Jei galite skambinti interneto ryšį turinčiu kompiuteriu, ar jums dar reikalingas fiksuotojo ryšio telefonas? Pasak ekspertų, spaudimą fiksuotojo ryšio telefonijai, kuriai iššūkį jau metė mobilusis ryšys, dar labiau padidins pigūs arba išvis nemokami interneto skambučiai. Tokia padėtis skatins fiksuotojo ryšio bendroves keisti savo verslo modelius.
"Nemanau, kad ateityje bus galima imti mokestį už (fiksuotojo ryšio) telefonijos skambučius, - sakė Niklas Zennstromas (Niklas Zenstromas), vadovaujantis Londone įsikūrusiais įmonei "Skype", kuri siūlo programinę įrangą, užtikrinančią nemokamus skambučius tarp dviejų interneto ryšį turinčių kompiuterių. - Viskas baigsis tuo, kad žmonės pokalbiams naudos internetą".
Nemokamai skambinti naudojant "Skype" programinę įrangą vis dar gana nepatogu. Visų pirma reikia kompiuterio su mikrofonu ir garsiakalbiais; be to, galima skambinti tik per interneto ryšį turinčius kompiuterius. Tačiau nuo 2003 metų rugsėjo, kai pasirodė pirmasis bandomasis "Skype" įrangos variantas, ši įranga iš interneto buvo parsisiųsta daugiau kaip 6,5 mln. kartų. Jokios reklaminės kampanijos nevykdžiusi bendrovė tvirtina turinti 2,4 mln. nuolatinių klientų.
N. Zennstromas, kuris prisidėjo kuriant populiarųjį keitimosi muzikos kūrinių ir filmų rinkmenomis tinklą "KaZaa", sakė, kad fiksuotojo ryšio telefonai išnyks lygiai taip pat, kaip fakso aparatai užleido vietą elektroniniam paštui.
"KaZaa" savo svetainėje teigia, kad jos programinė įranga yra dažniausiai parsisiunčiama interneto programa. Tačiau N. Zennstromas mano, jog sprendžiant pagal pirmuosius duomenis "KaZaa" gali nusileisti "Skype".
Skambučiai tarp "Skype" įrangą naudojančių vartotojų yra nemokami, nes nereikia išlaikyti jokios infrastruktūros. Skambučius nukreipia vartotojų, kurie jau moka už interneto ryšį, kompiuteriai.
Technologija, leidžianti perduoti balsą internetu, yra vadinama VoIP protokolu. Ši technologija pasirodė beveik prieš dešimtmetį, tačiau tik neseniai pradėjo užtikrinti priimtiną pokalbių kokybę. Augantį VoIP populiarumą taip pat skatina Jungtinėse Valstijose, Europoje ir kai kuriose Azijos šalyse plintantis plačiajuostis internetas, prie kurio vartotojai gali prisijungti už fiksuotą mėnesinį mokestį.
"Manome, kad VoIP reiškia galutinį perėjimą prie ryšių aplinkos, kurią valdo interneto protokolas, - teigė UBS analitikas Uberto Ferrari (Ubertas Feraris). - Tai svarbu, nes tai reiškia įprastos telefoninės sistemos pabaigą. Būdas, kuriuo telekomunikacijų bendrovės uždirba pinigus, tikriausiai iš esmės pasikeis".
Anot U. Ferrario, kadangi balso siuntimas per internetą yra panašus į elektroninių laiškų siuntimą, operatoriai negalės imti mokesčio už atskirus skambučius ir todėl turėtų didžiausią dėmesį skirti interneto prieigos siūlymui. Taigi Prancūzijos "France Telecom" ar Vokietijos "Deutsche Telekom" gali norėti vėl integruoti interneto padalinius "Wanadoo" ir "T-Online" į pagrindines bendroves.
"Norėdami išlikti telekomunikacijų operatoriai turi siūlyti įvairiausias paslaugas - fiksuotąjį, mobilųjį ir interneto ryšį, - sakė vienas Londono bankininkas. - Jiems tai yra vienintelis būdas užsitikrinti pajamas iš ryšio paslaugų, kuria kryptimi jos bepasuktų".
JAV bendrovės "Vonage" ir "8x8" siūlo neribotą skaičių skambučių į Jungtines Valstijas ir Kanadą. Už paslaugas, teikiamas per VoIP, imamas 20-35 JAV dolerių mėnesinis mokestis, nes, skirtingai nuo "Skype", minėtos įmonės sujungia skambučius telefono ryšio tinklais.
Pasak N. Zennstromo, "Skype" taip pat ims mokestį už skambučius iš kompiuterio į fiksuotojo ar mobiliojo ryšio numerius, kai šias paslaugas pradės siūlyti pirmąjį 2004 metų pusmetį.
Technologija, kuri leidžia smarkiai sumažinti sąnaudas, jau susidomėjo įvairiose šalyse veikiančios įmonės, tarp jų automobilių gamintoja "Volvo Cars" ir farmacijos bendrovė "AstraZeneca". Šios dvi įmonės ketina pereiti prie skambinimo internetu, už kurį jau moka.
Telekomunikacijų operatoriai teigia, kad kol kas interneto telefonijos poveikį riboja būtinos įdiegti techninės įrangos kaina, tačiau ateityje šis poveikis gali padidėti. "Kol kas dėl to nesijaudinu, tačiau jei jie ras būdą, kuriuo pastovūs klientai reguliariai naudos savo telefonus ir labai sumažins pokalbių sąskaitas, tuomet tuo labiau susidomės masinė rinka, - sakė Karlas Johanas Nibellis (Karlas Johanas Nibelis), vadovaujantis "Tele2" produktų strategijos skyriui. - Tuomet susirūpinsime, o tai reiškia, kad stengsimės prisitaikyti prie bet ko, ką jie siūlo, jei tai turės pasisekimą".
Praėjusį ketvirtadienį "TeliaSonera" pristatė savo pačios VoIP paslaugą, už kurią ima mažesnius mokesčius nei už fiksuotąjį ryšį. "Ateityje tai gali išsiplėsti ir pasiekti šiandieninį tradicinės telefonijos lygį", - teigė Tomas Holmstromas, kuris vadovauja "Telia" fiksuotojo ryšio ir VoIP verslui Švedijoje.
Trečiąjį 2003 metų ketvirtį "TeliaSonera" fiksuotojo ryšio paslaugų pelningumas siekė 42 proc., o tas pats "Tele2" rodiklis - 21 proc.
K. H. Nibellis tvirtino, kad telekomunikacijų operatoriai nepatirs nuostolių, net jei VoIP taps labiausiai paplitusiu skambinimo būdu. "Galų gale operatoriai bandys gauti tas pačias pajamas iš skirtingų šaltinių, - aiškino "Tele2" atstovas. - Tai, ką praras fiksuotojo ryšio telefonijos rinkoje, jie susigrąžins iš plačiajuosčio interneto".
ELTA