Kalėdų šventė su ekologiniais akcentais. Kaip tokią įsivaizduojate? Neseniai prasidėjęs projektas „Kalėdinis žaisliukas“ 5-12 klasių moksleivius kviečia pasitelkti fantaziją ir mokyklose kalėdines egles padabinti iš perdegusių elektros lempučių pagamintomis girliandomis bei žaislais.
Plačiau apie projektą pasakoją jį vykdančios viešosios įstaigos „Drąsinkime ateitį“ vadovas Edmondas Babenskas. „Drąsinkime ateitį“ savo veiklą vykdo jau aštuntus mokslo metus, bendradarbiauja su 900 šalies mokyklų. Inicijuoja ir kartu su partneriais įgyvendina daugybę įvairiausių krypčių projektų, kurių pagrindinis tikslas ugdyti jaunosios kartos pilietiškumą.
Ekologinių iniciatyvų imatės ne pirmą kartą. Kuo ypatinga ši sritis? Ir kaip ji susijusi su pilietiškumu?
Pilietiškumo sąvoka – nepaprastai daugiasluoksnė. Tai ir reikiamos teisinės žinios, ir verslumo skatinimas bei ekonominis švietimas, ir socialinė atsakomybė, ir ekologinės iniciatyvos. Kalbant apie ekologines temas, jos mums ypač artimos. Siekiame populiarinti visuomenės, ypač jaunimo aplinkai palankų gyvenimo būdą. Projektas „Kalėdinis žaisliukas“ – tai lyg savotiška praėjusiais metais vykusios „EkoDrąsa“ akcijos, kurios metu moksleiviai rinko elektronines atliekas, tetrapakus bei makulatūrą, tąsa. Akcijos sėkmė, 450 mokyklų pastangomis surinkus virš 300 tonų atliekų, įkvėpė tęsti ir plėtoti ekologines švietėjiškas iniciatyvas Lietuvos mokykose.
Ar galite plačiau papasakoti apie projektą „Kalėdinis žaisliukas“. Kuo jis ypatingas? Koks pagrindinis jo tikslas?
Projektą sudaro kelios dalys: šviečiamoji, konkursinė ir šventinė. Ketiname aplankyti 50 šalies mokyklų, kuriose patyrę ir profesionalūs lektoriai skaitys įdomias paskaitas, kodėl būtina saugoti aplinką, kurioje gyvename, ir kaip teisingai reikėtų tai daryti. Šių susitikimų metu taip pat bus kalbama apie energijos taupymą ir klimato kaitą, didėjančius atliekų kiekius, paaiškinta, kaip derėtų spręsti visas šias problemas, ką kiekvienas iš mūsų galime padaryti, kad gyventi būtų smagiau, saugiau, sveikiau. Norime, kad mokymų medžiaga būtų vizualiai iliustruota ir kad moksleiviai geriau suvoktų bei įsisavintų išgirstą informaciją, todėl demonstruosime specialų filmą. Moksleiviai taip pat bus raginami iš perdegusių elektros lempučių sukurti žaisliukus kalėdinei eglutei papuošti. Ši kūrybinė užduotis skirta tiek pavieniams mokiniams, tiek mokinių grupėms, tiek komandoms ar visai klasei. Geriausių ir įdomiausių žaisliukų autoriai bus apdovanoti vertingais prizais. Projektu „Kalėdinis žaisliukas“ norime įdomiomis, neįkyriomis priemonėmis vaikus supažindinti su šiuo metu aktualiausiomis aplinkosaugos problemomis. Projektui įgyvendinti numatyta skirti beveik 250 tūkstančių litų. „Drąsinkime Ateitį“ turimos ir Europos regioninės plėtros fondo lėšos pasitarnaus darnaus vystymos skatinimui Lietuvoje. Kalėdų periodą pasirinkome todėl, kad ši šventė mokyklose švenčiama masiškai, tad tikimės, kad apie projekto akcenuojamą problematiką sužinos maksimaliai daug žmonių.
Ir kokia ta problematika?
Kalbant apie aplinkosaugą, viena aktualiausių nūdienos temų yra energijos taupymas. Daugelyje Europos Sąjungos šalių, tarp jų ir Lietuvoje, pastaruosius pora metų nebegalima nusipirkti didesnio galingumo kaitrinių lempučių. Pastarąsias pakeitė taupesnės liuminiscencinės lempos. Nors energijos ir sutaupoma, tačiau tikrai ne visi žmonės, buityje naudojantys liuminiscencines lempas, žino, kaip teisingai šias utilizuoti. Perdegus tokiai lempai, jos negalima tiesiog išmesti į šiukšliadėžę, mat lempoje yra gyvsidabrio dujų, kurios gali pakenkti sveikatai. Kadangi liuminiscencinės lempos „tarnauja“ ilgiau nei kaitrinės, dabar pats laikas pradėti kalbėti apie tinkamą jų utilizavimą, mat tikėtina, kad dalis jau perdegė. Vaikams žaismingu būdu suteikę reikalingų žinių apie energijos taupymą ir tinkamą liuminiscencinių lempų utilizavimą, tikimės, kad ši informacija pasieks ir jų tėvelius, senelius, kitus artimuosius.
Aplinkos ministerija www.am.lt ir ES struktūrinė parama www.esparama.lt.
Užs. nr. 2632