Seime prasidėjo pirmasis ateinančių metų šalies biudžeto projekto svarstymas.
Pirmasis apie kitų metų svarbiausią šalies dokumentą išvadą, kuriai pritarė visi komiteto nariai, pateikė pagrindinis Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Kęstutis Glaveckas.
Šį spalio 18 d. Seimui pateiktą dokumentą jau apsvarstė Seimo komitetai.
Pasak K. Glavecko, kitų metų valstybės biudžetas tobulintas pagal Valstybės kontrolės, Seimo komitetų, komisijų siūlymus, pasaulines makroekonomikos tendencijas. Pirmam svarstymui buvo gauti prašymai valstybės biudžeto asignavimus perskirstyti 4,952 mlrd. litų.
Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininko teigimu, Seimo komitetai ir komisijos pasiūlė didinti asignavimus 568, 9 mln. litų, buvo gauti 177 Seimo narių pasiūlymai padidinti, perskirstyti valstybės biudžeto asignavimus 4,360 mlrd. litų. Kitos valstybės institucijos, įstaigos ir savivaldybės, neįtraukiant prašymų, apsvarstytų kituose Seimo komitetuose arba jų pagrindu Seimo nariai pateikė pasiūlymus, prašė papildomai skirti 26, 9 mln. litų.
Seimo nariai ir komitetai papildomo finansavimo šaltiniais nurodė valstybės skolos aptarnavimo išlaidų mažinimą, valstybės investicijų 2012–2014 metams asignavimų mažinimą, siūlė neskirti asignavimų teisėjų nesumokėtai darbo užmokesčio daliai.
„Pagrindinis akcentas buvo dedamas valstybės skolos aptarnavimui, kurios mastas ir dydis iš principo netgi ir dabartiniu metu, kuris yra numatytas, gali smarkiai kisti dėl visiems žinomų priežasčių ir rinkų nestabilumo“, – sakė pranešėjas.
Komitetai, frakcijos ir pavieniai Seimo nariai visose valstybės biudžeto projekto svarstymo stadijose gali siūlyti didinti projekte numatytas išlaidas tik nurodydami šių išlaidų finansavimo šaltinius.
Kaip numato Seimo statutas, iki lapkričio 25 dienos valstybės biudžeto projektas turi būti apsvarstytas Seimo posėdyje.
Ne vėliau kaip per 15 dienų nuo valstybės biudžeto projekto pirmojo svarstymo skiriamas antrasis svarstymas, jo metu Vyriausybė pateikia pagal gautus pasiūlymus ir pastabas pataisytą projektą.
Po diskusijos balsuojama dėl įstatymo, patvirtinančio valstybės biudžetą, priėmimo paskyrimo viename iš artimiausių Seimo posėdžių.
Pagal Konstituciją, jeigu valstybės biudžetas laiku nepatvirtinamas, jo išlaidos biudžetinių metų pradžioje kiekvieną mėnesį negali viršyti praėjusių metų valstybės biudžeto 1/12 išlaidų.
Biudžetiniais metais Seimas gali pakeisti biudžetą. Jis keičiamas pagal tą pačią tvarką, pagal kurią sudaromas, priimamas ir patvirtinamas.
„Rugsėjo-spalio mėnesių duomenys rodo, kad tai jau atsispindi ir mūsų situacijoje“, – sakė A. Kubilius parlamentarams, ragindamas atsakingai vertinti vyriausybės pateiktą 2012 m. biudžeto projektą, ,,suvokti kiekvieno asmeninę atsakomybę nepaisant kur esame – opozicijoje ar valdančioje koalicijoje“.
L.Graužinienė ragino peržiūrėti planuojamas išlaidas ir atsigręžti į žmogų
„Pirmiausia (reikia) duoti žmonėms pavalgyti, vaikus išleisti į mokyklą, ir vaistams nusipirkti lėšų, o informacines technologijas galėsime vystyti kitais metais“, – sakė ji.
Anot jos, „žmonių sąskaita (taupyti) limitai yra išsemti“, – sakė ji ragindama peržiūrėti kai kuriuos projektus ir apsispręsti, ar juos būtinai reikia vykdyti 2012 m.
K. Daukšys:valstybė turėtų galvoti kaip pagerinti sąlygas verslui
„Mokesčiai verslui, mokesčiai gyventojams, minimali alga“, – vardijo parlamentaras K. Daukšys, ragindamas visų pirma galvoti apie žmogų, maisto ir šilumos kainas. Jis taip pat teigė, kad valstybė turėtų galvoti ne kaip apsunkinti, o kaip pagerinti sąlygas verslui.
Opozicijos lyderis V. Gapšys pastebėjo, kad svarstant 2012 m. biudžeto projektą vis mažėjo vyriausybės narių, o patį biudžeto projektą sakė esant „kažkokį minčių ir skaičių kratinį“.
„Šis biudžetas yra ekonomikos nesuvaldymo pasekmė, – teigė V.Gapšys. – Net valstybės kontrolė kitų metų biudžetą vertina kaip pernelyg optimistinį“, – pabrėžė jis, sakydamas, kad frakcija tokiam biudžeto projektui negalėtų pritarti.
Vyriausybės Seimui pateiktame 2012 m. biudžeto projekte numatoma, kad valdžios sektoriaus deficitas kitais metais turėtų siekti 2,8 proc. Nacionalinio biudžeto projekte, kuris apima valstybės ir savivaldybių biudžetus, numatoma, kad 2012 m. jo pajamos (be ES ir kitos paramos lėšų, kurios sudaro 7 mlrd. 241 mln. lt) sudarys beveik 21 mlrd. 816 mln. Lt. Planuojama, kad nacionalinio biudžeto išlaidos be ES paramos lėšų sudarys beveik 22 mlrd. 525 mln. Lt, beveik 57 mln. lt daugiau nei 2011 m.
Antrasis 2012 m. biudžeto svarstymas numatomas gruodžio 6 d. Iki jo vyriausybė turi pateikti pataisytą biudžeto projektą.