2017 metų kovą, jau trečią mėnesį iš eilės, racionalaus pirkimo ir kainų palyginimo portalas Pricer.lt atliko maisto kainų tyrimą Lietuvos maisto prekių parduotuvėse. Kainų tyrimo metu, kaip ir vasarį, buvo užfiksuotos pigiausių maisto prekių ir populiarių maisto ženklų krepšelių kainos. Išanalizavus tyrimo duomenis buvo sudaryti pigiausių maisto prekių ir populiarių maisto ženklų krepšelių reitingai.
Kainos fiksuotos kovo mėnesį, Lietuvos prekybos centruose „Maxima“, „Iki“, „Norfa“, „Rimi“, „Lidl“, „Aibė“, „Prisma“, bei internetinėje parduotuvėje „Barbora“.
Krepšelis pigiausias „Maximoje“- brangiausias „Barboroje“
Užfiksuota parduotuvėje „Maxima“, antroje vietoje „Aibė“, trečioje – „Norfa“. „Prisma“ kovą - liko 4 vietoje, „Rimi“-5, „Iki“- 6, „ Lidl“ -7, reitingo gale – elektroninė parduotuvė „Barbora“.
Kovą, pigiausių prekių krepšelio kaina, daugelyje tyrimo parduotuvių išliko vasario mėnesio lygyje arba turėjo tendenciją mažėti. Pigiausių prekių krepšelių skirtumas, tarp pirmos („Maxima“ krepšelio kaina – 47,37 eurai) ir paskutinės („Barbora“ krepšelio kaina 55,82 eurai) reitingo vietos, skiriasi apie 18 %, kas sudaro - 8,45 eur.
Palyginus su vasario mėnesiu, pigiausios prekės daugiausiai atpigo parduotuvėje „Aibė“ virš 10 eurų (- 16,9 %) bei parduotuvėje „Maxima“ beveik 4,5 euro (-8,7%). Vasario mėnesį šiose parduotuvėse buvo fiksuotas pigiausių prekių kainų šuolis, atitinkamai 14,5% ir 5,1%. Kitose tyrime dalyvaujančiose parduotuvėse, pigiausių produktų kainos keitėsi + - 2,5% ribose.
Trečią mėnesį iš eilės nuosekliai fiksuojant tų pačių pigiausių produktų kainas pastebime, kad ypač atidūs turėtų būti parduotuvės „Aibė“ pirkėjai, nes kainos šioje parduotuvėje keičiasi ypatingai radikaliai ( sausį krepšelis kainavo 51,83 eur., vasarį -59,33 eur., o kovą 49,32 eur.). Būtent vasarį šioje parduotuvėje brango net 22 krepšelio pozicijos, tuo tarpu kovą pigo – 26.
Kovą daugiausiai produktų pabrango „Barboroje“ – 6, o „Lidl“, kaip ir vasarį, kainos keitėsi mažiausiai, čia net 26 fiksuojamų pigiausių produktų kainos išliko nepasikeitusios.
Krepšelis sudarytas remiantis Statistikos departamento perkamiausių prekių sąrašu. Krepšelį sudaro 32 maisto produktai, tai pigiausia savo kategorijoje prekė parduotuvėje. Šio kainų tyrimo metu lyginami skirtingų parduotuvių pigiausių prekių krepšeliai, kurie sudaryti remiantis parduotuvės prekių asortimentu. Iš jo atrinktos prekės, kurios labiausiai atitinka lyginamojo sąrašo produktų kriterijus. Dažniausiai, tai - prekybos tinklų privatūs prekiniai ženklai, arba pigiausias produktas parduotuvės asortimente.
Tyrimo metu užfiksuotos prekių kainos parduotuvės lentynoje perskaičiuojamos pagal vienodą mato vienetą ( 1 kg, 1 litras, 1 vnt., ar kitą pasirinktą dydžio vienetą), tam, kad būtų galima objektyviai palyginti kainą, tarp skirtingų parduotuvių pigiausių prekių. (Krepšelio produktai ir užfiksuotos kainos pateikti Preide Nr.1).
Populiarių maisto ženklų krepšelis pigiausias – „Prismoje“
Kovo mėnesį toliau buvo fiksuojamos ir populiarių maisto ženklų krepšelio kainos. Šis krepšelis sudarytas iš populiarių, gerai žinomų, mėgstamų ir plačiai reklamuojamų prekės ženklų produktų. Šio krepšelio prekės atrinktos analogiškose kategorijose, kaip ir pigiausių prekių krepšelio prekės. Populiarių maisto ženklų krepšelį sudaro 20 prekių. (Krepšelio produktai ir užfiksuotos kainos pateikti Preide Nr.2). Nei vienos iš 20 populiarių ženklų prekių neradome „Lidl“ parduotuvėje, todėl ji į šį reitingą neįtraukta.
Kovo mėnesį lyderis, kiap ir vasarį – parduotuvė „Prisma“, mažos kainos garantijos akcija parduotuvei „Maxima“ padėjo pakilti į antrąją vietą, bet skirtumas, tarp šių tinklų krepšelių, išlieka ženklus - 3,12 euro, kas sudaro apie 8%. Trečioje reitingo vietoje – „Aibė“, kuri vasarį populiarių maisto ženklų krepšelį turėjo patį brangiausią ir buvo paskutinėje reitingo vietoje.
Kovą, reitingo apačioje – parduotuvė „Iki“, kurioje populiarūs produktai palyginus su pirmos vietos krepšeliu kainavo 16% brangiau (6,58 eur.). Palyginus su vasariu, populiarių produktų krepšelis brango visose parduotuvėse išskyrus parduotuves „Maxima“ ir „Aibė“ kur buvo užfiksuotas jo pigimas. Daugiausia krepšelio produktų atpigo parduotuvėje „ Maxima“, net 12, tuo tarpu daugiausiai pabrango – parduotuvėje „ Iki“ – 10.
Brango alus, degtinė ir daktariška dešra
Išanalizavus pigiausių produktų, bei populiarių prekinių ženklų krepšelių duomenis matome, kad kovo mėnesį didžiausią kainos pokytį fiksavo alus ir degtinė. Stipriausiai brango šviesus alus „Švyturio Tradicinis“ (+33,2%), parduotuvių pigiausias alus (+23,8%); Originali lietuviška degtinė „Lithuanian Vodka Auksinė“ (+15,5%); „Samsono“ daktariška dešra (+12,4%), bei malta kava „Jacobs Kronung“ (+8,9 %). Labiausiai atpigo –juoda arbata (-31,3%) ir pigiausi pomidorai (-21,9%). Pricer.lt rasite detalią informaciją, kas kovo mėnesį labiausiai brango/pigo konkrečioje parduotuvėje.
Kainų analizės metu užfiksavome, kad parduotuvėse populiarūs ir žinomi prekiniai ženklai brango daug greičiau ir stipriau, nei pigiausi produktai analogiškose kategorijose. Pavyzdžiui: malta pigiausia kava parduotuvėse per mėnesį atpigo 9% ( 1 kg jos galima nupirkti už 3,50 eur.), kai tuo tarpu Jacobs Kronung kava pabrango 8,9 % ( 1 kg – 11,90 euro). Vasario mėnesį parduotuvėse aukščiausios rūšies virta „Samsono“ daktariška dešra (1 kg) kainavo visur skirtingai nuo 4,45 iki 6,64 euro už kg, kovo mėnesį ši dešra visose parduotuvėse kainavo vienodai – 6,64 euro už kg., t.y., rinkoje ši virta dešra pabrango 12,9 %, tuo tarpu aukščiausios rūšies pigiausia virta dešra su parduotuvių privačiomis etiketėmis atpigo 14,9 %. Analogiška situacija su cukrumi, kefyru, pomidorų sultimis ir kitomis prekėmis.
Nuo kovo 1 dienos Lietuvoje pasikeitė akcizų tarifai alui, vynui, spiritiniams gėrimams. Pricer.lt pigiausių, bei populiarių prekinių ženklų kainų tyrimai rodo, kad kovo 16 dieną, pigiausias alus dar buvo nepabrangęs parduotuvėse „Norfa“, „Maxima“ ir „Lidl“, čia pigiausio alaus 1 litras kainavo tiek pat kiek ir vasario mėnesį. Likusiose parduotuvėse jis buvo pabrangęs apie 23 %, vidutiniškai 19 cnt. Už 1 l.
Populiaraus ženklo alus, šviesus lietuviškas alus „Švyturio Tradicinis“ pabrango visose parduotuvėse, išskyrus „Norfa“, kuri šiuo metu šiuo alumi neprekiauja. „Švyturio Tradicinio“ kaina vidutiniškai rinkoje augo virš 33 %, t.y apie 40 centų už 1 litrą. Stipriausiai šis alus pabrango internetinėje parduotuvėje „Barbora“, nuo 1,48 iki 2,36 eur., t.y. – 63 %. Detali informacija apie alaus kainos pokytį parduotuvėse pateikta Pricer.lt.
Pigiausia degtinė, kaip ir alus, kol kas pabrango ne visur. Kainos nekilo parduotuvėse „Iki“, „Aibė“ „Lidl“ ir „Maxima“. Likusiose parduotuvėse pigiausios degtinės 1 litras pabrango vidutiniškai 7,4 %, kai tuo tarpu 1 litras originalios lietuviškos degtinės „Lithuanian Vodka Auksinė“ brango praktiškai visur dvigubai, apie 15,5 %, kas sudaro 1,71 eur. už 1 litrą. Detali informacija apie degtinės kainų pokytį pateikta Pricer.lt.
Vasario mėnesio kainų lyginimo tyrimas sulaukė plataus visuomenės ir žiniasklaidos dėmesio. Tyrimo informacija buvo aktyviai dalinamasi socialiniuose tinkluose. Gavome vertingų pastabų ir pasiūlymų, kaip šį tyrimą padaryti dar aktualesniu ir naudingesniu paprastam vartotojui. Apibendrinus visus pasiūlymus atlikome kelias esmines korekcijas ir jas įgyvendinome kovo mėnesio tyrime.
Pirma – skaičiuojant tyrimo produktų krepšelio sumą kiekvieno produkto kainą konvertavome ne tik į 1 kg., 1 vnt., arba 1 l., o į pirkėjui labiau žinomą ir pažįstamą mato vienetą ( pvz, pigiausia arbata bendroje krepšelio sumoje konvertuota ne į kainą už 1 kg., o į kainą už 100 g.) Antra – prekybos tinklų atstovų prašymu pigiausių produktų sąrašą papildėme: kiaulienos kumpiu be kaulo ir malta kiauliena 30 % riebumo. Atlikus šiuos pakeitimus buvo perskaičiuota sausio, bei vasario mėnesiais tyrime užfiksuota krepšelių suma.
„Lidl Lietuva“: neatkreiptas dėmesys į privačius prekių ženklus
UAB „Lidl Lietuva“ korporatyvinių reikalų ir komunikacijos departamento vadovė Agnė Gaižauskienė komentuoja, kad atliekant kainų palyginimus, labai svarbu aiškios, nuoseklios ir universalios tyrimo vykdymo taisyklės.
„Portalo Pricer.lt organizuojamo populiarių maisto prekių ženklų kainų palyginimo atveju nėra sudaryta galimybių atsižvelgti į esminę „Lidl“ ypatybę – mūsų asortimente absoliučią daugumą sudarančius privačius prekės ženklus. Kitame sąraše produktai lyginami pagal kainą, niekaip neatspindint kokybės aspektų, kuriems mūsų prekybos tinklas teikia itin daug reikšmės. Atsakingai pareiškiame, kad dėl šių priežasčių mūsų prekybos tinklas atsiriboja nuo Pricer.lt rengiamo kainų palyginimo.
Prekybos tinklas „Lidl“ pirkėjams siūlo geriausią kainos ir kokybės santykį rinkoje. Tai esminis mūsų kainodaros principas. Žinome, kad pirkėjams labai svarbus prekybininkų skaidrumas, todėl visose savo parduotuvėse, visoje Lietuvoje, siūlome tas pačias prekes siūlome vienoda kaina“, - rašoma atsiųstame komentare.