Lietuviško kapitalo kompanijos „Star1 Airlines“ bankrotą ramiai stebint Susisiekimo ministerijai, į milijonus litų kėsinasi užsienio oligarchas.
Vadovaujant susisiekimo ministrui Eligijui Masiuliui bankrutuoja jau antra lietuviško kapitalo oro vežėjų bendrovė. Tuo pat metu tarsi visiškai atsitiktinai į Lietuvą ateina Latvijos oligarcho oro linijos.
Daug viešųjų ryšių
Dar bankrutuojant „FlyLAL Airlines“ E. Masiulio vadovaujama ministerija užėmė viešųjų ryšių prasme nepriekaištingą poziciją. Šiandien jis ją kartoja. „Noriu visiškai atsiriboti nuo pirmosios kompanijos „FlyLAL Airlines“ bankroto reikalų, nes sąlygos ir aplinkybės tam susiklostė vadovaujant ankstesniam ministrui (Algirdui Butkevičiui – red. past.). Istorija prie jo prasidėjo ir beveik baigėsi“, – sakė jis.
Nesigilinant į vienokias ar kitokias minėtos bendrovės privatizavimo ir valdymo schemas, jau prieš gerus metus ausį rėžė ministro teiginys, kad nacionalinis vežėjas nereikalingas, kad tai tik verslininkų pramanyta sąvoka.
Per tą laiką į aukštus postus priimta ministro draugų klaipėdiečių. Žerta daug visokių pažadų, kad tuoj tuoj viskas atsigaus, kad daugybė skrydžių drieksis naujomis kryptimis. Tam įgyvendinti pažadėta 15 milijonų litų strateginėms skrydžių kryptims remti. Joks nacionalinis vežėjas, anot liberalios ideologijos pasakotojų, apskritai nebuvo reikalingas.
Prašė, bet negavo?
Viską turėjo sutvarkyti privati konkurencija. Ir tvarko. Bendrovė „Star 1 Airlines“ skraidė daugeliu krypčių, tomis kryptimis nuskridę žmonės ten ir liko. E. Masiulio žinyba mano padariusi viską, ką gali. „Bendrovę tikrinome prieš kelis mėnesius. Tąsyk ji taip pat turėjo finansinių bėdų, bet jos neatrodė dramatiškos", – prisiminė Civilinės aviacijos administracijos (CAA) direktorius Kęstutis Auryla.
E. Masiulis teigė, kad iškart, vos sužinojęs apie finansines bendrovės bėdas, paprašė finansinių ataskaitų, bet jų taip ir negavo arba gavo ne visas.
Tokia ministro versija netiki nei opozicija, nei koalicijos partneriai. Seimo Ekonomikos komiteto vadovas Dainius Budrys aiškino: „Nė už ką netikiu, kad nebuvo svertų, kaip priversti viską gauti.“
Buvęs susisiekimo ministras, Lietuvos socialdemokratų partijos pirmininkas Algirdas Butkevičius „Balsas.lt savaitei“ prisipažino esąs nustebęs, kad niekas laiku nesusidomėjo problemomis. „Kai bankrutavo „FlyLAL Airlines“, buvo galima įsitikinti, kad grynai pasitikėjimo ir pažadų kriterijais nebegalima kliautis. Deja, užminta ant to paties grėblio. Nei Susisiekimo ministerija, nei CAA savo darbo nepadarė. „Genialaus“ liberalų vadovavimo rezultatas paprastas – Vilnius vėl sunkiai pasiekiamas Europai“, – sakė jis.
Pinigai „kažko laukia“
Anot A. Butkevičiaus, skirti penkiolika milijonų kažko tebelaukia. „Kas gali paneigti, kad juos pasiims nauja ateinanti kompanija, arba kad sutarta juos pasidalyti?“, – klausė jis.
Sutapimas ar ne, bet tų milijonų nesulaukė ne vien „Star 1 Airlines“. Pinigai numatyti praėjusių metų biudžete, į juos teoriškai gali pretenduoti bet kuri Lietuvoje dirbanti kompanija, tačiau konkursai skelbiami tik dabar. Ir dabartinis, ir prieš tai buvęs susisiekimo ministras šioje situacijoje neįžiūri problemų.
A. Butkevičius teigė, kad apskritai nebūtų leidęs veikti vieną lėktuvą teturinčiai kompanijai, kokia yra „Star 1 Airlines“. „Visi užsienio ekspertai teigė, kad vieną lėktuvą skraidinanti kompanija – neįgali, jei nori pelno“, – tikino jis.
Pasak E. Masiulio, jei Lietuva būtų neleidusi kompanijai skraidyti, būtų pažeidusi Europos teisę. „Mes laikomės Europos reglamentų, o jei kas nors būtų uždraudęs licencijuoti kompaniją, skraidančią vienu lėktuvu, būtų pažeidęs galiojančius teisės aktus. Dėl tų neva laukiančių milijonų noriu pasakyti, kad bet koks verslas, kuriuo tikimasi išsiurbti pinigų iš valstybės, bet nesirūpinama savo sėkme, – pasmerktas“, – aiškino ministras.
Gal ir taip, tačiau E. Masiulis asmeniškai dalyvavo iškilmingoje spaudos konferencijoje, kurioje latvių bendrovės „AirBaltic“ prezidentas ir vykdomasis direktorius Bertoldas Flickas pranešė atidarantis Lietuvoje naują keleivių skraidinimo kompaniją.
Sutapimas ar ne, bet B. Flicko diriguojama „AirBaltic“ anksčiau gaudavo dosnių dotacijų iš Latvijos Vyriausybės. Dėl to įžvelgdami Europos teisės pažeidimą konkurentai Latviją net yra apskundę tarptautiniam arbitražui. Latvijoje dotacijos baigėsi, o Lietuvos 15 milijonų litų dar nepadalyta, tad B. Flickas lyg ir visiškai atsitiktinai ateina ten, kur milijonų dar yra. Beje, apsireiškusi kompanija turės ne vieną lėktuvą, o trigubai daugiau.
B. Flickas (antras iš kairės) išmelžė Latvijos šalies biudžetą ir dabar atsigręžė į Lietuvą. Kaip į tai reaguos E. Masiulis (pirmas iš kairės)? (ELTA nuotr.)