Nuo 2018 metų išduodamuose automobilių numerių ženkluose nebeliko šaltuoju būdu išspaustų apskritimų – techninės apžiūros lipduko ir hologramos, kuri buvo viena iš numerio ženklo apsaugos priemonių.
Būtent dėl to tuščią vietą tarp raidžių ir skaičių buvo siūloma užpildyti Vyčio simboliu.
Tam prireiks Seimui įteisinti Valstybės herbo, kitų herbų ir herbinių ženklų įstatymo pakeitimus, kuriuos teikė Seimo narys, konservatorius Andrius Kupčinskas.
Numatoma, kad įstatymo pakeitimai įsigaliotų nuo 2024 metų.
Nauji transporto priemonių numeriai
„Regitros“ atstovė spaudai Emilija Bardauskienė priminė, kad įstatymo projektas dar bus svarstomas Seime.
„Jis gali būti ir koreguojamas, todėl tik žinant galutinius sprendimus, bus galima tiksliau įvertinti visas detales ir pradėti reikalingas pasiruošimo procedūras.
Šiuo metu renkame informaciją, analizuojame techninius aspektus ir kitus kylančius klausimus, kuriems reikia bendro sutarimo su suinteresuotomis šalimis. Todėl artimiausiu metu planuojamas susitikimas, siekiant aptarti galimybes, reikalingų darbų etapus ir kt.“ – komentavo E. Bardauskienė.
Anot jos, svarstant šią naujovę, reikia įvertinti daug įvairių niuansų.
„Vytį norima atvaizduoti viduryje numerio ženklų tarp simbolių.
Tačiau ne visais atvejais tai yra įmanoma dėl skirtingų numerio ženklų formatų. Tad reikia rasti sprendimus, kaip integruoti simbolį į numerio ženklus pagal įvairius jų tipus ir dydžius, nes jie yra išduodami ne tik automobiliams, bet ir priekaboms, motociklams, mopedams, galingiesiems keturračiams“, – vardijo specialistė.
Ji pažymėjo, kad pavyzdžiui, dažniausiai iš JAV atkeliavusiems automobiliams yra naudojama labiau kvadratinė lentelė, kurioje vietos tarp simbolių praktiškai nėra, tad greičiausiai Vytis turėtų būti integruojamas apačioje.
„Vardiniuose ir elektromobiliams skirtuose numerio ženkluose apskritai nėra tarpų tarp simbolių, tad Vytis galėtų būti integruojamas tik priekyje.
Reikalingas sutarimas ir klausimu, kokiuose numerio ženkluose galbūt Vyčio ženklas apskritai neturėtų būti naudojamas.
Štai, mūsų nuomone, jo nereikėtų naudoti laikinuosiuose numerio ženkluose, dar kitaip vadinamuose tranzitiniuose, kurie yra skirti išvežti automobilį iš šalies. Kadangi jie galioja tik 30 dienų, po kurių jie yra paprasčiausiai sunaikinami“, – sakė E. Bardauskienė.
Jos teigimu, svarbu rasti ir tinkamą spaudos būdą, kuris būtų ne tik ilgaamžis, bet ir ženkliai neišdidintų numerio ženklų gamybos kaštų.
„Pavyzdžiui, gali būti naudojamas numerio ženklų naudojimo sąlygoms pritaikytas lipdukas arba Vytis galėtų būti spausdinamas kaip neatskiriama atspindinčios plėvelės dalis, kaip kad šiuo metu yra spausdinamas Europos Sąjungos ženkliukas ir skiriamasis Lietuvos ženklas „LT“.
Pastebėtina ir tai, kad specifiniai yra diplomatiniai numerio ženklai. Jie yra žalios spalvos, todėl ant jų spaudos galimybės yra gerokai ribotesnės“, – pastebėjo specialistė.
Kainos keisis
E. Bardauskienės, naujovė būtų taikoma tik naujai gaminamiems numerio ženklams.
„Tai reiškia, kad visi iki naujovės išduoti numerio ženklai liktų galioti ir jų nebūtų privaloma keisti. Na, o kalbant apie kainą, viskas priklausys nuo viešųjų pirkimų. Žinoma, kadangi atsiranda papildomas elementas, tikėtina, kad numerio ženklų kaina kistų“, – įspėjo specialistė.
Šiuo metu įprasti numeriai priklausmai nuo transporto priemonės kainuoja 75–500 eurų, o vardiniai numeriai – 1500 eurų.