Saugaus eismo specialistai pastebi, kad automobilio techninė būklė - labai svarbus faktorius, užtikrinantis visų eismo dalyvių saugumą. Tačiau kaip žinoti, ką perki, jei pavojingi defektai išlenda po laiko? Gerai, jei dėl jų nespėta nukentėti!
Be saugos pagalvių – garantuota mirtis
Į Lietuvą atkeliaujantys naudoti automobiliai dažnai būna praradę dalį ar visą saugos įrangą, kurią ridendami nuo konvejerio į mašiną įmontavo gamintojai. Blogiausia, kai juose neveikia standartinėje įrangoje numatytos saugos priemonės – pavyzdžiui, oro pagalvės. Susisiekimo ministerijos Kelių ir civilinės aviacijos departamento saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis, tyręs eismo įvykius kai neišsiskleidžia oro pagalvės, pripažino, kad net kaktomuša susidūrus automobiliams eismo dalyvis, kurio automobilyje išsiskleidžia oro pagalvės, patiria minimalius sužalojimus, o jų nesant – žūva.
Oro pagalvės itin svarbios esant šoniniam smūgiui. Nustatyta, kad net važiuojant 50 km per valandą greičiu, kai į automobilį trenkiasi kitas, vairuotojas ar keleivis, kurio automobilyje nėra oro pagalvių, gali žūti. Auksarankiai meistrai moka sistemą sutvarkyti taip, kad automobilį perkančiam žmogui nekiltų jokių įtarimų. Oro pagalves identifikuojančios lemputė dega, bet įvykio metu jos gali neišsiskleisti. Žmogus mano esąs saugus. Netgi pastebėjus trūkumus, sunku priversti pardavėją už juos atsakyti.
Pirkdamas nenaują automobilį dėl nesąžiningų pardavėjų gudrybių į keblią padėtį patenka dažnas vairuotojas. Galimybės išsireikalauti iš pardavėjų tikrą informaciją apie techninę būklę, o juo labiau kompensaciją už vėliau pastebėtus gedimus ir jų remontą, beveik nėra. Pardavėjai paprastai tvirtina patys nieko apie gedimus nežinoję.
Dariaus Zaso, Lietuvos kriminalinės policijos Nusikaltimų tyrimo pirmosios valdybos 2-ojo skyriaus viršininko teigimu, šiandien pagal galiojančius įstatymus ir tvarkas, nesąžiningiems pardavėjams sunkiau išsisukti. Tačiau, anot pareigūno, mašinos pirkėjas privalo turėti tikslius jam automobilį pardavusio žmogaus ar įmonės duomenis. Patys verslininkai, prekiaujantys naudotais automobiliais Lietuvoje, pripažįsta, kad net 70 proc. atvežamų naudotų automobilių parduodami su suklastota rida.
Aukcionai internete – patikimas šaltinis
Ar galima Lietuvoje įsigyti naudotą automobilį be apgaulės, su garantiją, kad informacija apie jo techninę būklę tikra? Automobilių aukcionų internete platformą sukūrusios bendrovės „CarOutlet” vadovas Dmitrij Ivčik teigia, kad aukcionai yra viena saugiausių vietų pirkti automobilį, norint užsitikrinti informacijos patikimumą. Aukcionuose išperkamosios nuomos būdu naudotus automobilius parduoda didžiausios Europos šalių - Vokietijos, Belgijos, Olandijos, Prancūzijos - lizingo bendrovės. „Pardavėjai garantuoja, kad aukcione parduodamų automobilių deklaruojama rida yra tikra. Apie kiekvieną automobilį yra pateikiama išsami foto ataskaita arba nepriklausomų ekspertų įvertinimas. Be to, ekslizinginiai automobiliai turi techninės priežiūros, kuri buvo atliekama oficialiuose gamintojų servisuose, dokumentus. Maža to, jei paaiškėja, kad per mūsų sistemą žmogus įsigijo mašiną su paslėptais gedimais, jie yra šalinami automobilį pardavusios lizingo kompanijos lėšomis, taip pat oficialiame gamintojo servise. Pastebėjome, kad žmonės linkę labiau pasitikėti savo akimis, nori matyti ką perka, tačiau, kaip rodo praktika, perkant aukcionuose internete dokumentai pasako daugiau”, - pasakojo D.Ivčik. Pasak jo, šie aukcionai yra unikali galimybė įsigyti automobilį iš lizingo bendrovių, nes paprastai jos tiesiogiai pavieniams fiziniams asmenims automobilių neparduoda. Be to, perki ne „katę maiše”, bet automobilį su tikra informacija apie jo techninę būklę
Lietuvos pirkėjų tarpe populiariausi maždaug 5 m. senumo japoniški ir vokiški vidutinės klasės automobiliai, kurių rida - 130 - 150 tūkst. km. Kainos svyruoja nuo 22 iki 30 tūkst. lt. Pirkdami internetu aukcione žmonės sutaupo vidutiniškai apie 10 proc. kainos., nes nepermoka perpardavėjams. Populiariausios dyzeliniu kuru varomos mašinos - Skoda Oktavia, Toyota Avensis, Fod Focus, Volkswagen Passat.
Skaudi avaringumo statistika
Daugiausia žūva vairuotojų, važinėjančių prieš 20 metų pagamintais automobiliais. Mūsų šalies automobiliai vidutiniškai yra 14-15 metų senumo. Ekspertai įspėja, kad vairuojant iki 2000m. pagamintą automobilį, kuriame nėra saugos sistemų, rizika padidėja mažiausiai du kartus.
Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, pirmąjį 2014 metų pusmetį daugiausia eismo įvykių fiksuota dėl lengvųjų automobilių vairuotojų kaltės – net 838 iš 1575, arba 53,5 proc. nuo bendro avarijų per pusmetį skaičiaus. Jose nuo sausio iki birželio žuvo 59 eismo dalyviai. Daugiausia tragiškų įvykių nutiko viršijus saugų greitį.
Pasak saugaus eismo specialisto Evaldo Morkūno, Lietuvoje itin žema vairavimo kultūra. „Transporto priemonės, o ypač automobiliai, sparčiai keičiasi bei tobulėja ir tai taip pat turi įtakos greičio pasirinkimui. Vairavimo komfortas padidėjo, triukšmo lygis ir vibracija automobilio viduje važiuojant dideliu greičiu sumažėjo. Tai reiškia, kad tokio pobūdžio signalai nebeinformuoja vairuotojo apie didelį greitį“, - tvirtino E. Morkūnas.
Lietuvos vairuotojų įpročius didžia dalimi atspindi automobilio pasirinkimas: jie turi stiprų polinkį galingoms ir agresyvioms transporto priemonėms.
Ar padėtis keisis? Kaip rodo statistika, Lietuvos gyventojai įsigyja vis brangesnių, prabangesnių ir galingesnių naudotų mašinų, todėl jų techininė būklė tampa dar reikšmingesnė. Svarbu juos įsigyti iš patikimų rankų, be paslėptų defektų. „Pastebėjome, kad žmonės už tą pačia kainą pirmenybę teikia techniškai tvarkingam, geram, kad ir žemesnės klasės naujesniam automobiliui, nei senesnei, aukštesnės klasės mašinai. Lietuvių reikalavimai automobilių techninei būklei labai aukšti”, - pastebėjo bendrovės „CarOutlet” vadovas.