Keliauju į kitas pasaulio šalis, kur nėra mano šalies ambasados ar konsulato. Kur kreiptis, jei prireiktų pagalbos?
Bet kurios ES valstybės narės pilietis yra ir ES pilietis, turintis teisę į konsulinę pagalbą ES nepriklausančiose šalyse, net jei jūsų šalies atstovybės ten nėra. Jei, pavyzdžiui, jus suėmė, patyrėte sunkią avariją ar pametėte svarbius dokumentus, galite kreiptis į bet kurios ES valstybės narės konsulatą ar ambasadą.
Be to, jums turi būti suteikta pagalba kritinėse situacijose: evakuojantis ES valstybės narės privalo padėti ES piliečiams taip pat kaip savo piliečiams.
Informacijos apie atstovavimą atitinkamoms šalims valstybėse, į kurias ketinate keliauti, pateikiama Europos Komisijos konsulinės apsaugos interneto svetainėje.
Kur kreiptis, jei dingo vaikas?
Europos Sąjunga yra įsteigusi bendrą pagalbos telefono numerį 116 000, kuriuo galima pranešti apie dingusį vaiką bet kurioje ES valstybėje narėje. Šiuo numeriu skambinti gali tiek tėvai, kurių vaikas dingo, tiek paklydę ar pabėgę vaikai, tiek žmonės, turintys informacijos apie dingusį vaiką. Skambinantis asmuo bus sujungtas su patyrusiais specialistais, kurie yra pasirengę suteikti paramą ir praktinę – psichologinę, teisinę ar administracinę – pagalbą.
Kas man gali padėti, jei per atostogas kils problemų, susijusių su oro transporto, automobilių nuomos bendrove ar kelionių organizatoriumi?
Jei bus atidėta ar atšaukta mano kelionė lėktuvu, traukiniu, autobusu ar laivu...
Pagal EU keleivių teisių taisykles, jeigu jūsų skrydis arba kelionė kelias valandas vėluoja, už ją atsakinga transporto bendrovė turėtų skirti sąžiningą kompensaciją. Jei kelionė atšaukiama ir jums tenka apsigyventi viešbutyje, kuris nėra jūsų paskirties vietoje, oro transporto bendrovė arba traukinio operatorius turėtų už tai sumokėti. Prieš keliaudami pasižiūrėkite, kaip pasinaudoti savo teisėmis Europos oro uostuose, uostuose, autobusų ir traukinių stotyse, arba parsisiųskite išmaniojo telefono programėlę.
Kokias konkrečias teises turi neįgalūs keliautojai?
ES keleivių teisių teisės aktais užtikrinamas oro ar geležinkelių transportu keliaujančių neįgalių ir riboto judumo asmenų nediskriminavimas ir tokios pačios galimybės naudotis transportu, kaip ir kitų piliečių.
Jei keliaujate automobiliu ir turite teisę savo šalyje jį statytis neįgaliems asmenims skirtose vietose, šią teisę turėsite ir visoje Europoje. Tam reikia turėti standartinę neįgalių asmenų automobilių statymo kortelę.
Įsigijau kelionės paslaugų paketą, tačiau organizatorius bankrutavo. Ar galiu atgauti savo pinigus?
Kelionių paketų direktyva, kuria ginamos Europos vartotojų teisės, reglamentuojami kelionės paslaugų paketai, kuriuos sudaro bent du iš šių dalykų: 1) transporto paslaugos, 2) apgyvendinimo paslaugos, 3) kitos turizmo paslaugos (pavyzdžiui, į kelionės kainą įskaičiuotos ekskursijos).
Direktyva užtikrinama apsauga apima: brošiūrose pateiktą informaciją, teisę atsisakyti kelionės ir nemokėti baudų, atsakomybę už paslaugas (pavyzdžiui, nekokybiškas viešbučių paslaugas) ir kelionių organizatoriaus ar oro transporto bendrovės bankrotą.
Ateityje pagal naujus Europos Parlamento patvirtintus Europos Komisijos pasiūlymus (MEMO/14/184) bus apsaugoti ir poilsiautojai, kurie individualizuotus kelionės paslaugų paketus užsisako internetu (iš vieno ar kelių komerciškai susijusių pardavėjų). Bus papildomai užtikrinama apie 120 mln. žmonių apsauga.
Atostogos man taip patiko, kad ketinu tame kurorte įsigyti pakaitinio naudojimosi teisę. Į ką turėčiau atkreipti dėmesį?
Pagal ES taisykles, likus pakankamai laiko iki vartotojui taps privaloma bet kokia sutartis, prekybininkas turi suteikti jam išsamią informaciją, be kita ko, nurodyti mokėtiną kainą, pateikti produkto aprašymą ir tiksliai nurodyti, kiek laiko ir kuriuo laikotarpiu vartotojas galės naudotis turtu pagal sutartį. Jei vartotojas pageidauja, ši informacija turėtų būti pateikiama jo gimtąja kalba.
Taisyklėmis taip pat užtikrinama vartotojų teisė atsisakyti sutarties per 14 kalendorinių dienų apsigalvojimo laikotarpį ir šiuo laikotarpiu pardavėjai neturi teisės reikalauti jokio išankstinio mokėjimo ar užstato. Prieš sudarant sutartį pardavėjas privalo aiškiai atkreipti vartotojo dėmesį į jo teisę atsisakyti sutarties, atsisakymo laikotarpio trukmę ir išankstinio mokėjimo draudimą atsisakymo laikotarpiu.
Lupikiškos telefono sąskaitos gresia sužlugdyti atostogų biudžetą. Kaip keliaujant jas sumažinti?
ES jums padeda taupyti net keliaujant. Šią vasarą dar sumažėjo kainos, ypač už tarptinklinio ryšio paslaugas – nuo 45 iki 20 centų už megabaitą (skaičiuojant už panaudotus kilobaitus). Naujus didžiausių kainų apribojimus žr. toliau pateiktoje lentelėje. Be to, nuo 2014 m. liepos 1 d., kai kurie judriojo ryšio Europoje tiekėjai jums leis prieš keliaujant sudaryti atskirą tarptinklinio ryšio paslaugų teikimo sutartį ir, kai įmanoma, pasirinkti jūsų lankomos šalies vietinį judriojo tarptinklinio ryšio paslaugų teikėją. Taigi jūs galėsite palyginti tarptinklinio ryšio paslaugų pasiūlymus ir per atostogas pasinaudoti palankesniais pasiūlymais bei kainomis. Tai gera žinia jums – galėsite ramiai džiaugtis vasara, neprarasdami ryšio su namie likusiais šeimos nariais ir draugais. Yra ir dar geresnė žinia – šiuo metu ES rengiamos naujos taisyklės, kuriomis bus visiškai panaikinti tarptinklinio ryšio mokesčiai! Tikimės, kad jau per Kalėdas tarptinklinio ryšio mokesčių nebeliks, ir jūs galėsite visoje ES dalyvauti pokalbių svetainėse, siųsti žinutes, parsisiųsti duomenis ir naršyti internetą kaip namie!
Ką turiu žinoti, jei keliaudamas į kitą ES šalį noriu drauge pasiimti savo naminį gyvūną – katę, šunį ar šešką?
Keliauti su naminiu gyvūnu Europos Sąjungoje bus labai paprasta, jei nepamiršite keleto taisyklių.
Gabenamas šuo, katė ar šeškas turi būti paskiepytas nuo pasiutligės ir ši informacija įrašyta naminio gyvūno pase
Vykstant į Airiją, Suomiją, Maltą ar Jungtinę Karalystę, turės būti ištirta, ar gyvūnas neužsikrėtęs parazitais.
Jei jūsų šuniui ar katei dar nėra trijų mėnesių arba jei jūsų naminis gyvūnas yra ne šuo, ne katė ir ne šeškas, kai kuriose šalyse jam gali būti taikomos konkrečios taisyklės.
Jei esate ES pilietis ir grįžtate namo iš ES nepriklausančios šalies, vis tiek turėsite patvirtinti savo naminio gyvūno tapatybę pateikdami jo pasą. Priklausomai nuo atostogų šalies, prieš išvykstant gali būti reikalaujama ne tik paskiepyti gyvūną nuo pasiutligės, bet ir atlikti tam tikrus tyrimus.
Andoros, Islandijos, Lichtenšteino, Monako, Norvegijos, San Marino, Šveicarijos ir Vatikano gyventojai gali keliauti po ES šalis drauge su savo gyvūnais, jei šie turi naminio gyvūno pasą.
Prieš kelionę patikrinkite, ko reikalaujama šalyje, į kurią ketinate keliauti.
Ar grįždamas iš užsienio galiu parsivežti mėsos gaminių ar sūrio?
Įvežti mėsos ar pieno produktų iš daugumos ES nepriklausančių šalių yra draudžiama, nesvarbu, ar jie vežami sau, ar dovanų.
Grįžtant iš Farerų salų, Grenlandijos ar Islandijos galima parsivežti iki 10 kg tam tikrų gyvūninių produktų, pieno miltelių kūdikiams, kūdikių maisto ir specialaus maisto ar specialaus gyvūnų ėdalo, kurio reikia dėl medicininių priežasčių. Transportuoti šiuos produktus būtina sandariose pakuotėse, sveriančiose ne daugiau nei po 2 kg, kurias prieš atidarant galima laikyti ne šaldytuve.
Be to, iš Grenlandijos galima parsivežti iki 20 kg žuvų ir tam tikrų rūšių vėžiagyvių. Vežant šiuos produktus iš Farerų salų ir Islandijos, jų masė neribojama.
Kitų gyvūninių produktų, pavyzdžiui, medaus, taip pat galima parsivežti ne daugiau nei 2 kg.
Šios taisyklės netaikomos gabenant gyvūninės kilmės produktus iš vienos ES šalies į kitą arba jei grįžtama iš Andoros, Lichtenšteino, Norvegijos, San Marino arba Šveicarijos.
Trečiosiose šalyse kilus infekcinės gyvūnų ligos protrūkiui, ES gali būti nustatyta papildomų apribojimų.
Jei kyla klausimų, kreipkitės į veterinarijos tarnybą ES sienos kirtimo vietoje (oro ar jūrų uoste, pasienio poste ir pan.).
Svarbu nepamiršti, kad šios taisyklės nustatytos siekiant apsaugoti ES piliečių sveikatą ir užkirsti kelią rimtoms gyvūnų ligoms.
Daugiau su kelionėmis susijusios informacijos rasite svetainėje travel Europa.
Ko turėčiau nepamiršti, imdamas paskolą sumokėti už kelionės paslaugų paketą?
Jei ką nors perkate už paskolos lėšas, ES Vartojimo kredito direktyva užtikrinamos tam tikros jūsų teisės. Svarbiausios yra penkios iš jų.
Vartojimo kredito reklama, kurią matote, turi būti skaidri ir lengvai suprantama.
Prieš pasirašydami sutartį turėtumėte gauti pakankamai informacijos, kad galėtumėte palyginti įvairius rinkoje esamus pasiūlymus.
Pasirašę sutartį, turite gauti vieną jos egzempliorių.
Per 14 dienų galite persigalvoti ir atsisakyti sutarties.
Turi būti sudaryta galimybė grąžinti kreditą anksčiau, nei numatyta, sumokėjus teisingą kompensaciją.
Jei per atostogas užsienyje kilo problemų perkant, kur grįžus namo kreiptis dėl žalos atlyginimo?
Jei gyvenate ES, Norvegijoje ar Islandijoje, grįžęs į savo šalį galite gauti nemokamą pagalbą! Jei keliaujant ES, Norvegijoje ar Islandijoje Jums kilo problemų dėl automobilio nuomos, kelionės paslaugų paketo pirkimo ar lėktuvo bilieto, kreipkitės į savo šalies Europos vartotojų centrą (EVC). Jo darbuotojai taip pat gali Jums padėti išspręsti problemas, kilusias internetu užsisakant atostogoms reikalingų produktų iš kitos Europos šalies. Keliaujant į Pasaulio futbolo čempionatą Brazilijoje irgi galima pasinaudoti EVC sukaupta informacija. Specialiai čempionatui skirtas gaires apie vartotojo teises Brazilijoje galima parsisiųsti čia.
Per atostogas nusipirkau naujus batus, tačiau po savaitės jie suplyšo. Kaip atgauti pinigus? Kokios taisyklės taikomos?
Nesvarbu, kurioje ES šalyje apsiperkate, visur galite pasinaudoti savo pagrindinėmis vartotojų teisėmis. Jomis suteikiama dvejų metų garantija pardavėjas privalo prekes su trūkumais nemokamai pataisyti ar pakeisti. Jei to padaryti per deramą laikotarpį arba be nepatogumų neįmanoma, galite paprašyti grąžinti pinigus arba sumažinti kainą. Prekybinės garantijos dvejų metų garantijos neatstoja, bet gali ją papildyti.
Kad ir kokios šalies pilietis būtumėte, ES vartotojų teisės aktai taikomi įsigyjant bet kurioje ES teritorijos vietoje pagamintas prekes ar paslaugas. Garantija visoje Europoje reglamentuojama teisės aktais. ES direktyva užtikrinama būtiniausia pirkėjų apsauga. Valstybės narės privalo įgyvendinti ES reikalavimus nacionalinėje teisėje, kuria taip pat gali būti užtikrinama didesnė apsauga.
Pinigus už kitoje šalyje įsigytą nekokybišką produktą galite atgauti atlikę tris paprastus veiksmus pagal Europos ieškinių dėl nedidelių sumų nagrinėjimo procedūrą. Visose ES šalyse, išskyrus Daniją, dažniausiai taikoma ši procedūra . Ši sparti ir nebrangi įprastinio teismo proceso alternatyva šiuo metu gali būti naudojama komerciniams sandoriams, įskaitant vartotojų sandorius iki 2 000 eurų. Pakanka kompetentingam teismui pateikti standartinę formą.
Dar viena gera žinia vartotojams: 2014 m. birželio 13 d. įsigalioja naujos ES vartotojų teisių apsaugos taisyklės, kuriomis visiems ES piliečiams užtikrinama teisė panorėjus per 14 dienų grąžinti prekę, įsigytą internetu, paštu ar telefonu (MEMO/14/1144).
Ką daryti, jei užsienyje prireikia gydytojo pagalbos?
Susirgę ar susižeidę keliaudami ES šalyje, Islandijoje, Lichtenšteine, Norvegijoje ar Šveicarijoje, turite teisę gauti skubią medicinos pagalbą. Tam reikia su savimi turėti Europos sveikatos draudimo kortelę (ESDK). Gydymas jums bus suteiktas tokiomis pat sąlygomis ir kainomis, kaip ir asmenims, apdraustiems toje šalyje, kurioje keliaujate. Tad nepamirškite paprašyti šios kortelės, kurią nemokamai išduos jūsų šalies sveikatos draudimo įstaiga.
Jei norite turėti skubios pagalbos telefono numerius, kurių gali prireikti, ar gauti daugiau informacijos apie kompensuojamą gydymą ir jo kainas, o taip pat į ką kreiptis pametus kortelę, parsisiųsdinkite specialią išmaniojo telefonų programėlę.
Programėlė veikia 24 kalbomis. Ši programėlė negali būti naudojama vietoje ESDK.
Daugiau informacijos: http://ec.europa.eu/lietuva/ziniasklaidai/20052014_patarimai_atostogoms_lt.htm