Jeigu laikote save dar tik pradedančiu, bet jau gana įgudusiu vairuotoju, neprošal būtų įvaldyti kelias automobilines gudrybes
Jos gerokai palengvins gyvenimą ant ratų, – jei tik surizikuosite.
• Jeigu kelyje prakiuro radiatorius, ne bėda: iki namų vis tiek bus galima parriedėti, ten jį susitaisysite. O kol kas atjunkite nuo radiatoriaus storas gumines žarnas, kuriomis į jį paduodamas ir nutekinamas aušinimo skystis. Jeigu po ranka netikėtai atsidurs panašaus diametro vamzdžio gabalas, sujunkite juos vieną su kitu ir užveržkite tais pačiais varžtais. Jei ne, pabandykite kišeniniu peiliuku iš kokios medžio šakos išdrožti kažką panašaus į du kamščius ir sandariai užkimškite jais žarnas, prieš tai pripylę į viršutinę aušinimo skysčio arba vandens. Tada įjunkite šildymą visa galia – ir pirmyn! Žinoma, atidžiai stebėdami temperatūros rodyklę.
• Nutrūkus sankabos lynui arba nustojus veikti hidraulikai, tęsti kelionę irgi įmanoma. Tiesiog išjunkite variklį, įjunkite pirmą pavarą, vėl užveskite variklį ir neišsigąskite – mašina iškart šoktels į priekį. Taip važiuojant pavaros normaliai persijunginės ir be sankabos. Tiesa, jeigu teks sustoti, turėsite vėl viską pakartoti iš naujo.
• Jeigu pradėjo smarkiai tekėti iš kurio nors stabdžių cilindro ir automobilį sunku stabdyti, nepulkite į paniką. Paimkite plokščiareples arba plaktuką ir suplokite to cilindro link einantį stabdžių vamzdelį. Jeigu neturite stabdžių skysčio, papildomai įpilkite kuo stipresnio alkoholio – tiks degtinė, blogiausiu atveju – spirituotas vynas – ir važiuokite. Tik labai atsargiai, įjungę avarines šviesas ir nuolat „papumpuodami“ stabdžių pedalą – iki namų stabdžių turėtų užtekti.
• Apie tai, kad prakiuro priekinė padanga, iš karto suprasite iš to, jog automobilį pradės traukti į šoną; prakiurus užpakalinei padangai, mašina ne taip spėriai, kaip anksčiau, greitėja, tampa, kaip sakoma, „stumk-trauk“.
• Turite užsilikusių sovietinių kapeikų ar kitokių senų varinių monetų? Vežiokitės jas kartu. Jeigu kelyje prakiurdysite padangą, neturėdami nei atsarginio rato, nei kuo užklijuoti kamerą, replėmis sulenktas variokas (geriau didesnio skersmens – kaip senoji trijų ar penkių kapeikų moneta), įgrūstas į skylę, gali padėti pasiekti artimiausią padangų vulkanizavimo punktą.
• Jeigu visiškai nebeveikia karbiuratorius, neskubėkite ruošti buksyro lyno. Išbandykite tokį triuką: į koki nors indą nupilkite 3–5 litrus benzino, suraskite siaurą žarnelę (tiks ir priekinio stiklo apiplovimo sistemos), pastatykite talpyklą taip, kad ji būtų aukščiau karbiuratoriaus (pavyzdžiui, ant variklio gaubto, stogo bagažinės ar pan.), nuimkite oro filtro dangtelį, trūktelėkite per žarnelę benzino (tik atsargiai – kad neatsigertumėte!), tada įstatykite žarnelę į karbiuratorių ir skubėkite užvesti variklį – bent kelis kilometrus garantuotai nuvažiuosite.
• Kodėl automobilis iš pradžių pradeda trūkčioti, paskui visiškai užgesta, priežasčių gali būti daug. Tačiau labiausiai tikėtinos – įskilo degimo dangtelis arba sugedo degimo ritės kondensatorius. Dangtelį tokiu atveju geriau turėti atsarginį (nors galima ir pabandyti apsukti jį izoliacija arba užlieti įtrūkimą epoksidiniais klijais), na, o kondensatorių teks pakeisti.
• Jeigu kelyje nutrūko ventiliatoriaus dirželis, išgelbėti gali tvirtas virvagalis, surištas taip, kad atitiktų diržo ilgį, – kelis kilometrus toks pakaitalas turėtų išlaikyti. Blogiausiu atveju tiks ir žmonos pėdkelnės.
• Kliūtis kelyje – duobė, griovys, plyta – visada išnyra prieš akis netikėtai ir būtinai tuomet, kai važiuojate dideliu greičiu – tai yra neturite galimybės suspėti pristabdyti ar sustoti. Laimė, yra gana paprastų manevrų, padedančių sumažinti smūgį ir apsaugoti automobilio pakabas nuo ankstyvos mirties.
Pirmasis variantas: skersai kelio griovys. Jūs, savaime suprantama, stabdote kaip įmanydami staigiau, tačiau prieš pat griovį stabdžio pedalą atleidžiate. Kodėl? Dėl to, kad stabdant automobilio priekis šiek tiek nusėda, priekinė pakaba ir taip atsiduria žemai, o čia dar pasimaišo griovys.
Jeigu įlėksite į jį nuspaustais stabdžiais, smūgis bus toks, kad per mažas tikrai nepasirodys. Bet jeigu stabdžių pedalą atleisite ir galbūt dar net spėsite paskutinę akimirką šiek tiek spūstelėti greičio pedalą, priekinė pakaba atsipalaiduos, pakils, ir smūgis bus švelnesnis. O jeigu griovys ne iš giliųjų, geriau iš viso nė nebandyti stabdyti – iškart minti greičio pedalą.
Antrasis variantas: duobė dešinėje arba kairėje. Galite visai nestabdyti, o priartėję prie duobės – kad jau dešiniuoju ratu vis tiek į ją įvažiuosite, – staigiai pasukite vairą dešinėn (tiek, kiek leidžia kelio sąlygos). Tuomet automobilio svorio centras pasislinks kairėn, dešinioji jo pusė palengvės ir ratui teksiantis smūgis nebus toks stiprus.
Jeigu duobė kairiojo rato pusėje, vairą reikia sukti atitinkamai į kairę. Žinoma, tokiam manevrui atlikti reikia įgūdžių, tačiau efektas būna toks, kad kai kuriems vairuotojams pavyksta neskausmingai pervažiuoti net atvirą kanalizacijos liuką.
Ir turėkite omenyje: šis triukas labai pavojingas esant slidžiai kelio dangai.
• Išvažiuodami iš didelės balos būtinai „išdžiovinkite“ stabdžius: neatleisdami greičio pedalo, šiek tiek palaikykite kairiąją koją ant stabdžio.
• Kad automobilio langai nerasotų, dalį šilto oro iš šildytuvo nukreipkite į saloną ir nelaikykite visų šoninių langų aklinai uždarytų – vieną bent truputį atverkite (geriau užpakalinį). Jeigu nepadeda, žinovai pataria iš vidaus nuvalyti langus spiritu, valgomosios druskos tirpalu arba net tabaku iš cigaretės. Sako, kad bent jau spiritas padeda.
▪ Daugumos vairuotojų nuomone, pats bjauriausias metų laikas – kai lauke spaudžia 3–5 laipsnių šaltukas, nes tuomet priekinio lango apiplovimo sistemos žarnelės užšąla, o iš po ratų ant jo drimba visokia bjaurastis. Išeitis tokiu atveju – nukreipti didžiąją dalį karšto oro iš krosnelės į priekinį stiklą ir, kai jis pradžiūva, leisti valytuvams sausai jį nutrinti.
Jei ir tai nepadeda, galite išbandyti radikalų būdą: prisigretinkite prie didelio autobuso ar sunkvežimio iš galo, kur šlapias purvas ir sniegas drebiamas tirščiausiai, o paskui du trys mostelėjimai valytuvais – ir stiklas turėtų likti švarus. Iki kito karto.
Kostas Šalkauskas