Krašto apsaugos bei Švietimo ir mokslo ministerijų inicijuotame konkurse sulaukta devynių paraiškų, BNS informavo konkursą vykdanti Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra (MITA). Dėl bepiločių kūrimo konkuruoti norą pareiškė Vilniaus universitetas, Kauno technologijos universitetas, Vilniaus Gedimino technikos universitetas, Fizinių ir technologijos mokslų centras, taip pat 14 verslo subjektų.
MITA programų skyriaus vyriausioji specialistė Edita Bagdonaitė BNS sakė, kad rugpjūtį pareiškėjai pristatys savo idėjas ir koncepcijas, o atrinkti geriausius projektus bei pasirašyti sutartis dėl bepiločių orlaivių kūrimo planuojama rugpjūčio pabaigoje.
„Pirmuoju etapu, kuris truks iki šešių mėnesių, būtų prašoma sukurti, pagaminti ir pademonstruoti pirmos klasės (mini) nuotoliniu būdu valdomą skraidantį aparatą. Antrajame etape, kuris vyks apie 12 mėnesių, prašoma integruoti ir testuoti energijos tiekimo šaltinį, valdymo sistemą ir lazerinių taikinių žymeklį“, - informavo E.Bagdonaitė.
Galiausiai pareiškėjai turės savo sukurtus bepiločius orlaivių prototipus išbandyti realiomis sąlygomis ir juos perduoti Krašto apsaugos ministerijai.
Dokumentuose nurodoma, kad kūrėjai turėtų iš viso pagaminti du orlaivių valdymo sistemos komplektus, kuriuose iš viso būtų keturi nuotoliniu būdu valdomi orlaiviai. Taip pat komplektuose privalės būti dvi antžeminio valdymo stotys, du mobilūs video stebėjimo terminalai, aštuoni stebėjimo moduliai su dienine ir šilumai jautria kameromis, lazeriniais taikinių žymekliais, kurie būtų matomi tiek paprastais, tiek specialiais naktinio matymo prietaisais. Taip pat prašoma pridėti aštuonis pakraunamus akumuliatorius, kroviklius, du švyturio aptikimo prietaisus bei įrangą, skirtą orlaivių priežiūrai, transportavimui.
Vienam projektui galės būti skiriama iki 300 tūkst. eurų. Tikimasi, kad prototipas bus sėkmingai sukurtas ir išbandytas realiomis sąlygomis per 30 mėnesių.
E.Bagdonaitė sakė, kad orlaivius kursiantys mokslininkai galės ieškoti ir kitų paramos šaltinių - verslo ar Europos Sąjungos fondų, taip pat bus siekiama atrinkti ne vieną, o kelis geriausius projektus. Geriausių idėjų autoriams pinigai bus skiriami ne iš karto, o dalimis, kiekvienam prototipų kūrimo etapui.
„Nėra pasakyta, kad bus tiktai vienas laimėtojas, turbūt būtų rizika pradėti su vienu, to net ir neplanuojama“, - tvirtino ji.
Krašto apsaugos ministerija informavo, kad nuotoliniu būdu valdomi orlaiviai būtų naudojami stebėjimo ir žvalgybos funkcijoms atlikti.
„Šį projektą numatoma pabaigti 2017 metais, sėkmės atveju šio projekto laimėtojas ateityje turės galimybę dalyvauti Krašto apsaugos ministerijos skelbiamuose konkursuose dėl nuotoliniu būdu pilotuojamų orlaivių įsigijimo“, - BNS atsiųstame atsakyme nurodė KAM.
Kariuomenė bepiločių orlaivių turi ir šiuo metu, jie naudojami įvairiuose mokymuose, pratybose ir tarptautinėse operacijose. Dalis jų buvo naudojama ir Afganistane.
Konkurse dalyvauti gali tik Lietuvoje registruotos mokslo įstaigos ar įmonės. Jį vykdanti MITA yra valdoma Ūkio ir Švietimo ir mokslo ministerijų.
Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB „BNS“ sutikimo draudžiama.