„Stebime, kad visų amžiaus grupių klientai tampa atsargesni vertindami savo finansines galimybes. Ypač jaunimas vis dažniau renkasi ekonomiškesnius, mažesnių eksploatacinių sąnaudų automobilius“, – teigia „Citadele“ banko valdybos narys ir Verslo bankininkystės tarnybos vadovas Baltijos šalims Vaidas Žagūnis. Anot jo, didėjanti naudotų automobilių pasiūla taip pat lemia tai, kad vis daugiau klientų atsisako naujų modelių ir ieško kokybiškų alternatyvų antrinėje rinkoje.
Bendroje rinkoje didžiausias metinis lizingo sutarčių šuolis Lietuvoje fiksuotas 40–49 metų amžiaus grupėje – net 74 proc. Tuo tarpu aktyviausiai lizingu automobilius perka 30–39 metų klientai, nors ir jų perkamo automobilio vidutinė vertė mažėjo – nuo 39 tūkst. eurų 2023 m. iki 35 tūkst. eurų šiemet.
Ekologiškų automobilių populiarumas – labiau tarp vyresnių
Hibridiniai ir elektriniai automobiliai dažniau atsiduria vyresnių pirkėjų pasirinkimuose. Tokie modeliai 2024 m. sudarė 45 proc. 40–65 metų amžiaus grupės klientų sandorių, o tarp jaunesnių (18–39 m.) – 32 proc. Mažiausiai dėmesio alternatyviai pavarai skiria 18–29 metų vairuotojai – vos 14 proc. jų lizingo sutarčių sudaryta perkant elektromobilius ar hibridus.
Latvijoje jauniausi pirkėjai (18–29 m.) automobiliui skolinosi vidutiniškai 23 tūkst. eurų, o bendra šios amžiaus grupės lizingo apimtis išaugo 11 proc. Tuo tarpu aktyviausiai lizingo sutartis Latvijoje sudarė 30–39 metų klientai – jų aktyvumas augo 25 proc., o vidutinė paskolos suma siekė 22 tūkst. eurų.
Estijoje 2024 m. labiausiai aktyvėjo vyresni pirkėjai: 50–65 metų ir 40–49 metų klientų sudarytų sutarčių apimtys augo atitinkamai 38 ir 59 proc. Šių amžiaus grupių vidutinė paskolos suma automobiliui siekė po 23 tūkst. eurų. Tuo tarpu jaunimo aktyvumas išliko stabilus, o vidutinė paskolos suma sudarė 21 tūkst. eurų.
„Tikėtina, kad artėjant naujiems automobilių mokesčiams, įsigaliojusiems Estijoje nuo 2025 m., vyresni klientai skubėjo įsigyti automobilius dar prieš mokesčių įvedimą. Ši amžiaus grupė dažniau jau yra padengusi finansinius įsipareigojimus, sukaupusi santaupų, todėl gali leisti sau brangesnius pirkinius“, – sako V. Žagūnis.
„Citadele Leasing“ duomenimis, 2024 m. Lietuvoje dažniausiai lizingu įsigyjami automobiliai buvo „Toyota“ („RAV4“, „Corolla“, „C-HR“), „Volkswagen“ („Tiguan“, „Passat“, „T-Roc“) ir „Škoda“ („Kodiaq“, „Octavia“, „Superb“). Tai rodo, kad vairuotojai renkasi patikimus, populiarius modelius, dažnai vertinamus dėl kainos, kokybės ir eksploatacinių savybių balanso.