Fotografijos mėgėjų gretos Lietuvoje sparčiau auga.
Vieni fotografijai renkasi skaitmenines „muilines“, kiti – kur kas kokybiškesnius veidrodinius fotoaparatus, treti vaizdus gaudo mobiliaisiais telefonais, kuriais jau galima padaryti gana neprastos kokybės nuotraukas.
Prieš kelerius metų, su savuoju „Sony“ veidrodinuku besitrinant prie Gizos piramidžių, įsiminė būrys turistų iš Japonijos, bandančių įamžinti senovės stebuklus mobiliaisiais telefonais. Tada toks vaizdas atrodė mažų mažiausiai juokingas, tačiau dabar tai greičiausiai nė kiek nestebintų. Yra ir nemenkas būrelis entuziastų, vis dar pripažįstančių išskirtinai tradicinius juostinius fotoaparatus.
Dažnas po to savo meninius „šedevrus“ tvarko įvairiomis redagavimo programomis, įkelia jas į internetą, naujienų apie šio meno subtilybes ieško įvairiose fotografijos svetainėse, diskusijų forumuose. Atsiradus tokiam susidomėjimui, pradėjo kurtis ir plėstis lietuviškieji fotografijos puslapiai. Šių svetainių lankytojų aktyvumas rodo, jog fotografija, ypač per pastaruosius metus, ne vienam tapo puikiu laisvalaikio leidimo būdu. Tad tradiciniame žurnalo „Naujoji Komunikacija“ tinklapio teismo arbitrų žvilgsniai nukrypo į tris skirtingus, tačiau turinčius ir panašumų lietuviškus internetinius fotografijos puslapius.
Raimondas Nausėda
Diskusijos pradžioje dera šį tą paaiškinti. Nors visas svetaines sieja viena tema – fotografija, vis dėlto „efoto.lt”, „fotokudra.lt” ir „images.lt” yra trys skirtingi projektai, turintys skirtingų tikslų ir priemonių šiems tikslams siekti. Ar tikrai šie projektai yra tokie skirtingi? Na taip. Bandant paaiškinti kiekvieno iš šių projektų esmę, lengviausia būtų palyginti juos su užsienio projektais. „Fotokudra.lt” atitikmuo yra „Flickr”. „Images.lt” iš esmės panašus į „photos.com”, „corbis.com” ar daugelį kitų, prekiaujančių fotografijomis internetu. O kuo ypatingas „efoto.lt”? Taigi pirmiausia ir panagrinėkime šį projektą.
Kai užsimename, kad tinklalapis yra „beta“ fazėje, dažniausiai norime pasakyti, kad už klaidas ir trūkumus neatsakome. Tačiau nepaisant to, „efoto.lt” yra NK teismo taikinyje ir apie tam tikrus trūkumus tikrai pakalbėsime. Svetainės dizainas - mėgėjiškai standartinis ir greičiausiai sukurtas pagal kokios nors nemokamos atviro kodo sistemos siūlomus šablonus. Ar tai blogai? Gal ir ne, jei siekiame bet kokia kaina kuo greičiau paleisti projektą. Tiesiog parašykime, jog tai „beta“ versija ir būsime apsaugoti nuo kritikos. „Efoto.lt” registruotų vartotojų skaičius siekia 2500, o lankytojų yra vidutiniškai 4000 per dieną, tad galime teigti, jog pasiektas šaunus rezultatas. Lauksime versijos 1.0.
Vadinkite mane konservatyviu, jei norite, bet „snap shots“ nuorodų naudojimas kas antroje eilutėje neatrodo gerai pasvertas naujų technologijų pritaikymas. Kokia nauda svetainės lankytojui iš to, kad užvedęs pelę ant nuorodos „Prisijungti ar užsiregistruoti“, mažame langelyje jis mato daugmaž tuščią langą su įprastiniais vartotojo vardo, slaptažodžio laukais ir mygtuku „prisijungti“. Juk jau ir taip savaime aišku, kad spragtelėjęs ant nuorodos lankytojas turės galimybę prisijungti prie sistemos arba užsiregistruoti. Dar vienas neapgalvotas arba apgalvotas, bet neteisingai priimtas sprendimas yra „lightbox“ efekto taikymas. Nors šis efektas paplitęs, jis trikdo ir glumina lankytoją, nes atsidaro tarsi naujame lange, o navigacija šokinėja iš vienos vietos į kitą, priklausomai nuo nuotraukos dydžio ir formato.
Darius Bagdžiūnas
Šį kartą teisiamuosius nagrinėjome su ,,Gauminos“ vadybininkais, po to atskirai su analitikų ir dizaino skyrių vadovais. Apibendrinsiu nuomones. Atsidarius „efoto.lt” visiems kilo klausimas ,,Ką rasiu šiame tinklalapyje?“. Žinutė, kad tai svetainė, kurioje pateikiama naudinga informacija fotografuojantiems, pradingsta tarp gausybės dizaino elementų. Pirmiausia pagalvočiau, kaip sumažinti konkuruojančios informacijos kiekį tituliniame puslapyje. Pavyzdžiui, sujungčiau antrąją meniu juostą su pirmąja. Pasirūpinčiau, kad didesni būtų ne naujienų, o jų rubrikų pavadinimai. Taip dizainas padėtų suprasti tinklalapio paskirtį ir struktūrą.
Didžiausia tinklalapio problema – juo sudėtinga naudotis. Pirmas Sizifo darbas – struktūrizuoti informaciją. Ją sugrupavus į logines dalis, vartotojui susitaupytų savaitė laiko ,,įsikirsti“ kur ir kas. Antra, nepasiklysti tinklalapyje padėtų vartotojo kelias ir nuoroda ,,sugrįžti į titulinį“ įprastoje vietoje. Neseniai teko skaityti ,,Nielsen“ usability tyrimą. Vienas iš dėsnių – ieškoti naujos informacijos vartotojai sugrįžta į titulinį puslapį. Logotipo ir ,,Sugrįžti į titulinį“ tradiciškai ieškome tinklalapio viršuje, kairėje. Dabar „Logo” yra dešinėje, o kairėje – užrašas ,,eFOTO“, atrodantis pavojingai panašiai į logotipą.
Tinklalapyje bandoma taikyti Web 2.0 metodus. Naudojama daug atviro kodo programų, čia rasite ,,Snapshots“, videomedžiagą, radijo stotį per „Last.fm”, ir taip toliau. Įgyvendinta tikrai puikių idėjų. „Efoto.lt” – vienas iš nedaugelio puslapių Lietuvoje, kuriame sėkmingai pritaikoma ,,Google Maps“. Gali pasižiūrėti, kur gyvena puslapio bendruomenės nariai, kur darytos jų nuotraukos. Tereikia padirbėti, kad naujomis galimybėmis būtų lengva naudotis.
Tadas Četkauskas
„Reikalingos informacijos ir įdomių nuotraukų portalas“ – taip save apibūdinantį „efoto.lt”, įvedus žodį „fotografija“, „Google“ pateikia penktoje pozicijoje. Peržvelgus titulinį puslapį intuityviai galima suvokti, jog šis tinklalapis didesnį prioritetą skirs fotografijos technologijoms ir techninėms fotopamokėlėms, nei fotografijos estetikai.
Internete egzistuojančių pokalbių forumų funkcionalumo ir patogumo naudotis problematikai mažiausiai magistro disertaciją būtų galima paskirti. Tiesą sakant, esu visiškas diletantas šioje srityje. Niekada nesu rašęs užklausų, kaip išspręsti tam tikrą problemą. Ir ne todėl, kad esu baisiai protingas. Tiesiog neturiu kantrybės sulaukti kažkieno patarimo. Bet čia jau mano, o ne forumų problema. Bėda ta, kad „efoto.lt” forumo sistemoje, kaip ir daugelyje kitų, susiduriama su racionalaus ir ergonomiško funkcionalumo problema. Funkcijų ir hipertekstinių elementų daug. Visi jie skirti kelionei užmerktomis akimis pirmyn ir gilyn. O prireikus grįžti, ne visada pavyksta net ir pasinaudojus vienintele IE funkcija „Atgal“. Bet čia jau matyt „java“ niuansai. Klausimas administratoriams: kas pasikeistų, jei išjungtume iš esmės niekur nevedančią komentaro antraštės nuorodą, atsisakytume antraščių turinio bloko ir „Ankstesnės“ bei „Kitos“ forumo temos nuorodų?
Raimondas Nausėda
Pagrindinis projekto tikslas – kurti fotografuojančią, besidalijančią ir kritikuojančią bendruomenę.
Dizainas iš esmės atitinka projekto tikslus. Pagrindinis dėmesys nuotraukų vaizdavimui - jos išdėstytos po keturias vienoje eilėje. Aplink jas daug negatyvios erdvės, kuri sutaurina pačias nuotraukas. Tik gaila, kad tiek daug pilkos spalvos. Kodėl? Nuteikia melancholiškai. Nuobodoka.
Džiugina tai, kad žiūrint nuotraukas, navigacija nelaksto į visas puses, bet nuolatos išlieka toje pačioje vietoje. Paprastas, bet svarbus dalykas. Jei nori, kad lankytojai praleistų daug laiko tavo svetainėje, mažiausia, ką gali padaryti – sukurti nesudėtingą navigacijos sistemą.
Svetainės funkcionalumas atitinka projekto tikslą. Lankytojai gali publikuoti savo nuotraukas, rašyti dienoraščius, komentuoti ir siųsti žinutes vieni kitiems. Tai iš esmės yra pagrindinis funkcijų paketas bendruomenei internete kurti.
Prie šio paketo reikėtų dar kai ką pridėti. Trūksta paieškos galimybių. Galima naršyti tik po kategorijas. Kategorijų nėra daug, todėl ir paieškos galimybės labai ribotos. Jei noriu rasti nuotraukų pagal raktinius žodžius tankas, lova, Bušas, draugas, draugė, tiuningas ir t. t., negaliu.
„Fotokudra.lt“ turinys – 40 958 darbai, 196 461 komentaras, dar daugybė viešų ir privačių žinučių. Visa tai sukūrė 2 528 registruoti nariai. Bendruomenės publikuojami darbai, mano nuomone, savo kokybe pranoksta „efoto.lt“ publikuojamų darbų srautą. Kokybės reguliavimo funkciją atlieka pati bendruomenė. Prastos kokybės darbui ji skiria mažai dėmesio - mažai žiūri ir komentuoja, o tai skatina autorius tobulėti.
Darius Bagdžiūnas
Pirmiausia tituliniame lape pamatai dideles ir ,,skanias“ nuotraukas. Iš karto supranti, kad tai tinklalapis, į kurį gali dėti inspiruojančias nuotraukas. Gerai, kad iš karto galima pasižiūrėti naujausias ir dienos bei savaitės geriausias nuotraukas. Žinoma, kūdros paveiksliukas titulinio lapo viršuje labiau tiktų Lietuvos nacionalinių kūdrų puslapiui, o ne fotografijų svetainei.
Taip pat nuorodas visur žymėčiau vienodai – dabar gi pavyko rasti 8 skirtingų stilių, šriftų ir spalvų nuorodas vien tituliniame lape. Pasidairęs atidžiau, nebežinai, ką gali paspausti, o ko ne.
Atsikratyčiau programavimo klaidų. Pavyzdžiui, prisijungus prie tinklalapio ir paspaudus ,,Atsiųsti darbą į Pelkę“, vartotojo meniu, kuriame matyti, ką dar galima veikti tinklalapyje, tiesiog pradingsta. ,,Kur aš?“ – ilgiau panaršęs po tinklalapį pasijunti tarsi ,,ežiukas rūke“. Pasirūpus vartotojo keliu naudotis tinklalapiu būtų patogiau. Pridėčiau aprašymus neaiškiems mygtukams. Ką reiškia ,,Foto Pelkė“, garso stiprumą primenančios ikonėlės prie nuotraukų arba ,,Dienoraščiai +13” - sužinoti sudėtinga. Taip išvengčiau paklodės taisyklių, į kurią nukreipiama tik užsiregistravus tinklalapyje.
Darbas su turiniu. Jei pusė forumų ,,webpage cannot be found“, ką jie veikia svetainėje? Pasirūpinčiau žmogumi, kuris dėtų naujienas – paskutinė naujiena įkelta prieš pusę metų. Ilgai nepavyko rasti argumentų, kodėl savo darbus turėčiau skelbti ,,Fotokūdroje“, o ne, pavyzdžiui, ,,artscene.lt”. ,,Fotokūdra“ buria aktyvią bendruomenę. Skelbiama apie susitikimus, einama fotografuoti drauge, švenčiami portalo gimtadieniai, geriausi tinklalapio darbai atsiduria parodų galerijose. Iškelta į matomesnę tinklalapio vietą, tokia informacija galėtų skatinti fotografuojančius savo darbus pirmiausia publikuoti ,,Fotokūdroje“.
Tadas Četkauskas
,,Fotokudra.lt” – „nuotraukų talpinimo, komentavimo ir autorių diskusijų erdvė“ – tokį rezultatą trečioje sąrašo pozicijoje pateikia Google, šioje sistemoje įvedus užklausos žodį „fotografija“. Kodėl kūdra? Spontaniškai ir aš sau uždaviau šį klausimą... ir geriau jau tinklalapio administratoriai nebūtų į jį atsakę visai, nei pateikę argumentą, jog tai „linksmas, skambus žodis. Svarbu nesusireikšminti ir linksmai bendrauti“.
Tačiau kūdros diskusijų ir komentarų atmosfera iš tiesų gana šilta. Niekas nekaltina profesoriaus, nesišaipo iš svetimo skausmo, todėl ir tinklalapio administratoriams nereikia siūlyti prisijungti prie ,,neburnok.lt” iniciatyvos. O ir susireikšminti čia galima nebent „Pelkės“ rubrikoje, jei autorių už jo sukurtas fotografijas tinklalapio vartotojai apdovanos spanguolėmis ir lelijomis arba nubaus pasodindami musmirę.
Dizainas? Ir gerai, kad jo čia nėra. O ten, kur šmėsteli, geriau irgi nebūtų. Todėl galimybę WYSIWYG redaktoriumi keisti antraščių ir tekstų spalvas rekomenduoju išjungti visiems laikams.
Taisyklės? Svarbi, įdomi ir, šiuo atveju, filosofinė tema. „Pelkėje“ (tokia kūdros rubrika – aut. past.) dalijamos spanguolės ir lelijos už patikusias fotografijas ir musmirės už nepatikusias“ – aiškinama tinklalapio naudojimosi taisyklėse. „Po nuotrauka rodoma, ko yra daugiau - spanguolių ar musmirių, ir kiek daugiau. „Spanguolės: 3“ reiškia, kad spanguolių yra trim daugiau nei kaktusų. „Musmirės: 4“ reiškia, kad musmirių yra keturiom daugiau nei spanguolių“ –tokia kūdriškų atributų dalijimo logika yra suvaržytas šios fotobendruomenės gyvenimas.
Turinys? Kaip ir įprasta tokio pobūdžio tinklalapiams, jį kuria ir reitinguoja vartotojai. Tereikia užpildyti trumpą registracijos formą ir tapti šios bendruomenės aktyvistu: fotografuoti bei publikuoti fotografijas, komentuoti ir reitinguoti kitų autorių darbus ir galbūt vieną dieną užkopti į fotoolimpą – kūdros išrinktųjų klubą.
Raimondas Nausėda
Dizainas - pritrenkiantis! Kai yra pinigų arba didelis noras jų turėti, daugelis dalykų susitvarko gerokai lengviau. Galima samdyti profesionalius dizainerius, programuotojus arba visą projekto įgyvendinimą atiduoti į patikimos kompanijos rankas. Taip atsitiko ir šiuo atveju. Svetainės kūrėjai – „Amstudio“ - nusipelno nuoširdžiausių pagyrimų. Dizaine yra tik tai, ko reikia. Nereikalingos detalės visiškai pašalintos. Minimalistine estetika sukuriamas efektas - „aišku, kaip dieną“.
Trys pagrindinės svetainės kategorijos - „nuotraukos“, „bendruomenė“, „vartotojui“ - išskirtos spalvomis. Pasirinkus vieną šių kategorijų, dizaino elementai išlaiko tos kategorijos spalvą. Paprasta. Suprantama. Veiksminga.
Kol kas trūksta galimybės patogiai sumokėti už nuotraukas. Būtų patogu atsiskaityti tiesiogiai per Lietuvos bankus arba alternatyviais atsiskaitymo būdais – PayPal, Worldpay, ar panašiai. Be šių funkcijų pirkimo procesas tampa ilgesnis, todėl mažiau parankus vienai svarbiausių jos naudotojų grupei – pirkėjams.
Šiuo metu į parduotuvę atsiųsta 20932 nuotraukos, o iš jų nupirkta 565. Tai sudaro 2.5% visų nuotraukų. Ne itin įspūdingas rezultatas, tačiau nuo ko nors pradėti vis tiek reikia. Kodėl tiek nedaug nuotraukų nupirkta? Galbūt dėl to, kad pasirinkimas kol kas taip pat nedidelis. Atlikęs keletą paieškų, gavau arba labai nedaug rezultatų, arba išvis nieko negavau. Jei fotografai nori parduoti daugiau nuotraukų, jie turi pradėti galvoti ir fotografuoti kaip dizaineriai. Juk būtent jiems ir buvo sukurtas šis projektas.
Darius Bagdžūnas
Pirmas įspūdis – senoji ,,Getty Images“ tinklalapio versija. Dizainas – tvarkingas ir aiškus. Iš karto supranti, kad patekai į nuotraukų e-parduotuvę. Galimi patobulinimai: padidinčiau nuotraukas nuotraukų galerijose, atsisakyčiau ,,aštuonišimtosios rezoliucijos” ir pakeisčiau sunkiai įskaitomų violetinių šriftų spalvą.
Prie funkcionalumo padirbėta. Aiški tinklalapio struktūra, naršant netikėtumų nėra. Padėti vartotojui greitai rasti reikiamą prekę – bet kurios e-parduotuvės egzistencinis klausimas. ,,Images.lt” nuotraukų paieškai – pliusas. Labai gerai, jog pateikiama paieškų statistika. Jei peržiūrėjęs populiariausias užklausas dar galėčiau ir jas paspausti, tai yra, paspaudęs, pavyzdžiui, ,,Kaunas“ matyti turimas Kauno nuotraukas – būtų išvis ,,lediniai“.
Patogu, jog norintys tinklalapyje parduoti savo nuotrauką ras patarimų ir rekomendacijų. Tokios diskusijų temos, kaip ,,Autorinės teisės ir teisiniai aspektai“, taip pat suteikia papildomos vertės lankytojams. Organizuočiau interviu su pažangiais tinklalapio fotografais ir pirkėjais, dėčiau medžiagą iš populiarių pasaulio nuotraukų portalų. Paskirčiau žmogų, kuris rūpintųsi turiniu arba išvis išnaikinčiau skiltį ,,Straipsniai“. 3 metų vakuumas tarp paskutinės ir ankstesnės naujienos pasitikėjimo tinklalapiu nekelia.
Tadas Četkauskas
,,Images.lt” – profesionaliausiai realizuotas aptariamos trijulės projektas. Visai geras vaistas nuraminti akims ir suirzusiai dūšiai po akistatos su ,,Fotokūdros” ir ,,efoto.lt” bendruomenių kasdienybės aplinka.
Priešingai nei aptartasis duetas, ,,images.lt” pasižymi aiškia ir tvarkinga turinio prioritetų logika, lakonišku ir švariu dizainu. Žodžiu, vartotojo aplinkoje nesusidursi su internetiniam turgui būdinga antiestetika ir neužuosi nosį riečiančių kvapų, nors čia – ,,perki-parduodi” vieta. Ateityje belieka tikėtis šio fototurgaus plėtros – aukciono ir derybų galimybės.
Kol kas silpniausia atvaizdų banko vieta. Daugiau kaip 20 tūkst. nuotraukų (,,images.lt”
duomenys) svoris turgaus stalų ir lentynų nelaužo, o ir minios šurmulio dar negirdėti. „Fotofabriko“ (,,images.lt” projekto valdytojas) kolektyvas deklaruoja, jog tai žino. Neabejoju. Tačiau turint omenyje „viščiukų“ pasirinkimą ir sugebėjimą parduoti kiekvieną keturiasdešimtą geltonsnapį, manau, turgaus vartų užkalti nieks neketina.
Tad jei jau esu turguje, kodėl negalėčiau ko nors nusipirkti? Norėčiau „lašinių“. Vienintelis pasirinkimas – šiaulietiški, po 15 Lt už interneto ir po 30 Lt už spaudos gabalėlį. Medaus? Yra. Skilandžio? Šiuo metu nėra, bet galima užsisakyti. Kaip ir buvo galima tikėtis, paieškos sistema funkcionuoja korektiškai.
Išvados
Šiandienos ,,NK teisme“ – trys tinklalapiai, kurie publikuoja nuotraukas. Tinklapių tikslai, paskirtis, ir žinutės – skirtingi. Atitinkamai skiriasi ir sėkmės kriterijai bei būdai gerinti rezultatą. Kur eiti kiekvienam šiandienos teisiamajam?
Kas? Naujienos ir patarimai fotografuojantiems.
Tikslas: Edukacija, galinti virsti pajamomis iš fotoprekių pardavėjų reklamos.
Sėkmės kriterijus: Lankytojų skaičius.
Kaip gerinti rezultatus? Kryptis gera – kokybiška informacija apie fotografiją ir greita reakcija į klausimus. Tinklalapio dizainas ir struktūra turi skelbti, jog tinklalapio esmė – informacija užsiimantiems fotografija. Taip išvengsite konkurencijos su tinklalapiais, kurių specializacija – darbų publikavimas (pvz. ,,fotokudra.lt” arba ,,artscene.lt”). Naujų vartotojų, užverčiančių tinklalapį dar nesupratus, jog čia – naudinga, sumažės sutvarkius funkcionalumą. Pridėtinė vertė – pasiskaičius fotopatarimus ir naujienas, tinklalapyje galima skelbti savo nuotraukas ir dalyvauti konkursuose. Sutvarkius funkcionalumą, diegiami Web 2.0 metodai padės išlaikyti ir stiprinti bendruomenę ir didins ,,eFoto“ prekinio ženklo advokatų skaičių.
Kas? Nuotraukų katalogas.
Tikslas: Saviraiška, ilgainiui galinti virsti pajamomis iš reklamos.
Sėkmės kriterijus: Lankytojų-žiūrovų skaičius, užsiregistravusių vartotojų, dedančių nuotraukas, skaičius.
Kaip gerinti rezultatus? Menininkai dažnai nėra profesionalūs interneto vartotojai. Pagrindinis fotografuojančių poreikis – lengvai įkelti savo nuotraukas. Kad jiems būtų patogiau, puslapio autoriams siūlytume atlikti trumpą vartotojų tyrimą ir tokiu nesudėtingu būdu „išgaudyti“ tas navigacijos bei informacijos subtilybes, kurios šiandien užkliūva. Padarius puslapį patogesnį naudotis, bus lengviau kurti aktyvią bendruomenę, skelbti apie susitikimus ir nugalėjusių darbų parodas.
Kas? Nuotraukų e-parduotuvė.
Tikslas: Pardavimas.
Sėkmės kriterijus: Parduotų nuotraukų skaičius.
Kaip gerinti rezultatus? Paskirti žmogų, kurio gerovė priklausytų nuo tinklalapio sėkmės, ir sekti, kaip keičiasi pardavimo rezultatai. Išsikelti mėnesio tikslus, pvz., parduotų nuotraukų skaičių padidinti 10 procentų. Išbandyti įvairias priemones. Per pusę metų paaiškės, kas geriausiai padeda padidinti pardavimo skaičių. Tai gali būti optimizacija ,,Google“, pirkėjų sėkmės istorijos, vis naujos didesnės ir ,,skanesnės“ nuotraukos tituliniame, o gal kainų palyginimas su ,,Matton.com“, ,,Corbis.com“ ir kitais nuotraukomis prekiaujančiais populiariais užsienio portalais.