Juokias iš lietuvių lenkai pilvus susiėmę. Juokinga mat jiems, kai Lietuvos piliečiai skuba į Lenkiją piltis degalų, pirkti dešros. Juokai menki, kai lenkų politikai spjauna į Europos reikalavimus didinti degalų akcizus, PVM mėsai, žuviai, daržovėms ir duonai. Bet Lietuvos politikai irgi stengiasi. Vykdyti Briuselio reikalavimus. Kad ir kaip sunku tautai būtų, - rašo dienraštis "Vakaro žinios".
Lietuvos vežėjai degalų pilasi ne tik Lenkijoje. Stoja bet kurios valstybės degalinėje grįždami namo. Kad ir koks didelis Lietuvos patriotas žmogus būtų, širdis neleidžia už lietuviškai žvėrišką kainą degalų pirkti Tėvynėje.
Vien sausį į biudžetą nesurinkta planuotų 88 milijonų litų. Mažiausiai trečdalis šios sumos - nesurinktos degalų akcizo pajamos. Mat nebeliko kvailių, kurie, galėdami degalų pigiau pirkti užsienyje, tai darytų Lietuvoje.
Pila tik iš bėdos
Krovinių vežimo bendrovės "AT Telmento transportas" direktorius Artūras Telmentas tikino nežinantis kolegų, kurie dar piltųsi degalų Lietuvoje. Jo Klaipėdoje įsikūrusi bendrovė turi 48 krovininius automobilius, veža ir Europoje, ir Azijoje.
"Lietuvoje degalų pilame tik kraštutiniu atveju. Pavyzdžiui, Baltarusijoje degalų dar pernai neapsimokėdavo pirkti, nes ne Europos Sąjungoje negalime susigrąžinti akcizo. Lietuvoje, susigrąžinus PVM, degalai kainuodavo pigiau. Dabar ten pirkti gerokai pigiau, net jei nesusigrąžiname PVM," - sakė bendrovės direktorius.
Anot jo, Lietuva šiuo metu - degalų kainų lyderė Europoje. Todėl gerokai pigiau pirkti degalų net Ispanijoje ar Liuksemburge. Tik gal nepatriotiška - šioms valstybėms lieka degalų akcizo mokesčiai.
Tuščiomis negrįžta
"Vakaruose kas mėnesį susimokame apie 200 000 eurų vien už degalus. Mūsų automobiliai grįžta į Lietuvą pilnais bakais, su tais pačiais užsienyje pirktais degalais ir išvažiuoja. Liuksemburge vasario 15-ąją dyzelinas kainavo 2,62, Ispanijoje - 2,72 lito", - sąskaitas pervertęs konstatavo ponas Artūras.
Apie rytines Lietuvos kaimynes, jo žodžiais, jau neverta kalbėti - ten dyzelino litras pigesnis daugiau nei litu. Dar pernai pylę degalų Lietuvoje, pasak A.Telmento, jais namie nebesirūpina nė viena krovinius vežanti įmonė.
"Ir važiuojantieji iš Kaliningrado degalų prisipila ten. Atvažiuoja rusas pilnais standartiniais bakais. Jis Lietuvoje lengvai parduoda degalus. Vėl nesurinktas akcizas, mokesčiai. Bet tam yra specialiosios tarnybos, kurios turi ką nors daryti", - stebėjosi neveiklumu jis.
Nėra taip, kaip valstybė nori
Lietuvos vežėjų automobiliais asociacijos "Linava" prezidentas Algimantas KONDRUSEVIČIUS aiškino, kad Lietuvos prarandamus šimtus milijonų susišluoja Lenkija ir kitos šalys.
"Lenkijoje sausio mėnesį dyzelino litrais parduota 9 procentais daugiau nei pernai metų pabaigoje. Tai tikrai ne dėl to, kad Lenkijoje padidėjo vartojimas. Ne tik lietuviai pilasi ten, bet ir latviai, estai, kurie prisipildavo bakus Lietuvoje. Dabar jie tai daro Lenkijoje", - apie mūsų valstybės kainų politiką pasakojo A.Kondrusevičius.
Anot jo, valstybė dėl per brangių vietinių degalų kasdien praranda milijonus litų, tačiau valdžia kol kas nenori tuo patikėti.
"Sausio mėnesį skaičiai dėl prarandamų akcizų buvo pasakyti premjerui ir finansų ministrui. Jie negalvojo, kad yra tokie skaičiai. Apskritai jie nežino net mūsų kelių transporto sistemos galimybių ir pajėgumo, kad tai - milžiniška jėga, kuri jau pradeda griūti. Mes prarandame kelių transporto sistemą. Trečdalis įmonių turės išeiti iš rinkos savo ar ne savo noru", - apie situacijos rimtumą įspėjo "Linavos" prezidentas.
"Vakaro žinios" vėl klausė parlamento frakcijų atstovų, ką šie nuveikė spręsdami plėšikiškų degalų kainų Lietuvoje problemą. Sausio 10-ąją tie patys jūsų atstovai Seime mušėsi į krūtinę: rūpinsimės! Na ir kaip pasirūpino?
VŽ Finansai
390 mln. litų - Tiek planuotų pajamų Lietuva negavo sausį ir vasarį
55-65 mln. litų - tiek mokesčių už degalus, LINAVOS duomenimis, per šių metų sausį ir vasarį JAU PRARADO LIETUVA;
3974 - tiek įmonių Lietuvoje užsiima krovinių vežimu;
25 750 - tiek Lietuvoje registruotų įmonių krovininių automobilių kasdien degalų pilasi užsienyje.
Valentinas MAZURONIS - Tvarkdarių seniūnas:
Nu, mes paruošėm porą... vienas paruoštas dėl akcizo, o socialdemokratų Balčyčio paruoštas pasiūlymas ir su tuo mūsų pasiūlymas paruoštas šitoj vietoj. Antras dalykas, esame užregistravę, galbūt ne kuro, bet dėl elektros kainų. Ten neįskaičiavimas tų visų dalykų. Tai maždaug va tiek energetikos.
Virginija BALTRAITIENĖ - Darbininkų atstovė:
Kol kas nieko gero nepavyko. Gavau prieš porą savaičių iš Ūkio ministerijos oficialų atsakymą - ten malta, sumalta. Jokio logiško atsakymo nėra. Argumentų nėra, tik teigiama, kad jie aiškinsis, nors turėjo jau aiškintis seniai.
Jurgis RAZMA - Konservatorių seniūnas:
Dalykai nėra taip sparčiai sprendžiami. Ekonomikos komitete svarstymas buvo, protokolas priimtas - buvau vienas iš išvadų rengėjų. Vienas iš punktų - kad būtų sprendžiamas "Klaipėdos naftos" infrastruktūros sukūrimas, ji leistų organizuoti degalų importą. Teoriškai, tikimės, kad kainos sumažės, praktiškai - reikia tai padaryti.
Antanas BAURA - Mišrūnų seniūnas:
Ūkio ministerijoje yra apie tai šnekėta - dabar tuo klausimu labai dirba žmonės. Aš su energetikos ministru Arvydu Sekmoku nesu šnekėjęs. Bet per radiją girdėjau, kad svarstoma galimybė per "Klaipėdos naftą" leisti importuotojams, kad galėtų degalus įvežti. Kad sujudimas yra, tai žinau.
Laimontas DINIUS - Prisikėlusiųjų seniūnas:
Tai šiandien ir premjeras užsiminė. Buvo praslydus kažkur žinutė, kad gal teks ir prie akcizo klausimo grįžti. Tiesiai šviesiai, situacija monopolinė išnaudojama. Todėl būtina kuo greičiau sudaryti galimybes "Klaipėdos naftai", mažinant ir privalomą degalų kaupimą, kad būtų galima įsivežt pigesnius degalus ir kurt konkurencinę aplinką. Manau, tie sprendimai bus priimti labai greitai - savaitė, dvi, ir surasim bendrą poziciją.
Audrius ENDZINAS - Liberalų seniūnas:
Pavasario sesijoje Seimas priims tam tikrus sprendimus, kurie bus pateikti jam. Jie yra parengti ir guli pas mane. Bus įregistruoti įstatymo projektai, bus kreipimaisi į Vyriausybę. O šiaip siūlymų yra dėl rinkos liberalizavimo, atvėrimo, dėl degalų įvežimo į Lietuvą iš kitų šalių, be privalomojo kaupimo. Jei pastebėjote, diskusijos taip pat daro poveikį.
Artūras ZUOKAS - Libcentristų seniūnas:
Buvo vienareikšmiškai paklaustas ir ūkio ministras, buvo kalba ir su naujuoju energetikos ministru. Situacija aiški - akcizų politika turi nemažos įtakos kainoms Lietuvoje, kurios 50 centų didesnės nei Lenkijoje. Be konkurencijos skatinimo, kuris, kaip toks, egzistuoja, ir ūkio ministras yra pažadėjęs imtis tam tikrų priemonių. Bet to neužteks. Yra ministerijos pasiūlytos priemonės dėl "Klaipėdos naftos", nors mes tuo šiek tiek abejotume. Po mūsų pasiūlymo Ūkio ministerija sumažino reikalavimus dyzeliniam kurui.
Ignas JAČAUSKAS