Nors nagrinėjamu laikotarpiu mokestinių įmokų skaičius ir laikas sugaištamas mokestinėms prievolėms atlikti nepasikeitė, o bendras mokesčių tarifo rodiklis sumažėjo 0,2 procentinio punkto palyginti su praėjusiais metais, tačiau labiau reikšmingas mokestinės naštos sumažinimas kitose valstybėse stumtelėjo Lietuvą trejomis reitingo pozicijomis žemyn.
Iš Baltijos valstybių bendrame reitinge Lietuva atsilieka tiek nuo Estijos, esančios 50 reitingo vietoje (nukrito iš 47 vietos, palyginus su praėjusiais metais), tiek nuo Latvijos (pakilo iš 62 į 52 reitingo vietą). Lietuva mokesčių sistemos palankumu vis dar lenkia tokias Europos valstybes kaip Austrija, Belgija, Vokietija, Portugalija, Slovakija ir Slovėnija. Čekija, Vengrija, Rumunija, Italija ir Lenkija net nepatenka į pirmąjį reitingo šimtuką.
Bendras vidutinei įmonei tenkantis mokesčių tarifas Lietuvoje yra 43,7 proc., t.y. didesnis už ES ir ELPA regiono vidurkį (42,6 proc.), tačiau mažesnis už pasaulio vidurkį (44,7 proc.) Iš kaimyninių valstybių Lietuvą pagal bendrą mokesčių tarifą lenkia Latvija, kurioje šis tarifas tesiekia 36,6 proc., tuo tarpu Estijoje bendras mokesčių tarifas yra žymiai didesnis nei Lietuvoje – net 67,3 proc. Remiantis tyrimo duomenimis, Lietuvoje mokesčių deklaravimui ir sumokėjimui vidutinei įmonei reikia mažiau laiko (175 val.) nei vidutiniškai Europoje (184 val.) ir pasaulyje (267 val.). Latvijoje tam sugaištama ženkliai daugiau laiko (264 val.), o Estijoje mažiau - tik 85 val.
Lyginant mokestinių įmokų skaičių, Lietuvoje jis siekia 11, t.y. mažesnis nei Europos regiono vidurkį (12,8), tačiau didesnis nei Latvijoje (7) ir Estijoje (8). Didžiausią mažų ir vidutinių įmonių mokamų mokesčių dalį, pagal „Paying Taxes 2013“ ataskaitą sudaro darbo jėgai tenkantys mokesčiai (35,1 proc.). Darbo jėgai tenkančių mokesčių administravimui taip pat tenka ir didžiausia dalis laiko, skirto mokesčių atitikimui užtikrinti – 85 val.
Patarimai ateičiai
„Naujoji Lietuvos vyriausybė, siekdama palaikyti ekonomikos augimą ir tęsti investicijų pritraukimą, neturėtų apsiriboti elektroninių mokesčių deklaravimo sistemų tobulinimu ir mokesčių administravimo reikalavimų mažinimu. Vyriausybė turėtų imtis veiksmų sprendžiant klausimus dėl darbo jėgai tenkančių mokesčių naštos mažinimo“, – pranešime cituojama „PwC“ vadovaujančioji partnerė Lietuvoje Kristina Kriščiūnaitė.
Pasak jos, nuo 2013 metų įsigaliojus Latvijos mokesčių reformai, Lietuva liks mažiausiai patrauklia holdingams mokesčių aspektu iš Baltijos šalių, todėl siekiant išlaikyti Lietuvos konkurencingumą, reikalingi aktyvūs veiksmai lengvinant holdingų apmokestinimą.
Kaip ir praėjusiais metais į reitingo dešimtuką, pagal lengviausią mokesčių naštą, patenka tik viena iš Europos regiono šalių – Airija, kuri, lyginant su pernai metais, nukrito iš 5 į 6 vietą. Į pirmąjį dvidešimtuką iš ES ir ELPA regiono šalių dar patenka Danija (13), Liuksemburgas (14), Didžioji Britanija (16), Šveicarija (18) bei Norvegija (19). Tris aukščiausias šio reitingo vietas užima Jungtiniai Arabų Emyratai (pakilę iš 6 vietos į 1, palyginus su praėjusių metų reitingu), Kataras (2) ir Saudo Arabija (3).
Vienos iš sudėtingiausių mokesčių sistemų pagal „Paying Taxes 2013“ reitingą yra Lietuvos kaimyninėse valstybėse: Baltarusijoje (129 vieta reitinge) ir Ukrainoje (165 vieta).