Galimybėmis įsigyti "L-159" Lietuvos kariuomenės ir Krašto apsaugos ministerijos atstovai domisi nuo 2004 metų. Lietuvos narystės NATO priešaušryje parengtoje studijoje apie KOP plėtros perspektyvas buvo minima galimybė įsigyti minimalų skaičių lengvųjų reaktyvinių lėktuvų. Narystė Aljanse bei ribotas krašto apsaugos biudžetas pakoregavo gynybos politikos ir įsigijimų prioritetus, todėl "L-159" įsigijimas nepateko į svarbiausių reikalų darbotvarkę. Šiuo metu Karinėms oro pajėgų prioritetai nukreipti į naujų trijų taktinių transporto lėktuvų "C-27J Spartan" įsigijimą ir turimų orlaivių modernizavimą.
Baltijos šalių oro erdvę pakaitomis saugo NATO sąjungininkų KOP kontingentai, šiuo metu - belgai. Vis dėl to neatmetamas scenarijus, kad kito dešimtmečio pradžioje Baltijos šalys bus priverstos svarstyti nuosavų naikintuvų oro erdvės apsaugai įsigijimą. Tuomet prireiks reaktyvinių lėktuvų pilotų, kuriuos parengti užtrunka ilgai ir kainuoja brangiai. Šiuo metu Lietuvos KOP turi mažiau nei dešimt kvalifikuotų reaktyvinių naikintuvų pilotų.
Viešai neskelbiama, kiek lėktuvų ir už kokią kainą būtų galima nusipirkti iš čekų, tačiau anksčiau viešai buvo užsiminta apie tokio įsigijimo lengvatinę, "politinę" kainą. Tuo pat metu pripažįstama, jog lėktuvų įsigijimą lydėtų didelės išlaidos jų išlaikymui, ginkluotės įsigijimui, pilotų mokymui.
Pernai Lietuvoje viešėjęs Čekijos kariuomenės vadas generolas leitenantas vadas Pavelas Štefka interviu BNS tuomet sakė, kad savo karines pajėgas mažinanti ir modernizuojanti Čekija suinteresuota parduoti dalį "L-159".
"Tokia galimybė egzistuoja, nors jokių oficialių kalbų, derybų apie tai iki šiol nebuvo. Galimi įvairūs variantai - pardavimas, nuoma, lizingas", - sakė generolas leitenantas P.Štefka.
Karinės aviacijos specialistai BNS yra sakę, kad nors čekų "L-159 Alca" neprilygsta viršgarsiniams naikintuvams, šio tipo orlaiviai tinkami vykdyti platų užduočių spektrą - priklausomai nuo ginklų komplektacijos, nuo sausumos pajėgų palaikymo iki oro erdvės patruliavimo.
"L-159" techninės charakteristikos leidžia ribotai vykdyti oro policijos funkcijas. Nors lėktuvo maksimalus greitis - 936 km per valandą (0,9 garso greičio) - nesiekia viršgarsinio, kaip tikrųjų naikintuvų, "Alca" aprūpintas radaru, todėl gali patruliuoti oro erdvę blogo matomumo sąlygomis ir naktį. Be to, šiems orlaiviams tinka NATO KOP dažnai naudojamos "oras - oras" tipo raketos "AIM-9 Sidewinder", kita ginkluotė.
"Dėl įsigijimo nėra priimta jokio sprendimo - nei teigiamo, nei neigiamo. Ir šis sprendimas tikrai nebus priimtas šiais metais", - BNS pirmadienį lėktuvų įsigijimo galimybes komentavo krašto apsaugos ministras Juozas Olekas.
Ministras leido suprasti, kad su lėktuvais "L-159" bus iš arčiau susipažinta, kai šiemet šio tipo orlaiviais į Lietuvą atskris Čekijos KOP pilotai, kurie dalyvaus treniruojant Lietuvos oro kontrolierius ir naikintuvų operatorius.
Tokios čekų pagalbos prireiks, nes du Lietuvos KOP turimi lengvieji reaktyviniai atakos lėktuvai "L-39 ZA Albatros" artimiausiu metu išvežami į Rumuniją iki vasaros pabaigos kapitališkai remontuoti, o specialistų kvalifikaciją palaikyti būtina.
Pasak Karinių oro pajėgų vado pulkininko Artūro Leitos, dėl Čekijos karo aviatorių pagalbos planuojama pasirašyti supratimo memorandumą.
Pirmasis "L-159 Alca" tipo orlaivio skrydis įvyko 1997 metais. Lėktuvas laikomas kitų "Aero Vodochody" produktų - "L-39 ir "L-139" - "įpėdiniu". Orientuodamiesi į tuomet artėjančią Čekijos narystę NATO, gamintojai pritaikė lėktuvui vakarietišką "Honeywell/ITEC" reaktyvinį variklį, modernią navigacinę įrangą, ginkluotės sistemas.
Čekijai šio dešimtmečio pradžioje tapus NATO nare, nuspręsta, kad "L-159" netenkina gynybos poreikių, todėl šalis įsigijo 14 visiškai naujų Švedijos bendrovės SAAB gaminamų viršgarsinių naikintuvų "JAS-39 Grippen".
REKLAMA