Anaiptol, trečiadienį prie ministerijos į piketą susirinkę LEU studentai tikina jau pavargę nuo žeminimų ir patyčių dėl jų aukštosios mokyklos. Ministerijos atstovai tikina susitiko su studentais.
Nepatenkinti finansavimo neskyrimu
Ministerijai paskelbus apie finansavimo pokyčius, kurie labiausiai paveiks pedagogus rengiančią aukštąją mokyklą – tapo bene didžiausiu studentų pyktį sukėlusiu motyvu.
„Finansavimo pokyčiai numatomi rengiant pedagogus – siekiama užtikrinti aukštą mokytojų rengimo kokybę ir pritraukti motyvuotus specialistus. Atsižvelgus į savivaldybių deklaruoto mokytojų poreikio ir studijuojančių šiose studijose studentų santykį, pirmosios pakopos studijose šiemet numatoma rengti tik ikimokyklinio, priešmokyklinio ir pradinio ugdymo pedagogus, pagalbos mokiniui specialistus.
Jiems numatoma skirti universitetuose – 141, kolegijose –121 valstybės finansuojamų studijų vietų. Mokytojus dalykininkus – chemijos, matematikos, fizikos, gamtos mokslų dalyko ir kt. mokytojus – 2017 m. numatoma rengti tik nuosekliuoju būdu, pusantrų metų trukmės profesinėse studijose, į kurias studijuoti gali ateiti baigę dalyko bakalaurą. Pedagogikos profesinėms studijoms 2017 m. numatoma skirti 150 valstybės finansuojamų vietų“, – rašoma ŠMM pranešime.
Portalo tv3.lt kalbintas LEU Senato pirmininkas Audronius Vilkas sakė, kad toks pokytis atima teisę iš studentų rinktis nemokamų dalyko studijų galimybę. Per metus tokia galimybe negalėtų pasinaudoti apie 200 studentų.
Kritikos dėl švietimo kokybės stokos minėtas universitetas gauna ne pirmą kartą. Ketinimų iš esmės reformuoti švietimo sistemą ir mažinti aukštųjų mokyklų skaičių Lietuvoje turėjo ne viena ankstesnė Vyriausybė. LEU uždarymui studentai jau priešinosi ir 2013 m., prieš tuometinio ministro Dainiaus Pavalkio ambicingą reformos idėją.
Trypiama mokytojų profesija
LEU studentai įsitikinę, kad pagrindinė mokytojus rengianti įstaiga yra žlugdoma ir menkinama. Jie tikina esantys priversti piketuoti, nes kitaip jų profesija bus dar labiau trypiama.
„Šis piketas reiškia, kad ne tik jūs, gerbiami valdžios atstovai, matote problemas, bet ir mes, LEU studentai, randame daugybę spragų jūsų priimamuose sprendimuose. Pirmiausia, moksleiviams užkertama galimybė laisvai rinktis mokytojo specialybę studijuoti lygiagrečiuoju būdu. Valstybė, neskirdama studijų krepšelių, sukuria socialinę atskirtį tiems, kurie neišgali susimokėti už pedagogikos studijas.
O gal taip siekiama sukurti specialybės prestižą, sugalvojant kuo daugiau dirbtinų barjerų? Mes, būsimi LEU absolventai, ateisime į darbo rinką ir iš karto susidursime su priešiška nuomone bei požiūriu į mūsų išsilavinimą. Kaip mes galime sėkmingai įsitvirtinti darbo rinkoje, jeigu mūsų specialybės ir aukštosios mokyklos pasirinkimas yra nuolatos žeminamas?
Šiuo metu tai yra vienintelė įstaiga, paruošusi apie 75% Lietuvos mokytojų. Stebėdami šių dienų pokyčius galime įžvelgti, kad nėra vystoma diskusija su akademinėmis bendruomenėmis dėl geriausio rengimo modelio, atsisakoma lygiagrečiojo ir palaikomas nuoseklusis modelis, tikslingai siekiant žlugdyti LEU.
Tikime, kad pagrindinės pedagogus paruošiančios įstaigos uždarymas neišspręs esamų švietimo problemų. Sąmoningi LEU studentai supranta, kad švietimo reforma yra būtina ir pritaria tam, kad pedagogų rengimą Lietuvoje reikia atnaujinti. Svarbu rengti kvalifikuotus pedagogus, gebančius atliepti šio meto asmens, visuomenės ir valstybės raidos poreikius, ugdyti savarankišką ir gebantį prisitaikyti prie nuolatos kintančių aplinkos sąlygų asmenį“, – įsitikinę LEU studentai.
Piketą iniciavę LEU studentų atstovybės nariai žada ministrei užduoti ne vieną rūpimą klausimą.
Kas laukia studentų?
Būtent tai labiausiai ir neramina LEU bendruomenę. Piketuojantys jauni žmonės drąsiai klausia, kur reikia stoti, jei nori tapti mokytoju? Studentų atstovybės prezidentė Greta Mažul neslepia, kad tarp bendruomenės narų sklando dviprasmiškas pamąstymas, kodėl dėl konsolidacijos, siekiant visuomenei įrodyti, kad kažkas yra daroma, turi kentėti LEU studentai?
„Mes ir vėl jaučiamės trypiami. Tai kam tada mums leisti čia studijuoti iš vis? Todėl ir norisi ministrės paklausti, ką darysite su studentais, kai tikslingai naikinant universitetą, jis turės mažinti dėstytojų skaičių ir kontaktines valandas, nebegalės investuoti į studijų procesą, o tai reiškia, kad prastės studijų kokybė?
Kas mūsų laukia, kai uždarys LEU? Jeigu taip siekiate uždaryti LEU, kodėl leidžiate mums studijuoti tokiame prastame universitete?“, – svarsto G. Mažul.
Pastaraisiais metais daug kalbama apie pedagogų profesijos prestižo kėlimą, tačiau iki šiol, to nepavyko padaryti. Be to, Vyriausybės atstovai ne kartą pabrėžė, kad prie profesijos prestižo neatsiejamai prisideda ir aukštosios mokyklos, todėl pasigirsdavo abejonės dėl LEU teikiamų paslaugų kokybės ir lygio.
Visgi, studentai ten kasmet vis dar buvo priimami. Portalui tv3.lt Seimo Švietimo ir mokslo komiteto pirmininkas Eugenijus Jovaiša, anksčiau dirbęs LEU, teigė nematantis nieko blogo tokiame studentų nuomonės reiškime. Jam pasirodė keista, kad nebevertinamas šios mokyklos indėlis į pedagogų ruošimą. Kadangi būtent iš jos išėjo daugiau nei trys dešimtys tūkstančių pedegogų.
Nuošalėje likęs ir Seimo sprendimo laukiantis Lietuvos edukologijos universiteto (LEU) ir Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) jungimo projektas taip pat jau spėjo apaugti įvairiais vertinimais ir komentarais.