Dvi didžiausios pasaulyje raketų kūrėjos suvienijo jėgas ir kurs naują aparatą, galintį iškelti astronautus į orbitą.
Siūlomos raketos „Liberty“ apačioje bus kieto kuro nešančioji raketa, kuri padeda dabar naudojamiems daugkartiniams erdvėlaiviams atsiplėšti nuo žemės. Viršutinę raketos dalį sudarys skysto kuro variklis, naudojamas raketoje nešėjoje „Ariane 5“, praneša BBC.
Tokią raketos koncepciją siūlo JAV kompanija ATK ir Europos „Astrium“. Ji pateikta ir JAV kosmoso agentūrai NASA, ieškančiai būdų, kaip astronautus gabenti į ir iš Tarptautinės kosminės stoties (TKS), kai šiais metais bus užbaigta daugkartinių erdvėlaivių programa.
JAV Kongresas išreiškė gilų susirūpinimą dėl laiko, kurio gali prireikti komercinėms skrydžių alternatyvoms užtikrinti. O tuo metu iki šio dešimtmečio pabaigos Amerika bus visiškai priklausoma nuo rusiškų „Sojuz“.
Tačiau ATK ir „Astrium“ mano, kad pasitelkus jų sukauptą patirtį sukurta 90 metrų „Liberty“ raketa galėtų būti pasirengusi startui jau iki 2013 metų, o iki 2015 metų ja galėtų skristi astronautų įgula.
„Ši komanda reprezentuoja tikrą tarptautinės partnerystės jausmą. Mes peržengėme sienas, kad surastume tai, kas geriausia mūsų klientams“, – kalbėjo „ATK Aerospace Systems Group“ prezidentas Blake'as Larsonas.
„Drauge mes sujungiame unikalias, skrydžiuose patikrintas sistemas ir komercinę patirtį, kuri leidžia mums pasiūlyti pajėgiausią rinkoje raketą nešėją, o taip pat lankstumą tenkinant įvairiausius kylančius poreikius. „Liberty“ siūlo geresnes charakteristikas mažesne kaina“, – teigė jis.
„Tai labai puiki idėja. Ji turi potencialo būti greitai vystoma, nes remiasi egzistuojančia patirtimi ir egzistuojančiomis komandomis. Žinoma, tai bus pigiau ir greičiau, nei pradedant nuo nulio“, – kalbėjo „Astrium“ viceprezidentas Silvio Sandrone.
ATK ir „Astrium“ teigia, kad „Liberty“ galės į žemą Žemės orbitą, kurioje yra TKS, iškelti 20 tonų krovinį, o tai reiškia, kad ji galės skraidinti visas dabar kuriamas astronautų kapsules.
NASA daugkartiniai erdvėlaiviai naudoja ATK sukurtus keturių segmentų kietojo kuro variklius, kurie ir atlieka didžiąją dalį erdvėlaivio pakėlimo nuo žemės darbo. „Liberty“ naudotų didesnį, penkių segmentų variklį, kurį ATK jau bando.
Penkių segmentų variklis turėjo sudaryti pirmąją NASA vystytos „Ares-1“ raketos pakopą, tačiau vėliau šios koncepcijos iš viso buvo atsisakyta. Tačiau savo forma „Ares“ ir „Liberty“ labai panašios.
Europoje kurta „Ariane 5“, kurios technologija remsis antroji „Liberty“ dalis, iš pradžių buvo sumanyta kaip raketa, kuri į orbitą iškeltų mažą kosminį aparatą „Hermes“. Kai Europos kosmoso agentūros narės nusprendė dėl didelės kainos erdvėlaivio kūrimo programos atsisakyti, „Ariane 5“ buvo paversta komercinių palydovų raketa nešėja.
Šiandien ši 50 metrų ilgio raketa į orbitą kasmet iškelia daugiau kaip pusę visų didžiųjų telekomunikacijų palydovų.
Vidurinioji „Ariane“ dalis, kuri kuriama šiaurės Prancūzijoje, kaip kurą naudoja skystą vandenilį ir skystą deguonį. Ši sistema kartu su „Vulcain-2“ varikliu naudojama jau aštuonerius metus, per kuriuos „Ariane“ įvykdė daugiau kaip 40 sėkmingų misijų.
„Žinoma, reikės atlikti tam tikrus pakeitimus. „Vulcain“ variklis uždegamas ant žemės, o „Liberty“ atveju jis turės užsiversti kosmoso vakuume. Europa tai gali padaryti. „Ariane“ viršutinėje dalyje yra kriogeninis variklis, kuris gali užsivesti vakuume“, – BBC News aiškino S. Sandrone.