Tai sensoriškai draugiškas judesio spektaklis mažyliams, 6–18 mėnesių kūdikiams, kuris tinka ir vaikams su negalia. Spektaklis bežodis, emocija, judesys čia tampa universalia kalba.
Kūdikiams teatro nereikia, nes jie nieko nesupranta?
Teatro scenose spektakliai patiems mažiausiems nėra dažni, bet nėra ir didelė staigmena, rašoma pranešime spaudai.
O gal manote, kad kūdikiams teatro nereikia, nes jie nieko nesupranta? Režisierė, choreografė, pedagogė, šokio teatro „Dansema“ meno vadovė Birutė Banevičiūtė spektakliu „Pasaulio medis“ siūlo atidžiau pažvelgti į mažylių suvokimo ir raiškos galimybes, atsisakyti stereotipinių nuostatų, ragina keisti požiūrį į visuomenės jauniausius:
„Nėra vieno teisingo atsakymo, ką kūdikiai turėtų suprasti ir kaip reaguoti spektaklio metu, visos jų reakcijos yra tinkamos ir priimtinos, tad mamos ir tėčiai gali atsipalaiduoti ir nesijaudinti, jei jų vaikutis daro kažką kitaip nei šalia esantieji“.
Choreografės teigimu, menas ir yra ypatingas tuo, jog leidžia žiūrovams mąstyti savaip, jausti savaip ir tuo džiaugtis.
VST šokio kuratorius Andrius Katinas akcentuoja, jog teatras yra mūsų visuomenės atspindys, todėl turi būti atviras visiems – nuo kūdikių iki senelių, šokiui ir dramai: „Jau 22 metus gyvendamas Suomijoje ir augindamas 4 vaikus patyriau įvairias vaikų ugdymo stadijas. Suvokiu, koks svarbus yra visų amžiaus grupių įtraukimas į menines veiklas. Tokių pastatymų kaip „Pasaulio medis“ svarba neabejotina.
Toks teatras – tai ne tik mūsų mažųjų visuomenės narių įtraukimas į menines veiklas ir pirmas susipažinimas su teatru ar šokiu, bet ir ugdo visą visuomenę, kartu su vaikais leidžia augti ir patiems tėvams, pažinti vaikus įvairiose situacijose, pamatyti pasaulį jų akimis ar prisiminti, koks jis kažkada atrodė mums.
Tėvams, auginantiems mažus vaikus, tai galimybė ir socializuotis, neužsisklęsti kasdienybėje, kuri retai būna spalvinga.“
Sensoriškai draugiškas, atmosferiškas, įtraukus
„Pasaulio medis“ – tai sensoriškai draugiškas judesio spektaklis, kuriame kūdikiams suteikiama laisvė kartu su aktoriais tyrinėti judesius, kūno kalbą, scenoje esančius objektus. Spektaklis be žodžių, tad judesiai čia tampa universalia kalba.
Spalvą ir formą keičiantys aktorių kostiumai ir scenografijos detalės kvies kūdikius judėti ir patirti atradimo džiaugsmą. Suaugusiems tai proga pamatyti savo mažylius naujoje, meninėje aplinkoje, kuri inspiruoja vaikų vaizduotę, ugdo kūrybiškumą.
Spektaklio dramaturgija konstruojama pagal bendrą aktorių ir vaikų-žiūrovų veiksmą, o spektaklio idėja remiasi daugelio tautų mitologijoje aptinkamu pasaulio medžio vaizdiniu.
B. Banevičiūtė spektaklius vaikams kuria nuo 2007-ųjų, yra žinoma, kaip pirmoji Lietuvoje sukūrusi šokio spektaklį kūdikiams („Mozaika“). Per pastaruosius 15 metų spektaklius vaikams kūrė ne tik šokio, bet ir dramos, lėlių teatrams Lietuvoje ir užsienyje.
Choreografė stato ir spektaklius vaikams su negalia, veda šokio laboratorijas, pagal jos pačios metodiką pirmąsias šokio patirtis įgyja jau 8–14 mėnesių kūdikiai.
Šokėja Giedrė Subotinaitė: „Kaip jiems sukurti saugią erdvę?“
Prie pastatymo dirbo savo srities profesionalai: scenografė ir kostiumų dailininkė Medilė Šiaulytytė, muziką kūrė Augustinas Ališauskas, choreografei asistavo šiuolaikinio šokio šokėja Giedrė Subotinaitė.
G. Subotinaitė: „Su choreografe B. Banevičiūte dirbu virš 16 metų. Šokio teatre „Dansema“ kūdikiams ir vaikams esu sušokusi apie 800 spektaklių. Tai pirmas mano spektaklis su choreografe, kuriame nesu atlikėja.
Man labai įdomu kūdikiams ir šokti, ir kurti – kuomet mažieji tuo pačiu metu yra ir žiūrovai, ir dalyviai. Visada keliu sau klausimus: kaip jiems sukurti saugią, patikimą erdvę ir pasiūlyti judesį patirti taip, kaip jie jaučia ir nori.“
Aktorius Telmanas Ragimovas: „Tėvams labai sunku vaikams leisti tiesiog būti“
Spektaklyje vaidina Vilniaus senojo teatro aktoriai: Edita Gončarova, Jelena Ragimova, Božena Aleksandrovič, Maksimas Tuchvatulinas, Aleksandras Kanajevas, Telmanas Ragimovas. Jiems teko naujos patirtys – nenaudojant verbalinės kalbos turinį perteikti kūno išraiška, plastika, natūraliu judėjimu, o, anot B. Banevičiūtės, aktoriams, kurie neturi patirties vaidinti kūdikiams, kyla daug klausimų: kiek mažyliui skirti laiko, kaip jiems paskirstyti dėmesį.
Aktorius Telmanas Ragimovas: „Prieš kelis mėnesius tapau tėčiu ir jau žinojau, kad kartu su žmona, aktore Jelena Ragimova turėsime vaidinti šiame spektaklyje.
Repeticijose daug sužinojome apie kūdikių raidą, tėvų daromas klaidas, mokėmės laisvos interakcijos su vaikais. Be abejo, visa tai pasitikriname... su sūnumi Seymuru, kuris dažnai irgi dalyvavo repeticijose. Mes jam taip ir sakėme: „Seymurai, einame į darbą“.
Kitas profesiškai įdomus dalykas – už labai paprasto meditatyvaus sceninio veiksmo slepiasi man kaip aktoriui neįprasti dalykai: nėra konkrečių personažų, griežtos dramaturgijos, neįprastas ir itin jautrus pagrindinis žiūrovas, kurį bet kada gali įsitraukti į veiksmą, ir daug kitų niuansų.
Per bandomąsias perbėgas stebėjome ir tėvų reakcijas. Tėvams labai sunku vaikams leisti tiesiog būti, saugioje erdvėje, kurią kuriame spektaklio metu. Tėvams linkiu stengtis nekontroliuoti, sau ir vaikams leisti būti – mes viskuo pasirūpinsime.“
Kūrybinė grupė: Idėjos autorė, režisierė ir choreografė – Birutė Banevičiūtė; scenografė ir kostiumų dailininkė – Medilė Šiaulytytė; muzikos autorius – Augustinas Ališauskas; choreografės asistentė – Giedrė Subotinaitė; režisierės padėjėja – Gelena Ivaškevič.
Spektaklyje vaidina: Edita Gončarova, Jelena Ragimova, Božena Aleksandrovič, Maksim Tuchvatulin, Aleksandr Kanajev, Telman Ragimov
Daugiau apie spektaklį „Pasaulio medis“: https://vsteatras.lt/spektakliai/pasaulio-medis