Praėjus ketvirčiui amžiaus po NASA daugkartinio erdvėlaivio „Challenger“ katastrofos, naujosios JAV astronautų kartos laukia dideli pokyčiai.
Netrukus jie į kosmosą keliaus ne daugkartiniais erdvėlaiviais, kurie šiemet baigia savo tarnybą, o kosmoso „taksi“, kuriuos kurs ir prižiūrės komercinės bendrovės. Tačiau yra gera priežastis manyti, kad šie taksi bus saugesni nei NASA erdvėlaiviai, rašo NewScientist.com.
Nepaisant antrosios nelaimės, kuomet 2003 metų vasarį sudužo erdvėlaivis „Columbia“ ir žuvo dar 7 astronautai, kai kurie JAV Kongreso nariai nusiteikę skeptiškai. Anot jų, kosminius skrydžius vystančioms bendrovėms stinga NASA turimos erdvėlaivių kūrimo ir paleidimo patirties.
Tačiau George'o Washingtono universiteto garbės profesorius Johnas Logsdonas, dirbęs „Columbia“ nelaimės tyrimo komisijoje, pažymi, kad tarp kompanijų , besivaržančių dėl kosmoso taksi kontraktų, yra ir tokios bendrovės kaip „Boeing“ ar „Lockheed Martin“, kurios jau dabar yra svarbios NASA kosminių misijų – tiek pilotuojamų, tiek nepilotuojamų – rangovės.
Net rinkos naujokės, tokios kaip „SpaceX“, pirmiausia bando nepilotuojamas raketas, tad saugumo požiūriu pranašumas yra jų, o ne pirmųjų NASA daugkartinių erdvėlaivių skrydžių, pusėje. „Pirmąjį kartą, kai paleidome daugkartinį erdvėlaivį, į jį įsodinome įgulą“, – teigia J. Logsdonas.
Be to, naujuosiuose kosminiuose aparatuose įrengta daugiau saugumo priemonių, teigia kitas optimistas Robertas Dickmanas iš Amerikos aeronautikos ir astronautikos instituto Virdžinijoje. Kitaip nei daugkartiniai erdvėlaiviai, privačių bendrovių kuriami kosminiai aparatai leis įgulai saugiai katapultuotis, jei aparato paleidimas nebus sėkmingas.
Pagal konstrukciją, įgulą gabenantį kosminį laivą reikia tvirtinti ant raketos viršaus. NASA erdvėlaivių atveju, išorinė kuro talpa yra įgulos kabinos pašonėje, tad jiems pavojų kelia nuo talpos krentančios nuolaužos.
Tačiau naujas kosmoso skrydžių etapas vis dar yra neištirta sritis. Kai kurių skrydžių metu į kosmosą bus gabenami turistai. JAV Federalinė aviacijos administracija turės užtikrinti, kad pilotai turi licencijas, aparatai pirmiausiai išbandyti be žmonių, o įgula žino, kaip elgtis nelaimės atveju. Tuomet kompanijos informuos keleivius apie su skrydžiu susijusius pavojus.
R. Dickmanas taip pat įspėja, kad skrydžiai kosminiais laivais vis tiek yra daug pavojingesni nei lėktuvais. „Prireiks dar daug laiko, kol kosminiai skrydžiai bus saugūs“, – teigė jis.