Muitinės departamentas pranešė, kad per pirmuosius devynis šių metų mėnesius sulaikyta 13,1 mln. pakelių kontrabandinių rūkalų, tuo metu per visus 2019-uosius – 6,8 mln. pakelių. Devyni dešimtadaliai visų sulaikytų cigarečių yra baltarusiškos.
„Mes jau pernai rudenį ruošėmės šitam, pradėjome ruošti tiek analitikus, tiek operatyvinį darbą sustiprinome, kadangi turėjome informacijos, kad gretimoje valstybėje iš tikrųjų yra susikaupę dideli pertekliniai tabako gaminių kiekiai, daug kartų viršijantys ten esančių rūkorių skaičių, ir buvo aišku, kad jie bus gabenami vienokiu ar kitokiu būdu“, – BNS sakė G. Kulikauskas.
Anot jo, jau kurį laiką gamybos pajėgumai padidinti Gardine esančiame cigarečių fabrike, statomas dar vienas fabrikas, kuris jau pradėjo arba netrukus pradės gamybą.
Pareigūnų teigimu, išaugus cigarečių kiekiui, jas reikia kur nors realizuoti, o Lietuva itin patogi šiai veiklai – dėl geografinės padėties ir dėl cigarečių kainos skirtumo. Bemaž 60 proc. visų rūkalų šiemet sulaikyta pasienyje su Baltarusija.
„Priežastis paprasta – perprodukcija, kainų skirtumas ir gretimos valstybės šešėlinių vertelgų noras užsidirbti“, – sakė Muitinės kriminalinės tarnybos atstovas.
Europos tarpdurys
G. Kulikausko teigimu, nors ir neaišku, kokia tiksliai, tačiau neabejojama, kad dalis į Lietuvą įvežamų rūkalų yra skirti Vakarų Europos rinkai.
„Tranzitinė kontrabanda sudaro nemažą dalį tų gabenamų krovinių, tai yra ne Lietuvos juodajai rinkai, vis dėlto Lietuvoje yra ribotas rūkorių skaičius, jis taip ženkliai nedidėja per metus, kad išaugtų dėl kažkokių priežasčių, o atvirkščiai – mažėja“, – sakė pareigūnas.
Pasak jo, daugėja ir atvejų, kai baltarusiškomis banderolėmis pažymėtų cigarečių įvežama ir iš Latvijos ar net Karaliaučiaus, taip bandoma rasti naujų kelių patekti toliau į Europą.
„Mes esame kaip ir Europos tarpduryje ir per mus tie kroviniai gabenami“, – sakė G. Kulikauskas.
Jis pasakojo, kad kontrabandininkai kurį laiką privengė vežti cigaretes per Lietuvą, tačiau dabar mūsų šalyje sulaikomas rūkalų kiekis gerokai viršija sulaikomus kitose Europos Sąjungos pakraščiuose esančiose valstybėse.
„Jie ieško naujų kelių, bando demonstruoti išradingumą,ir iš tikrųjų mes jaučiamės, kaip ES ekonominės erdvės saugotojai, nes per mus važiuoja ir mes stengiamės kiek galėdami užkirsti kelią tam tranzitui“, – kalbėjo muitininkų atstovas.
Nors dalis kontrabandinių cigarečių ir pasilieka mūsų šalyje, nes pelnas ir čia nemažas, tačiau važiuojant gilyn į Europą – jis dar didesnis.
„Tuo didesnis, kuo labiau į Vakarus pavažiuoja vilkikai. Grąža ir Lietuvoje yra solidi, bet Vokietijoje ar Didžiojoje Britanijoje ji dar didesnė“, – pasakojo G. Kulikauskas.
Rimti priešininkai
Pasak muitinės kriminalistų atstovo, akivaizdu, kad kontrabandos organizatoriai nelegaliai veiklai skiria didelius techninius pajėgumus ir gali sau leisti tiek investuoti į sudėtingas slėptuves, patirti kartais ir potencialiai milijoninius nuostolius.
„Iš slėptuvių ar maskuojamų prekių pobūdžio (...) galime spręsti, kad iš tikrųjų tuo užsiima tikrai turinčios solidų techninį aprūpinimą grupės žmonių, sakykime taip. Negalime jų įvardinti kaip valstybinėmis ar dar kažkuo, bet tikrai yra įspūdingi techniniai pajėgumai, kurie metami, pasiekti tam tikrą techninį lygį, kad būtų galima paslėpti tą kontrabandą“, – kalbėjo G. Kulikauskas.
Anot jo, šiemet dažnai susiduriama su atvejais, kai cigaretės yra paslėptos gamykloje pagamintuose betono blokuose, jų viduje įrengtos sudėtingos slėptuvės, statybinių plokščių perdangose.
„Tai nėra miestelio ar kaimo lygio auksarankiai meistrai, kurie ten sugalvoja ir veža, tai yra kur kas solidesnės jėgos“, – sakė pareigūnas.
Visus šiuos metus muitininkai stebi ir apskritai padidėjusias nelegalių cigarečių krovinių apimtis – anksčiau vilkikuose jie dažniausiai rasdavo 100–200 dėžių, dabar dažnai susiduriama su aklinai prikrautomis puspriekabėmis, vežama 1 tūkst. ar 1,5 tūkst. dėžių.
Ne kartą šiemet pranešta apie sulaikytus kontrabandinių rūkalų krovinius, kurių vertė siekia milijoną eurų ir daugiau.
Muitinės departamento duomenimis, per devynis šių metų mėnesius sulaikyta daugiau kaip 46 mln. eurų vertės cigarečių kontrabandos.
„Šie metai yra iššūkių metai“, – sakė G. Kulikauskas.
Reikalinga įranga ir finansavimas
Pasak Muitinės kriminalinės tarnybos atstovo, šiemet sulaikytas kontrabandinių cigarečių kiekis yra beveik maksimalus – norint pasiekti daugiau reikėtų papildomų investicijų tiek į technines priemones, tiek į pareigūnus.
„Pareigūnų motyvacija ir techninės priemonės būtų tie du dalykai, kuriuos galime padaryti, kad tie sulaikymai būtų dar įspūdingesni ir dar labiau privertume duris tam srautui“, – sakė jis.
Papildomos patikros įrangos itin trūksta ieškant geležinkeliu atvykstančios kontrabandos. Jos pastaraisiais metais daugėja.
„Keletą pastarųjų metų aktualiausia yra geležinkelio transporto patikra, mums labai trūksta rentgeno kontrolės sistemų. Įsivaizduokite, jeigu veža betono blokuose, statybinių plokščių perdangose, tai ten su paprastu grąžtu ar dar kuo nors nepamatysi“, – pasakojo G. Kulikauskas.
Tam, kad užtikrintų visapusišką traukinių patikrą, muitininkams reikėtų mažiausiai keturių tam specialiai skirtų rentgeno kontrolės sistemų.
„Kol kas mes verčiamės pareigūnų patirtimi, intuicija, operatyviniais veiksmais ir kitomis priemonėmis, bet techninės priemonės labai padėtų ir pareigūnų motyvacijai“, – sakė muitinės kriminalistų atstovas.
Jis pažymėjo, kad būta ne vieno įvykio, kai dėl prisidėjimo prie kontrabandos buvo sulaikytas ir muitinės pareigūnas, tad papildomos investicijos ne tik apribotų kontrabandų sėkmę, bet ir suteiktų daugiau motyvacijos atlikti savo pareigas.
Spalio viduryje muitininkai sulaikė Šalčininkų kelio poste dirbusį savo kolegą. Iš viso dėl kontrabandos ir piktnaudžiavimo tarnyba šiemet įtarimai pateikti daugiau nei dešimčiai muitinės pareigūnų.
Bendrovės „Nielsen“ atlikto „tuščių pakelių“ tyrimo duomenimis, šiuo metu nelegalios cigaretės Lietuvoje užima apie 22,4 proc. rinkos. Pernai šis skaičius buvo vienu procentiniu punktu mažesnis.