Nuo Sąjūdžio laikų žadama, kad Klaipėdos senamiestį skrodžianti Tiltų gatvė bus atiduota pėstiesiems. Tai numatyta ir Klaipėdos strateginiame plane, ir šiuo metu rengiamame senamiesčio atgaivinimo priemonių plane, tik jokių judesių šia linkme nematyti. Jeigu šiandien būtų uždarytas eismas Tiltų gatve - senamiestis atsigautų, ar galutinai numirtų?
Klaipėdos senamiestyje dar dirbantys verslininkai vienbalsiai pritaria, jog pėsčiųjų gatvė Klaipėdos senamiesčiui būtina, tačiau šios zonos problemą, anot jų, reikia spręsti kompleksiškai.
Dalis plano įgyvendinta
Klaipėdos strateginiame plane rašoma, jog nutraukus transporto eismą Tiltų gatve ir įrengus pėsčiųjų gatvę būtų išspręstos triukšmo, vibracijos, pėsčiųjų erdvių problemos. Tai esą teigiamai atsilieptų aplinkos kokybei.
Pasiekti šio rezultato planuota restauruojant Biržos tiltą per Danės upę ir Tiltų gatvę bei, pagal galimybes, pritaikant juos pėstiesiems ir dviratininkams. Tarp parengiamųjų darbų minima ir senamiesčio eismo organizavimo schema, kuri nukreiptų transporto srautus nuo Tiltų gatvės per rekonstruotą ir pratęstą Baltikalnio gatvę ir naują tiltą per Danės upę.
Dalis šio plano jau įgyvendinta: Tiltų gatvė naujai išgrįsta, senamiestis apstatytas eismą draudžiančiais ir nukreipiančiais ženklais bei vadinamaisiais parkomatais.
Atleistų nuo mokesčių
"Buvusį Miesto ūkio departamento vadovą Alfonsą Šimkų reikėjo ne iš darbo atleisti, o priversti iš naujo Tiltų gatvę normaliai išgrįsti. Kiek žinau, net Vilniuje Gedimino prospekto vienas kvadratinis metras pigiau kainavo nei Tiltų gatvės. O išklojo taip, jog žmogus negali praeiti, vienos duobės... Ir kas iš to, kad stovi ženklas, draudžiantis lengvųjų automobilių transportą į senamiestį nuo senojo turgaus? Visi važiuoja lyg akli, niekas nebaudžia", - sako Tiltų gatvėje esančio pramogų centro "Šikšnosparnio lizdas" bei džiazo klubo "Kurpiai" savininkas Stanislovas Kusas.
Verslininkas palaikytų eismo uždarymo Tiltų gatvėje idėją.
"Prie "Šikšnosparnio lizdo" įrengtume gražią stacionarią lauko kavinę. O dabar galime tik staliukus po skėčiais pastatyti. Skėčius esame priversti tris kartus per sezoną keisti, nes būna juodi nuo automobilių išmetamų teršalų ir keliamų dulkių", - sakė verslininkas.
Vis dėlto pokalbininkas pabrėžė, jog senamiesčio problemas, reikia spręsti kompleksiškai ir imtis kardinalių sprendimų.
"Vien gatvės uždarymas žmonių nesugrąžins. Pirmiausia reikia ieškoti priemonių, kaip sugrąžinti verslininkus. Vokietijoje valstybė kompensuoja senamiestyje įsikūrusiems verslininkams patalpų nuomos mokesčius. Manau, kad Klaipėdoje šiuo metu galbūt užtektų senamiesčio verslininkus atleisti nuo mokesčių. Žinoma, ir pačią gatvę reikėtų paremontuoti, kad ji taptų patogi ir jauki pėstiesiems", - mano S. Kusas.
Griautų "parkomatus"
"Idėja gera, tačiau kažin ar vien atidavus Tiltų gatvę pėstiesiems spręstųsi problemos", - abejojo ir Friedricho pasažo įkūrėjas Aidas Kaveckis.
Verslininkas itin kritikavo "parkomatų" pastatymą senamiestyje.
"Jeigu Friedricho pasažas savo klientams užmoka šį mokestį, tai visas senamiestis nepajėgus tai padaryti. Mano manymu, senamiestyje neturėtų būti mokesčio už automobilių stovėjimą, jis atbaido žmones. Riboti transportą šioje zonoje reikėtų įrengiant parkavimo aikšteles senamiesčio paribiuose, pavyzdžiui, prie senojo turgaus, o senamiestyje - pastatant automobilių stovėjimą draudžiančius ženklus", - samprotavo verslininkas.
A. Kaveckį ypač piktina tai, jog Teatro aikštė yra paversta automobilių stovėjimo vieta. "Juk tai miesto širdis, reprezentacinė miesto vieta. Čia neturėtų būti automobilių", - įsitikinęs pokalbininkas.
Jis taip pat atkreipė dėmesį į vizualinį Klaipėdos senamiesčio vaizdą.
"Namai apgriuvę, nejauku. Aš pastatų savininkus už fasadų nepriežiūrą, nedažymą bausčiau. O ir gatves reikėtų rekonstruoti, juk dabar į senamiestį išėjusios moterys su aukštakulniais rizikuoja nusilaužti kojas", - kalbėjo A. Kaveckis.
"Tegu parodo, ką sugeba"
Klaipėdos senamiesčio verslininkų asociacijos prezidentė, restorano "Taravos Anikė" savininkė bei miesto Tarybos narė Eugenija Odebrecht įsivaizduotų Tiltų gatvę, kaip jaukią pėsčiųjų promenadą, dengtą nuo atšiaurių orų saugančiu stogu.
"Tai - ateities vizija. Dabar šia gatve dardantis transportas sukelia didelį triukšmą, vibraciją, diskomfortą, tačiau uždraudus eismą šia gatve vasarą Klaipėda uždustų nuo transporto kamščių", - sakė pokalbininkė.
Pirmiausia, E. Odebrecht nuomone, reikia pastatyti dar vieną tiltą per Danę, kaip ir numatoma Klaipėdos strateginiame plane.
"Senamiesčio atgaivinimo dozė turi būti kompleksiškai paruošta", - pritarė kitų pokalbininkų nuomonei E. Odebrecht.
Šiuo metu, anot jos, gyvybės senamiestyje labiausiai trūksta dėl to, kad jame nevyksta renginiai, nėra ką veikti eiliniam miestelėnui.
"Kas iš to, kad čia veikia muziejus, Etnokultūros centras, Parodų rūmai ar galerijos? Kas eina į jų renginius, kas mato jų veiklą? Jie dirba patys sau. Tegu išeina visos kultūros įstaigos į tą vietą, kurią reikia atgaivinti, tegu parodo, ką sugeba, pateisina save prieš mokesčių mokėtojus", - kalbėjo E. Odebrecht.
Uždaryti - jokių problemų?
Transporto specialistų - teoretiko ir praktiko - nuomonės dėl Tiltų gatvės uždarymo išsiskyrė. Klaipėdos savivaldybės administracijos Transporto tarnybos vedėjas Rimantas Mockus aiškino, jog "uždraudus eismą Tiltų gatve ir darbo dienomis, mieste ženkliai padidėtų automobilių kamščiai, dar labiau suintensyvėtų transporto intensyvumas lygiagrečiose Mokyklos ir Pilies gatvėse, sumažėtų viešojo transporto populiarumas. Esant dabartinei ekonominei situacijai, šiuo metu nebūtų tikslinga uždrausti eismą Tiltų gatve, nes išaugtų biudžeto lėšų poreikis viešojo transporto kompensacijoms - dėl daromų apylankų pailgėtų kelionės trukmės, išaugtų rida ir kita".
Tuo metu Klaipėdos apskrities policijos komisariato Eismo priežiūros viršininko Alvydo Katkausko nuomone, eismo uždraudimas Tiltų gatvėje didesnių problemų nesukeltų.
"Juk uždarome šią gatvę savaitgaliais, per šventes ir nieko baisaus. Krizės metu transporto srautas pastebimai mažėja, tad kažin ar būtų dideli kamščiai. Gal tik kiltų nepatogumų senamiestyje dirbantiems verslininkams atsivežti prekes. Žinoma, ateityje reikėtų platinti Pilies ir Mokyklos gatves, jeigu Tiltų gatvę paliktume pėstiesiems. Taip pat reikėtų pareguliuoti visuomeninio transporto judėjimą, ko gero, atsirastų daugiau judėjimo Liepų gatve", - galimus eismo pokyčius projektavo pareigūnas.
Pavyzdys - Ventspilis
"Jeigu Tiltų gatve būtų uždraustas eismas dabar - tai galutinai numarintų senamiestį. Ateityje pėsčiųjų gatvės atsiradimas Klaipėdoje būtų fantastika. Ši gatvė juk uždaroma kiekvieną savaitgalį, švenčių metu. Kas iš to? Daugumos senamiesčio pastatų langai tušti. Parduotuvės masiškai užsidaro, veikti nėra ką. Vien pasivaikščioti šaltuoju metų laiku niekas į senamiestį neina ir neis. Galime išgražinti pastatų fasadus, bet ne fasadai traukia žmones. Reikia kitokių priemonių", - apibendrino Klaipėdos turizmo ir kultūros informacijos centro direktorė Romena Savickienė.
Jos įsitikinimu, pavyzdžiu Klaipėdai galėtų būti Ventspilis. Jo valdžia sugeba senamiestyje pastatyti vaikams žaidimų aikšteles, nuolat organizuoti įvairius koncertus, renginius.
"Tokie dalykai traukia ne tik vietinius gyventojus, bet ir turistus", - savo poziciją dėstė turizmo specialistė.
Jurga PETRONYTĖ