„Facebook“ akcijų kaina siekia rekordines žemumas, pirmieji investuotojai išparduoda savo akcijas. Ar jau galime nurašyti vieną sėkmingiausių Silicio slėnio bendrovių?
Kaip jaučiasi vadovas, kai jo bendrovės akcijos atpinga perpus? Markas Zuckerbergas sako, kad skaudu žiūrėti, kai kaina taip greitai ritasi žemyn. Praėjus tik trims mėnesiams nuo pirminio viešojo akcijų siūlymo (IPO) „Facebook“ akcijų kaina sumažėjo beveik 50 proc., o pirmieji investuotojai skuba išparduoti turimas akcijas.
Artinasi socialinio tinklo galas? Greičiausiai ne – išpūstas bendrovės vertės burbulas prakiuro ir oras lauk turėtų eiti, kol akcijos atpigs iki priimtino rinkai lygio.
Suskubo parduoti
Rugpjūčio 16 dieną baigėsi pirmasis etapas, kai buvo panaikinti apribojimai daliai investuotojų parduoti turimas „Facebook“ akcijas. Iškart po to pasirodė žinia, kad vienas pirmųjų socialinio tinklo institucinių investuotojų valdybos narys Peteris Thielas pardavė 20 mln. turėtų akcijų už beveik 400 mln. JAV dolerių (1,1 mlrd. litų). Prieš tai, IPO metu, jis pardavė 16,8 mln. akcijų už 638 mln. JAV dolerių (1,7 mlrd. litų). 2005 metais investavęs 0,5 mln. JAV dolerių (1,3 mln. litų) šiandien uždirbo beveik milijardą (2,77 mlrd. litų).
Analitikai, apžvelgę kitus technologijų sektoriaus bendrovių IPO, tokio precedento, kad vienas pirmųjų investuotojų per tris mėnesius išparduoda beveik visas akcijas, nerado. Tačiau žinoma, kad sandoris buvo suplanuotas dar prieš IPO – todėl tai nebuvo reakcija į sumažėjusią akcijų kainą.
Praėjus kelioms dienoms paaiškėjo, kad tuo pačiu metu vienas iš „Facebook“ įkūrėjų Dustinas Moskovitzas pardavė 450 tūkst. socialinio tinklo akcijų ir uždirbo 8,8 mln. JAV dolerių (24,38 mln litų). Tiesa, tai tik maža dalis jo turėtų akcijų – jam dar liko per 7 mln. vienetų.
Turėtų pigti
IPO dienai baigiantis „Facebook“ akcijos kainavo 38,23 JAV dolerio (105,9 lito), o šiuo metu laikosi 19–20 JAV dolerių (52,63–55,4 lito) lygyje. „Facebook“ pirmojo ketvirčio finansiniai rezultatai atitiko analitikų prognozes, tačiau rinkos netenkina lėtėjantis augimas ir neaiškus planas, kaip bendrovė sugebės uždirbti pinigų iš beveik 1 mlrd. naudotojų bazės.
Be to, „Facebook“ akcijų kryptis neatsilieka nuo tendencijų. Floridos universiteto finansų profesorius, IPO ekspertas Jay Ritteris atliko tyrimą: surinko sąrašą bendrovių, įvykdžiusių IPO 2001-aisiais ar vėlesniais metais ir kurių akcijos atpigo bent 50 proc. per pirmuosius šešis mėnesius po IPO. Sąraše atsidūrė 50 bendrovių. J. Ritteris atkreipia dėmesį, kad per antrąjį pusmetį šių bendrovių akcijos ir toliau pigo – vidutiniškai 2,9 procento.
Dar viena priežastis, kodėl socialinio tinklo akcijos ateityje turėtų atpigti – per didelis akcijų kainos ir uždirbamo pelno santykis (P/E). Šiuo metu jis siekia 42, kai kitų sėkmingų sektoriaus bendrovių rodiklis yra žymiai mažesnis: „Apple“ – beveik 16, „Google“ – beveik 20. Pirmoji bendrovė neseniai tapo vertingiausia bendrove istorijoje, o antrosios akcijos praėjusią savaitę pasiekė aukščiausią kainą per metus.
Be to, lygindami „Google“ ir „Facebook“ akcijų kainas po IPO, matome visiškai skirtingas tendencijas. Pirmosios bendrovės, pradėjusios akcijas platinti 2004 metais, akcijų kaina per du mėnesius pakilo 70 procentų.
Sudėtinga sistema
Bendrovės akcijų kainą žemyn stumti dar gali ateityje besibaigiantys apribojimai investuotojams parduoti akcijas, mat „Facebook“ pasirinko sudėtingą apribojimų modelį: seniau bendrovės neleisdavo akcijų darbuotojams ir pirmiesiems investuotojams parduoti 180 dienų po IPO, o „Facebook“ nustatė net penkias skirtingas datas.
Kaip pastebi „Businessweek“, dažniausiai darbuotojai ir investuotojai nori kuo trumpesnio apribojimo laikotarpio, o IPO vykdantys bankai – ilgesnio. Pirmieji nori kuo greičiau akcijas paversti pinigais, o antrieji – apsaugoti rinkas nuo akcijų antplūdžio, kuris sumažintų jų kainą. „Facebook“ atveju paskutinis apribojimas bus panaikintas gegužės 18 dieną kitąmet, o daugiausia akcijų – 1,2 mlrd. – atsilaisvins lapkričio 14 dieną.
Nesėkmingi IPO
Pastarieji su internetu susijusių bendrovių IPO buvo nesėkmingi ne tik „Facebook“. Pavyzdžiui, socialinio tinklo partnerės, žaidimų kūrėjos „Zynga“ akcijų vertė šiuo metu beveik 70 proc. mažesnė nei pirmąją IPO dieną. Grupinių pirkimų bendrovės „Groupon“ akcijos kainuoja beveik 80 proc. mažiau, o internetinio radijo „Pandora“ akcijos atpigo beveik 40 procentų.
Iš nelaimėlių būrio išsiskiria socialinis tinklas „LinkedIn“, kurio akcijų vertė šiandien yra per 10 proc. didesnė nei pirmąją prekybos dieną. Jo antrojo ketvirčio rezultatai viršijo analitikų prognozes, be to, pajamos iš reklamos nėra pagrindinis jo pelno šaltinis, priešingai nei „Facebook“.
FAKTAI: Pardavimo apribojimai
„Facebook“ ankstyviesiems investuotojams nustatė penkias apribojimų parduoti akcijas datas
Rugpjūčio 16 d. pirmieji investuotojai, be M. Zuckerbergo, gali parduoti 271 mln. akcijų
Spalio 16 d. vadovai ir darbuotojai gali parduoti 247 mln. akcijų
Lapkričio 14 d. atsilaisvina 1,2 mlrd. akcijų ir M. Zuckerbergas gali parduoti 60 mln. akcijų
Gruodžio 14 d. atsilaisvina dar 149,43 mln. akcijų
Kitų metų gegužės 18 d. savo turimas 47,32 mln. akcijų galės parduoti „Mail.ru Group“ ir „Digital Sky Technologies“
Facebook (nuotr. Gamintojo)
M. Pasiliauskas