Ilgai lauktai lauktai pavasariškai šilumai ištirpdžius sniegą, ledą ir patvindžius upes arčiau vandens telkinių gyvenantys žmonės išgyvena tikrą košmarą. Įsikūrusiems sausumos supamose aukštose tautiečiams gyvenimas gerokai lengvesnis, tačiau gyvename visapusiško mobilumo laikais, kuomet aplinkybės reikalauja „nusitrenkti“ į šalies užkampį kelyje gali pasitaikyti visko. Vandens taip pat.
Skaitytojus, kuriems gali tekti, o galbūt jau teko įveikti vandeniu apsemtus kelio ruožus visų pirma norime informuoti apie galimo hidrosmūgio žalą. Reali rizika kylą įveikiant iš pažiūros, net ir ne itin gilią balą, tačiau važiuojant dideliu greičiu į variklio apsaugos neturinčio automobilio oro filtro paėmimo angą gali patekti vandens. Jei tai nėra tik variklio skyriaus aptaškymas, o panyra visas automobilio priekis, vanduo suplėšęs oro filtrą patenka į įsiurbimo kolektorių, o galiausiai ir į cilindrus.
Sulankstyti švaistikliai ir užstrigęs variklis
Kaip mums pasakojo variklių mechanikas Žydrūnas Janušauskas, kuomet užsidarius vožtuvams stūmoklis kyla į viršų vietoje atmosferos oro cilindrus pripildžiusio vandens jis negali suspausti tiek, kad pasiektų viršutinį rimties tašką. Dėl neįveikiamo pasipriešinimo krūvis tenka švaistikliams, kurie linksta, o sustojusio variklio kartais tampa neįmanoma net prasukti.
„Jei turime kokį BMW modelį, ar kito gamintojo šešių cilindrų variklį, du ar trys švaistikliai gali būti sulenkti. Toks variklis iškarto užkertamas ir net neprasisuka. Jei bandoma sukti per prievartą, lūžta stūmokliai ir visa kita“, − komentavo specialistas.
Itin atsargūs įveikdami balas, anot Ž. Janušausko, turėtų būti antros kartos „Renault Espace“ vienatūrio su 2,2 litro darbo tūrio varikliais vairuotojai. Kadangi šiam motorui oro paėmimas įrengtas apačioje, užtenka 30 cm tam, kad automobilis gautų „vandens gurkšnį“. Variklio gedimas tokiu atveju – garantuotas. Į rizikos kategoriją patenka BMW modeliai ir dauguma asfalto dangai pritaikytų sportinių automobilių.
Didesnė degimo kamera – mažesnė žala
Leidžiantis į vandens avantiūrą patartina apžiūrėti, kur yra oro filtro paėmimas. Kaip pažymėjo Ž. Janušaukas, esant poreikiui pačią konstrukciją nesunku ir patobulinti pridūrus papildomą vamzdį ar šlangą su išvedimu į aukštesnę vietą variklio skyriuje.
Nerimaujančius dėl sąskaitų automobilių servisuose už hidrosmūgį patyrusio variklio remonto darbus galime patikinti, kad jie tikrai nemenki. Pradedama nuo variklio galvutės nuėmimo, tuomet prasukamas alkūninis velenas, o jei to padaryti neįmanoma, nuimamas karteris, atsukami švaistikliai. Variklio ardymas, anot Ž. Janušausko, gali būti itin sudėtingas, nes sulankstyti švaistikliai įstringa bloke.
Žala benzininiams varikliams yra mažesnė dėl didesniame degimo kameros tūryje patiriamo mažesnio hidrosmūgio. Kaip pasakojo variklių remonto specialistas, benzininiai varikliai „atsiperka“ tik sulankstytais švaistikliais, tuo metu dyzeliniams motorams nukenčia ir stūmokliai, kartais subraižomos cilindrų gilzės.
Kita problema nepriklausomai nuo variklio tipo yra turbokompresoriai. „Šaltosios turbinos pusės sparnuotė taip pat gauna vandens, tuomet gali susilankstyti, išsibalansuoti arba visiškai sulūžti ašelė“, − komentavo Ž. Janušauskas.
Pusė variklio kainos
Remonto išlaidos priklauso nuo konkretaus variklio, tačiau kaip pažymėjo variklių konstrukcijos specialistas, perrinkti tenka pusę motoro, todėl ir kaina iš esmės siekia mažiausiai 50 proc. jo kainos. Tarkime, jei variklio kaina siekia 1000 Lt, remontas atsieis mažiausiai 500 Lt. Kuomet sugadinamas turbokompresorius, vien jo remontas kainuos mažiausiai 1000 Lt.
Įvykus tokiais nelaimei Ž. Janaušaukas patarė pabandyti užkurti variklį, tačiau jei starteris jo neprasuka nebandyti jo gaivinti tampant su įjungta pavara. Anot mechaniko, galima pažeisti ne tik cilindro gilzių paviršių, bet ir aplaužyti sankabą. Sulūžęs švaistiklis taip pat gali išdaužyti visą cilindrų bloko vidų.