Nors liepos antroje pusėje ir stojo dideli karščiai, ledų šį mėnesį parduodama mažiau nei birželį.
„Ledų rinkoje viskas priklauso nuo orų. Praėjusį mėnesį orai buvo tolygiai karšti, šį – pasitaikė ir šaltesnių dienų. Nežinia, kokie rezultatai bus liepos pabaigoje, tačiau iki mėnesio vidurio bent jau mūsų tinkle ledų paklausa buvo mažesnė. Tiesa – nedaug, vos 2 procentais“, – „Respublikai“ sakė bendrovės „Maxima LT“ Įvaizdžio ir komunikacijos departamento direktorė Lina Muižienė.
Statistikos departamento (SD) duomenimis, šiemet Lietuvos ledų gamintojai pagamino 8 mln. litrų valgomųjų ledų, – palyginti su 2010 metų tuo pačiu laikotarpiu, jų buvo pagaminta 400 tūkst. litrų mažiau. Maždaug pusė Lietuvoje pagaminamų ledų yra eksportuojami.
Skanėstų gamybos sumažėjimas gali būti susijęs ir su orais, ir su nuolatiniu kainų kėlimu. Anot SD, per pirmąjį 2011–ųjų ketvirtį vidutinė vieno litro lietuviškų ledų kaina išaugo 23 proc. – iki 5,28 lito, palyginti su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu. Balandį kainos šoktelėjo dar 43 proc. – šįkart iki 7,58 lito už litrą.
Tuomet gamintojai teisinosi kainas pakėlę dėl pabrangusios žaliavos – pieno ir cukraus, taip pat pabrangusių degalų.
Tačiau SD duomenys rodo, kad savęs nenuskriaudė ir patys gamintojai – vien per pirmąjį 2011 metų ketvirtį gamintojai gavo 8 proc. pelno daugiau nei praėjusių metų sausį–kovą.
Matyt, vasarą pelno prieaugis bus dar didesnis, nes birželį ledų kainos vėl buvo pakeltos – vidutiniškai 20 centų už porciją.
Atrodo, į viršų staigiai šovusioms ledų kainoms bei jau išaugusiems ar dar išaugsiantiems pelnams neliko abejingos ir užsienio korporacijos – šią vasarą Lietuvos rinkoje pardavinėti ledus su „Algidos“ prekės ženklu pradėjo didžiausias pasaulyje valgomųjų ledų gamintojas „Unilever“.
Oficialiai jos atstovai tvirtina atėję pas mus dėl to, kad mato dideles perspektyvas. Esą per metus mūsų tautietis suvalgo vidutiniškai apie 7 litrus ledų, o skandinavas (suomis, danas, švedas, norvegas) – 11–14 litrų. Tačiau net šiaurės kaimynai gerokai atsilieka nuo amerikiečių ar Naujosios Zelandijos gyventojų, kurie per metus sugeba sukirsti maždaug po 25 litrus ledų.
„Algida“ Estijos, Latvijos ir Lietuvos rinkoms skirtus ledus teigia gaminanti Čekijoje. Tačiau iš importuotų ledų šiandien populiariausi lenkiškos kilmės. Dėl mažesnio pridėtinės vertės mokesčio maisto produktams Lenkijoje pagaminti ledai yra pigesni nei lietuviški.
Tačiau praėjus pusantro mėnesio nuo vasaros pradžios aiškėja, kad lietuviai netgi atėjus itin stipriam pasaulinės ledų rinkos dalyviui nesirengia keisti įpročio valgyti savo šalyje pagamintus ledus. Kaip tvirtino „Maxima LT“ atstovė L. Muižienė, didžioji dauguma jos atstovaujamame tinkle parduodamų ledų ir toliau yra lietuviški.
„Taip, lietuviai mėgsta eksperimentuoti. Išvydę ką nors naujo ledų rinkoje jie nuperka porciją kitą, paragauja. Tačiau vėliau ir vėl grįžta prie populiariausių mūsų šalyje ledų. Tai – lietuviškos gamybos vaniliniai ledai vafliniuose indeliuose“, – atskleidė pašnekovė.
„Lietuvos gamintojų ledai populiariausi vienareikšmiškai. Jei reikėtų apibūdinti vidutinę lietuvio mėgstamiausią ledų porciją, tai būtų lietuvių gamintojo klasikinio skonio vanilinis plombyras vafliniame indelyje, kainuojantis apie 2 litus“, – L. Muižienei antrino ir prekybos tinklo „Rimi Lietuva“ atstovė Raminta Stanaitytė–Česnulienė.