Antradienį virš Baltijos jūros praskrido grupė Rusijos bombonešių. Pastebėjus šiuos veiksmus neutralioje oro erdvėje, buvo liepta pakilti ir NATO naikintuvams.
(papildyta 11:03 val.)
Lietuvos Krašto apsaugos ministerija (KAM) „Balsas.lt“ informavo, kad pastarasis Rusijos karinių orlaivių skrydis ne išskirtinis. Reakcija į jį taip pat įprasta.
„Rusijos kariniai orlaiviai nuolat skrenda virš neutralių vandenų Baltijos jūroje. Į tokius atvejus reaguoja NATO oro policijos naikintuvai. NATO oro policijos misijos užduotis – saugoti Baltijos šalių oro erdvę ir vykdyti naikintuvų skrydžius, kurie būtini šiai užduočiai atlikti“, – KAM poziciją perdavė Jovita Bazevičiūtė.
NATO naikintuvus, vykdančius oro policijos misiją Baltijos šalyse, (jie dislokuoti Šiaulių oro uoste Zokniuose – red. past.) valdo bendras Baltijos valstybių Valdymo ir pranešimų centras, esantis Karmėlavoje. Šis centras – BALTNET sistemos (Baltijos valstybių oro erdvės stebėjimo ir kontrolės sistema, angl. Baltic Air Surveillance Network and Control System) dalis. Sistema sukurta siekiant stebėti ir efektyviai kontroliuoti oro erdvę Lietuvos, Latvijos ir Estijos teritorijose bei užtikrinti jos suverenumą.
------
Latvijos gynybos ministras Artis Pabrikas priminė, kad 2007 m. tuometinis Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas paskelbė, jog Rusija atnaujina strateginių bombonešių skrydžius. „Šie skrydžiai atsinaujino virš Baltijos jūros. Tokio dalyko nebuvo nuo pat Šaltojo karo pabaigos“, – sakė A. Pabrikas.
A. Pabrikas svarstė, kad tokie Rusijos veiksmai didelės grėsmės nekelia, tačiau „Tai nedviprasmiškas politinis signalas NATO narėms, jėgos demonstravimas“, – Latvijos gynybos ministrą citavo Delfi.lv.
Tai jau antras rusų bombonešių skrydis virš Baltijos jūros šiais metais. Pirmasis jų skrydis įvyko balandžio mėnesį.
Šįkart tikslus Rusijos bombonešių ir NATO naikintuvų skaičius neatskleidžiamas.
2007 m. rugpjūtį V. Putinas paskelbė, kad Rusija ketina atnaujina nuolatinius patruliuojamuosius strateginių bombonešių skrydžius „atokesniuose karinių veiksmų rajonuose“. Pirmasis Rusijos premjero pavaduotojas Sergejus Ivanovas tuomet aiškino, kad tai nėra dar vieno Šaltojo karo pradžia, o tokiais skrydžiai bus siekiama lavinti pilotų įgūdžius.
Balsas.lt primena, kad 2005 m. rugsėjį rusų naikintuvas „Su-27“ sudužo Lietuvos teritorijoje. Lėktuvas skrido maršrutu Sankt Peterburgas – Kaliningradas ir sudužo Šakių rajone, netoli sienos su Kaliningrado sritimi. Lietuvos oro erdvę pažeidęs pilotas buvo įspėtas, Į pažeidimą reagavo Zokniuose dislokuoti NATO sąjungininkės Vokietijos kariškiai.
Skrydžio metu pilotas pranešė praradęs orientaciją. Kaip įtariama, tai įvyko dėl navigacinės sistemos gedimo. Pasibaigus degalams, „Su-27“ pilotas katapultavosi. Tuomet 36-erių metų Rusijos pilietis majoras Valerijus Trojanovas sėkmingai nusileido parašiutu šiauriau už Nemuno esančiame kaimyniniame Jurbarko rajone, maždaug už 50 kilometrų nuo Kauno.