Nuolat kylant tai vienam, tai kitam skandalui matyt nepastebime tų valstybės institucijų, kurios nuosekliai ir užtikrintai mums primeta visiškai kitas gyvenimo taisykles, nei mes sau manėme besikuriantys.
Tai pareikalavo ir dar pareikalaus daug emocinių, protinių ir paprasčiausiai sveikatos sąnaudų man ir mano kolegoms iš LR Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto, kurie pirmieji iš oficialių valstybės įstaigų įvardijome netvarką Valstybės saugumo departamente ir viešai prabilome apie valstybėje egzistuojantį klaną, kuris diegia Lietuvoje valdomą demokratiją. Dauguma skaitytojų žino, kaip buvome koneveikiami šalies aukščiausių vadovų už tai, kad išdrįsome pasakyti tiesą ir pareikalauti atsakomybės. Apmaudu, kad dangstant LR Prezidentui V. Adamkui ir premjerui G. Kirkilui mums nepasisekė pilnai realizuoti mūsų parlamento patvirtintų išvadų ir apvalyti valstybę nuo susikompromitavusių pareigūnų - apie tai jau ne kartą rašyta. Tačiau manau, kad darbas, kurį atlikome rizikuodami, tiesiogine to žodžio prasme, ir nežiūrint visų trukdymų tęsiame toliau, davė rimtą rezultatą. Šiandien apie “valstybininkų klano” egzistavimą žino visa Lietuva ir garsiausia, kad jo nėra, rėkia šio klano atstovai. Šį kartą noriu atkreipti skaitytojų dėmesį į ne taip plačiai žinomą, o gal ne visai suprantamą, bet “valstybininkų klanui” labai naudingą Lietuvos Konstitucinio Teismo (toliau KT) veikimo praktiką.
KT buvo sukurtas skubotai, gerai net neišdiskutavus su visuomene jo būtinumo tokiai mažai valstybei, kai tokios institucijos neturi net JAV, neturi jo ir mūsų kaimynai estai ir daugelis kitų valstybių. Šias funkcijas tiesiog atlieka Aukščiausieji teismai. Bet yra taip, kaip yra, nors galima būtų pasvarstyti galimybę, keičiant LR Konstituciją, Konstitucinį Teismą prijungti prie Aukščiausiojo Teismo. Matyt, šalis prie tokio sprendimo turi prieiti natūraliai, juolab kad Lietuvoje dauginti institucijas labai madinga, o jas mažinti, taupant finansus ir koncentruojant žmogiškuosius resursus – ne. Tik pasiūlyk, iškart tave puola klaną aptarnaujanti žiniasklaida, ir esi paverčiamas monstru, kvaileliu arba net valstybės priešu, pagal pageidavimus.
Šiandieną yra realybė, kad gyvename su vis daugiau teisių sau pasiimančia ir vienintelio teisuolio galias uzurpuojančia institucija, kuria tampa KT. Pradžioje, kai šiai institucijai vadovavo garbingi vadovai, kažkokio ypatingo išskirtinumo nesijautė ir sprendimai buvo suprantami, bet daugumos visuomenės net nepastebėtas įvyko lemiamas posūkis. Po 1998 metų Rusijos ekonominės krizės ir po neprotingo to meto konservatorių valdžios sprendimo dėl “Mažeikių naftos” likimo finansinė – ekonominė valstybės būklė buvo kritiška. Tapęs premjeru A. Kubilius padarė tikrai vertus pagyrimo sprendimus. Visiems valdininkams, tame tarpe ir teisėjams, apkarpė algas. Teisėjai, suprantama, labiausiai buvo “nuskriausti”, nes jų algos jau tuomet buvo didžiausios. Jie sugalvojo, kaip sau pritaikyti kitas taisykles, nei tai buvo padaryta visiems. Tam panaudojo KT, į kurį dėl teisėjų algų kreipėsi vienas iš teismų. Buvo priimtas pats gėdingiausias Lietuvos teismų istorijoje KT sprendimas, kad teisėjų algų, tame tarpe ir KT teisėjų, kurie priėmė sprendimą, negalima mažinti. Kokia etika ar moralės norma galima paaiškinti tokį elgesį, kai visiems algos buvo sumažintos, o teisėjai, uzurpuodami visų valdžių galias, sau algas susigrąžino. Tai buvo lemiamas posūkis KT veikloje ir jo gėdingų ir žalingų valstybei sprendimų pradžia. Jeigu tuo metu LR Seimui ir LR Prezidentui V. Adamkui būtų užtekę nuovokos ir drąsos griežtai uždrausti jiems taip pasielgti, mes neturėtumėme valstybėje tiek betvarkės, kiek turime dabar.
Neminėsiu visų abejotinų KT sprendimų, nes neužtektų vietos. Atkreipsiu dėmesį tik į keletą, kurie ne stiprina, o griauna mūsų valstybę. Prie tokių drąsiai galima priskirti 2002 m. gruodžio 24 d. KT nutarimą „Dėl savivaldos atstovaujamųjų ir vykdomųjų institucijų kompetencijos“. Šiuo savo sprendimu KT praktiškai įteisino dvivaldystę savivaldoje. Teoriškai aiškindami, kad savivaldybės Taryba yra lyg ir įstatymų leidžiamoji, o meras arba, kaip dabar, savivaldybės administracijos direktorius - vykdomoji valdžia, padarė tik sumaištį. Piliečiai savivaldybės vadovu mato ir nori matyti merą, kuris realiai gali spręsti jų problemas, o ne išgirsti teorinius išvedžiojimus, kad jis nieko negali, nes taip mano KT teisėjai. Galų gale savivaldybė - tai ne atskira valstybė, ir kokius įstatymus priiminėja savivaldybės Tarybos? Tarp kitko, šis KT sprendimas, nors jau po jo priėmimo savivaldybės dirba antrą kadenciją, dar pilnai nėra realizuotas.
Kitas pavyzdys, dėl Lietuvos pilietybės. Konstitucija numato, kad kiekvienas lietuvis turi prigimtinę teisę į Lietuvos pilietybę. KT mano kitaip ir priėmė labai politizuotą sprendimą. Negana to, buvęs KT pirmininkas E. Kūris net aktyviai šiuo klausimu dalyvavo politinėje diskusijoje. O tai vėl gi KT teisėjams neleistina. Praktiškai šiuo neapgalvotu sprendimu ir taip maža tauta suskaldyta perpus. Blogas darbas jau padarytas ir savų, o ne priešiškų valstybių specialiųjų tarnybų rankomis. Ko gali daugiau geisti mūsų nedraugai, tai tik to, kad mes kuo daugiau rietumėmės. Nes tai mus silpnina ir mes tampame pažeidžiami. Dabar bandomas taisyti pilietybės įstatymas vargu ar išspręs visas problemas, o juo labiau nepanaikins tos moralinės skriaudos, kuri jau padaryta.
Ir dar vienas, kuris dar tik pradėjo kelti audras, KT sprendimas, dėl mokamo ar nemokamo aukštojo mokslo Lietuvoje sampratos. Šiuo atveju nešališkų specialistų nuomone KT akivaizdžiai pakeitė LR Konstituciją, nes pasisakė, kad ne visi gerai besimokantys turi teisę į nemokamą mokslą, o LR Konstitucijoje šio skirstymo nėra.
Ne visuomet lieka aiškūs šio teismo kompetencijos klausimai, pavyzdžiui, kuomet jie svarsto ar Lietuvos radijas ir televizija gali naudoti komercinę reklamą, ar dėl tėvų įsipareigojimų vaikams dėl alimentų mokėjimo besimokantiems iki 24 metų.
Mano ir kolegų nuomone KT jau seniai perrašinėja LR Konstituciją, kuri priimta visų Lietuvos piliečių ir ją gali pakeisti tik Tauta arba jos atstovybė - LR Seimas. Eilė KT nutarimų, sprendimų, išaiškinimų buvo nukreipti į LR Seimo galių siaurinimą, parlamento, kaip Tautos atstovybės, t.y., aukščiausios šalies valdžios institucijos, niekinimą. Nueita neteisėto kitų institucijų savarankiškumo sampratos išplėtimo bei atsakomybės suniveliavimo, o, svarbiausia, parlamentinės kontrolės galių apribojimo keliu. Charakteringas pavyzdys, kuomet LR Seimo NSGK atliko VSD veiklos parlamentinę kontrolę, o tuo metu KT skubiai paprašytas LR Prezidento V. Adamkaus priėmė išaiškinimą, praktiškai siekiantį uždrausti Seimui atlikti kontrolę ir pareikalauti iš valstybės institucijų ir jų vadovų realios atsakomybės. Kam tarnauja KT? Akivaizdu, kad ne Lietuvos žmonių lūkesčių geresniam realizavimui, o betvarkės ir savivaliavimo įteisinimui.
Manau, kad KT jau ne kartą laisvai traktuodamas 102 LR Konstitucijos straipsnį, kuriame jam griežtai apibrėžiamos funkcijos, prisidengdamas niekur, išskyrus teorinius vadovėlius, formaliai nepatvirtinta konstitucine doktrina bei pasitelkęs “konstitucines dvasias” pats keičia LR Konstituciją ir neteisėtai uzurpuoja šalyje aukščiausią valdžią. O “valstybininkų klanas”, kai jiems reikia, tuo sėkmingai naudojasi. Sveiko proto logika aiškiai suvokiama: jei LR Konstitucijoje nieko nėra parašyta apie KT galias, išplečiant ar siaurinant Konstitucijos nuostatų sampratą, tai padaryta sąmoningai. Kitaip vietoj tautos atstovybės – gero ar blogo parlamento, bet žmonių išrinkto ir jiems atskaitingo, atsiras 9 žmonių, niekieno nerinktų ir niekam neatskaitingų bei niekam nepavaldžių, grupelė, kuri pati nori būti Aukščiausia valdžia. Idealu, ar ne? Visiems galiu nurodinėti, visus kritikuoti, bet už savo veiksmus prieš nieką neatsiskaitau. A priori klano žiniasklaidos paskleista nuomonė, kad tie 9 niekieno nerinkti ir tik teisės teorinius mokslus išmanantys žmonės yra gerieji, moralūs ir niekuomet neklystantys, kurie pašaukti sutramdyti didžiausius nedorėlius, amoralias asmenybes, kurias neaišku kodėl tauta išrinko į parlamentą. Vadovaujantis logika mes Lietuvoje galėsime pateisinti ir pačio “valstybininkų klano” suformuotą LR Seimą bei jo žmonėms įpirštą Prezidentą, nes tik jie, t.y. klanas, žino, ko Lietuvai reikia ir kas geriausia gali ją valdyti.
Manau, kad mes turime susitvarkyti ir išdraskyti “valstybininkų klaną” bei sugrąžinti teises, suteikiamas LR Konstitucijos parlamentui ir pasakyti „ne“ bet kokiems pasikėsinimams į LR Seimo kaip šalies aukščiausios valdžios institucijos galias ir autoritetą.
Su grupe Seimo narių jau prieš metus laiko esame užregistravę Lietuvos Konstitucinio Teismo įstatymo pataisas, kurias priėmus galima būtų daug ką grąžinti į konstitucinius rėmus. Sutikome totalinį pasipriešinimą mūsų siūlymams tiek viešoje erdvėje, o ypač iš klanui artimų Seimo kolegų. Visų pirma neleidžiama net pradėti svarstyti, išsigalvojama, kad toks įstatymo taisymas jau prieštarauja Konstitucijai.
Į apyvartą paleista tikrai populistinė ir nereali privataus kreipimosi į KT koncepcija. Keista, tačiau prieš keletą metų tam aršiai priešinęsi, dabar tie patys žmonės tai stumia. Viskas pasirodo elementaru, norima kiek galima daugiau pasipelnyti ir gauti daugiau valdžios. Jei būtų suteikta teisė piliečiams kreiptis į KT, tam prireiktų labai daug finansinių ir žmogiškųjų išteklių. Be to, KT taptų aukštesnis už visus kitus, net Aukščiausiąjį Teismą. Atrodo, kad laimėtų žmonės. Bet tai netiesa, tik būtų klaidingai sukelti niekada neišsipildantys lūkesčiai. KT niekada nespręs bylos iš esmės. Pilietis, kreipęsis į KT, ne tik turės išleisti daug pinigų (advokatams ir pan.) ir išeikvoti daug laiko, bet ir negaus konkretaus sprendimo dėl savo prašymo. KT geriausiu atveju galės pasakyti, kad pagal Konstituciją piliečiui tai priklauso. Kaip pavyzdį galiu pateikti žemės grąžinimą teisėtiems savininkams. Valdžios institucijos pripažįsta dėl žemės grąžinimo piliečiams, bet realiai niekas to nepadaro, nes tai matininko ir apskrities valdininko kompetencija. Ir kas žmogui iš to, kad tokiu atveju KT taip pat pritartų – taip, jums priklauso žemė, bet realiai tai nieko nekeistų.
Būtina sutvarkyti visų lygių teismų darbą. Jie privalo dirbti žmonėms arba bent jų daugumai. Būtina viešai skelbti teisėjų atrinkimo ir skyrimo procedūras. Teisėjų korpusą apvalyti nuo amoralaus, neetiško elgesio, per giminystės ryšius darančių karjerą asmenų. Teisėju gali būti tik žinomas profesionalas bei nepriekaištingos reputacijos pilietis. Atsisakyti teisų uždarumo ir teisėjų nebaudžiamumo principų. Negalima suabsoliutinti teismų savivaldos kaip nebaudžiamumo ir uždaro klano blogybių egzistencijos pagrindo. Valstybės vadovai, politikai, visuomenė privalo visomis išgalėmis remti garbingus, gerai dirbančius teisėjus, juos ugdyti ir griežtai atsiriboti nuo apsimelavusių, nedorų, nesąžiningų jų kolegų, šalinant tokius iš teisėjų luomo. Sustiprinti specialiųjų tarnybų veiklą, valant nuo išsikerojusios korupcijos visą teisėsaugą. Turi būti nustatyta rimta, konkreti parlamentinė teismų darbo kontrolė ir jų veiklos viešumas. Tada nereikės ir KT įsikišimo. Suprantama, klanas tam priešinasi, bet mes visi padorūs politikai, sąžiningi žurnalistai, piliečiai, nenorintys gyventi pagal klano taisykles, privalome pabudinti Tautą ir nusimesti baudžiavos pančius, tik tada pajusime, kad tapo laisviau kvėpuoti.
Dr. Algimantas Matulevičius yra LR Seimo narys, Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas, Pilietinės demokratijos partijos pirmininko pavaduotojas