Gabija Narušytė, Saulius Liauksminas, LRT Radijo laida „Ryto garsai“, LRT.lt
Du kartus per metus tikrinama gyventojų perspėjimo ir informavimo sistema, todėl šį trečiadienį 11,52 val. gyventojai ne tik girdės sirenas, bet ir į mobiliuosius telefonus gaus pranešimą, sako Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento Civilinės saugos valdybos Pasirengimo nelaimėms ir perspėjimo skyriaus viršininkas Ernestas Trunovas. „Naudodami korinio transliavimo funkciją [...], turime galimybę pranešimą perduoti į konkrečią vietovę, mums nereikalingas telefono numeris, sistemai nėra baisūs susidarantys „kamščiai“, – aiškina jis.
Vis dėlto pranešimus gauna ne visi mobiliųjų telefonų savininkai, bet taip, pastebi E. Trunovas, yra ne dėl sistemos kaltės – iš tikrųjų reikia patikrinti telefono nustatymus: „Tam yra sukurta speciali svetainė, į kurią galima patekti adresu www.vpgt.lt. [...] Čia nurodyti telefonų modeliai, informaciją stengiamės kuo dažniau atnaujinti, atliekamas tikrai nemažas darbas, kad kiekvienam modeliui būtų numatyta instrukcija ir kad gyventojai matytų, kaip nustatyti telefoną.“
– Pone Trunovai, kodėl tai yra daroma?
– Perspėjimo sistema skirta norint atkreipti gyventojų dėmesį, jei įvyktų kažkokia nelaimė. Yra garsinis signalas – sirenos, kurios perduoda žinią, kad reikia suklusti, ieškoti informacijos. Tai reiškia, kad reikia įsijungti radiją, televiziją ir laukti pranešimų. O šiandieninės technologijos taip pat mums leidžia perspėti gyventojus ir mobiliaisiais telefonais. Gali būti ir kitokių būdų perspėti, bet pasaulinė praktika rodo, kad, ko gero, šios dvi sistemos yra pačios veiksmingiausios.
– Perspėjama du kartus per metus. Data yra nuolatinė ar keičiama?
– Ši data daugiau ar mažiau nuolatinė. Sirena įjungiama pavasarį ir rudenį. O perspėjimo mobiliaisiais telefonais sistema testuojama kiekvieną mėnesį, kiekvieną pirmą mėnesio šeštadienį 12 val.
– Telefonams yra pritaikyta korinio transliavimo funkcija? Kas tai yra?
– Naudodami korinio transliavimo funkciją (signalas perduodamas į konkrečias celes), turime galimybę pranešimą perduoti į konkrečią vietovę, mums nereikalingas telefono numeris, sistemai nėra baisūs susidarantys „kamščiai“. Tarkim, kartais sveikinimai per Naujuosius metus jus pasiekia tik kitą dieną, o ši sistema tokio efekto nebijo, ji iš karto perduoda pranešimus visiems gyventojams.
– Minėjote, kad dažniau perspėjama telefonu. Jei nesame sulaukę tokio pranešimo, matyt, telefonas nėra tinkamai nustatytas. Kaip nustatyti išmanųjį telefoną?
– Tam yra sukurta speciali svetainė, į kurią galima patekti adresu www.vpgt.lt. Tai Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento svetainė, kurioje rasite nuorodą į gyventojų perspėjimo sistemą. Taip pat yra atskiras puslapis – galima tiesiog rinkti http://gpis.vpgt.lt/. Čia nurodyti telefonų modeliai, informaciją stengiamės kuo dažniau atnaujinti, atliekamas tikrai nemažas darbas, kad kiekvienam modeliui būtų numatyta instrukcija ir kad gyventojai matytų, kaip nustatyti telefoną.
– Vakar bandėme savo telefonus, deja, nepavyko. Sistema netobula?
– Sistema čia niekuo dėta. Jei telefono gamintojas yra numatęs tokią funkciją, viskas gerai. Bet telefonų gamintojų yra labai daug ir jie funkcijas nustato vadovaudamiesi savo verslo vystymo teorijomis ir pan. Tačiau tokių telefonų nėra labai daug.
– Kas yra pranešama telefonų savininkams?
– Jei tai yra patikrinimas, ir pasakoma, kad vyksta sistemos patikrinimas. Šią žinutę siunčia Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas. Jei žinutę gaunate, vadinasi, korinio transliavimo perspėjimo funkcija jūsų telefone aktyvuota. Jei tai yra kažkoks įvykis, trumpai pranešama koks tai įvykis ir ką reikėtų daryti, kur ieškoti daugiau informacijos. Informacija paprastai pranešama keliomis kalbomis –lietuvių, anglų ir rusų.