Kas galėjo pagalvoti, kad ilgiausia lenktynių trasa Lietuvoje yra skirta bekelės automobiliams. Gerokai ilgesnė už visas šių metų ralio trasas kartu sudėjus, bekelės maratono „4x4 Perimetras“ distancija drieksis visais Lietuvos pasieniais, o starto ir finišo linijas skirs net 2095 km, teigiama pranešime spaudai.
Oficialiame maratono pavadinime esantis žodis „Perimetras“, tiesą sakant, atskleidžia visą trasos maršrutą. Ji drieksis Lietuvos Respublikos pasieniais su Baltarusija, Latvija, Kaliningrado sritimi ir Lenkija. Tai – tradicinis „4x4 Perimetras“ varžybų maršrutas.
2013-ųjų trasa – ypatinga
Šiais metais gegužės 24-ąją startuojančio maratono organizatorius, Gediminas Grigaitis sako, kad trečius metus iš eilės dalyvius varžytis kviečianti trasa bus, kaip ir kiekvienais metais, kiek skirtinga ir kupina naujų iššūkių.
„Tarkime, praėjusiais metais važiavome lygiai ta pačia trasa, bet kita kryptimi. Visiems dalyviams distancija atrodė kaip visiškai nauja. Šiais metais iššūkių bus dar daugiau. Pasikeitusi maratono starto vieta viską keičia iš esmės – praėjusių metų saulėti greičio ruožai šiais metais vyks tamsoje ir atvirkščiai. Taip pat, netoli Druskininkų surengsime visiškai naują greičio ruožą. Trumpai – maratono trasa bus lyg ir matyto veido, tačiau gerai nepažįstama nei vienam ekipažui“, – sako Gediminas Grigaitis.
Beveik tris paras trasoje praleisiantys lenktynininkai startuos ne Vilniuje, kur maratonas prasidėjo praėjusiais metais, o bekelės entuziastų sostine savaitgaliui tapsiančiuose Druskininkuose. Čia gegužės 25-26 dienomis savaitgalį vyks „Bekelės fiesta” festivalis, kuris taps „4x4 Perimetras” dalyvių tikslu – čia jų laukia maratono starto ir finišo linijos.
Lietuvos perimetrais
Kiekvienas varžybų dalyvis – įskaitant lenktynininkus, organizatorius ir žurnalistus – įkelti koją į trasą galės tik gavę specialų Pasienio departamento leidimą važiuoti draudžiamomis zonomis. Mat didelė dalis trasos eis ne bendro naudojimo keliais, o tik pasieniečių naudojamais keliukais, nuo kurių ranka gali pasiekti kitos valstybės teritoriją.
„Ankstesniais metais jokių incidentų neįvyko, tad nebuvo sunku įtikinti Pasienio departamento atstovus, kad šių varžybų dalyviai sugebės neįvažiuoti į Kaliningrado sritį nuo Lietuvos ribojančią tvorą”, – pusiau juokais pasakoja vienas „4x4 Perimetras” maratono organizatorių, „Klajūnų klubo” prezidentas Gintautas Babravičius.
Lenktyniauti Lenkijos, Baltarusijos, Latvijos ir Kaliningrado srities pasieniais – ypatingas nuotykis. Praėjusių metų maratone dalyvavę žurnalistai iki šiol pamena humoristinę situaciją, kai savomis akimis stebėjo stirnos emigraciją į Lenkijos teritoriją. Organizatoriai viliasi, kad iki šių metų starto stirnaitė jau bus grįžus į Lietuvos teritoriją.
Specialios rungtys
„4x4 Perimetras” organizatoriai lenktynininkams paruošė ne tik porą tūkstančių kilometrų sudėtingo kelio, bet ir keletą specialiųjų rungčių, kurios vyks uždarose trasose. Verta išskirti Sacharos dykumą primenantį Pabradės poligoną, kurio smėlėtais ruožais lenktynininkai bandys finišą pasiekti per kuo trumpesnį laiką. Tokia pati užduotis vyks ir šalia Klaipėdos miesto esančiame Kairių poligone.
„Tačiau tikra maratono puošmena taps greičio ruožas UAB „Kalcitas” teritorijoje, Naujojoje Akmenėje. Kas matė praėjusių metų maratono nuotraukas, sutiks – tokių peizažų Lietuvoje nesitikėtum. Stačios įkalnės, dideli vandens baseinai ir vos ne vertikalios kalcito sienos ir šiais metais taps dideliu iššūkiu lenktynininkams”, - sako Gediminas Grigaitis.
Paskutinis greičio ruožas šalia upelio, skiriančio Lietuvą nuo Baltarusijos pareikalaus iš pavargusių sportininkų ypač didelio susikaupimo ir atidumo. Juk po beveik 60 valandų kelionės ir kelias darosi siauresnis, ir posūkiai aštresni.
Viso 2013-ųjų bekelės maratono „4x4 Perimetras” dalyvių laukia septyni greičio ir penki orientaciniai ruožai. Vieni jų – kaip Pabradės, Klaipėdos ar Naujosios Akmenės poligonai – skirti pravažiuoti kuo greičiau. Kiti – skirti įveikti klasikinių automobilių raliuose populiariu formatu, kuris bekelėje nėra dažnai naudojamas. Tai – tikslaus laiko rungtys.
Puikiausias šios rungties pavyzdys – pasienio su Lenkija kelias netoli Kalvarijos. Tokio ruožo starte dalyviai gauna užduoti tam tikru greičiu įveikti nežinomo ilgio ruožą. Tarkime, vidutiniu 50 km/h greičiu įveikti 10 km ilgio ruožą. Pavėlavę gauna baudos, paskubėję – taip pat.
„Tokie ruožai tik „ant popieriaus” atrodo paprasti. Jie vyksta ne tiesiuose keliuose ir posūkiuose prarastą greitį tenka kompensuoti tiesiose atkarpose. Taip pat, šturmanui tenka užduotis nepaklaidinti ekipažo. Praėjusių maratonų dalyviai sutinka – toks formatas yra labai įdomus”, – sako maratono organizatorius Gediminas Grigaitis.
Tačiau didžiausias iššūkis bekelės maratono „4x4 Perimetras” dalyviams bus ne specialių ruožų įveikimas, o visų dviejų tūkstančių kilometrų distancija, kurioje pavojai tyko kiekviename kilometre. Tikėtina, ne visiems pasiseks pasiekti trokštamą finišą. Bet tie kurie pasieks galės pelnytai vadintis nugalėtojais, nesvarbu kokią vietą jie pasiektų. Šešiasdešimties valandų ir dviejų tūkstančių kilometrų ilgio maratonas – ilgiausias išbandymas automobiliams ir ekipažams.