Aviacijos specialistai ir kai kurie Seimo nariai skambina pavojaus varpais dėl S. Dariaus ir S Girėno aerodromo, kaip kultūros paveldo galimo naikinimo. Seime vyko Seimo nario, konservatoriaus Ryto Kupčinsko ir aviacijos specialistų spaudos konferencija: ,,Ar Lietuvos kultūrinis paveldas – tik iškaba?”.
Dalyvavo Parašiutinio sporto federacijos prezidentas Zenono Vegelevičius, Akrobatinio skraidymo federacijos prezidentas Algimantas Žentelis, Viešosios įstaigos „S. Dariaus ir S. Girėno aerodromas“ direktorius Eugenijus Raubickas.
Buvo kalbėta apie grėsmes, esą iškilusias kultūrinio paveldo objektams. Visų pirma, S. Dariaus ir S. Girėno aerodromui, Kauno Ąžuolynui ir kitiems kultūros paveldo objektams Kaune.
Anot dalyvių, įvairios finansinės ir interesų grupuotės, visai neatsižvelgdamos į tautos ir valstybės siekį išsaugoti kultūrinį istorinį palikimą, jo vertę ateities kartoms, stengiasi siekti momentinės naudos ir pelno prisidengdamos skambiais teiginiais apie šių objektų panaudojimą kitom visuomenės reikmėm. Esą nežiūrint priimtų įstatymų ir kitų teisės aktų nuostatų, jau daugiau kaip metai vyksta diskusija dėl S. Dariaus ir S. Girėno aerodromo dalies teritorijos panaudojimo statant sporto, pramogų ir laisvalaikio objektus. S. Dariaus ir S. Girėno aerodromo steigimo sutartyje pabrėžta, kad ši teritorija yra skirta aviacinei veiklai ir kultūrinio paveldo išsaugojimui.
Spaudos konferencijos dalyviai kėlė klausimus dėl LR įstatymų ir kitų teisės aktų nesilaikymo, bandymo juos apeiti ir atsakomybės už tai.
Turto ir paveldo klausimai
Dar 1915-aisiais įsteigtas aerodromas Aleksote valdo didelį turtą - 200 hektarų žemės, aviacinės paskirties statinius. Aerodromas įtrauktas į Paveldo objektų sąrašą. Kaip portalui „Balsas.lt“ pabrėžė R. Kupčinskas, ketinama atplėšti būtent tą teritorijos dalį (su unikaliais statiniais), kuri yra vertinga kaip kultūros paveldas.
Nors stambiajai aviacijai aerodromas kol kas nepritaikytas, jame veikia 12 aviacinių organizacijų, 3 skirtingų skraidymo priemonių mokyklos, vyksta tarptautinės aviacijos varžybos.
Ginčai užvirė prieš pusantrų metų, kai tuometinis Kauno miesto savivaldybės administracijos direktorius Arūnas Keserauskas ėmė kalbėti apie neįvardintus investuotojus, esą planuojančius atgaivinti merdintį objektą, jo teritorijoje statyti infrastruktūros objektus: sporto aikštynus, viešbučius ir pan.. Kalbėta apie numatomas 200 mln. litų investicijas. Tam neva būtų reikėję užimti apie 70 hektarų aerodromo žemės. Šioje teritorijoje, kaip jau rašė „Balsas.lt“, apie 24 ha užimtų vien tik golfo laukai. Taip pat įsikurtų viešosios įstaigos „Technopolis“ statomas „Mokslo ir technologijų parkas“. 2006 metais savivaldybė pastarajam iš aerodromo atriekė 6,7 ha, tačiau aviatoriai abejoja, ar ten tikrai bus su aviacija susijusių laboratorijų.
Z. Vegelevičius teigė, jog neturėtų nieko prieš infrastruktūros plėtrą, nei prieš technologijų parką. „Tiesiog akivaizdu, kad planuojant aerodromo ateitį reikia investuoti ne į golfo laukus ir stadionus. Kas dėl „Technopolio“ projektų, tai jei ten būtų numatytos kokios nors su aviacija susijusios inovacijų laboratorijos, kur galėtume bendradarbiauti, kad ir su NASA aviatoriais – kodėl gi ne. Bet jūs pasižiūrėkite į Vilniaus šiaurės miestelį. Daug ten aukštųjų technologijų vystymo“?, - retoriškai klausė Z. Vegelevičius.
Apie „Technopolio“ projektą „Balsas.lt“ pasakojęs šios įstaigos direktorius Dr. Eugenijus Mačikėnas tvirtino, kad šiuo metu vykdomos 4 aukštų pastato statybos bus baigtos šiemet rugsėjį. Čia įsikurs „Microsoft inovacijų centras“ vykdantis informacijos ir komunikacijų technologijų inovacijų vystymo veiklą. O likusią pastato dalį apie pusę biurų ploto „Technopolis“ siūlytų pageidaujantiems nuomotis.
VšĮ valdybos pirmininkė: norime tik tvarkos
VšĮ S. Dariaus ir S. Girėno aerodromo valdybos pirmininkė Liukrecija Navickienė, kuri yra ir Aleksoto seniūnė, sakė puikiai suprantanti, jog aerodromas – Lietuvos aviacijos lopšys ir neigė kaip nors norinti kėsintis į paveldą. „Keista, kad šį melą nuolat kartoja ir aviatoriai ir Seimo narys Rytas Kupčinskas, kuris puikiai žino, jog mes visada pritarėme objekto išsaugojimui. Ankstesnė valdyba tiesiog nieko nereikalavo. Dabar mes tenorime, kad teritorijos dalis, kuri virsta šabakštynu, būtų sutvarkyta, tačiau administracija neturi jokios vizijos kaip tai turi vykti. Ten reikia sutvarkyti ir juridinius dalykus, pagal atlikto audito išvadas įteisint nelegalius angarus, įvesti tvarką, kad administracija valdybai atsiskaitytų. Direktorius net nėra pasirašęs pareigybinių nuostatų, kas yra aiškiai nenormalu“, - teigė pirmininkė.
L. Navickienė sakė, jog reikalas sąmoningai išpučiamas ir keliamas politinis skandalas, nes administracija tenorinti ir toliau gyventi tik iš nuomos, už kurią niekam neatsiskaito. „Dalis tos nuomos išvis nėra susiję su aviacija. Visa čia vystoma aviatorinė veikla irgi yra tik privačių firmų rankose“, - tvirtino pirmininkė.
L. Navickienė pabrėžė, kad aviatoriai kovoja su išsigalvotomis grėsmėmis. „Kas dėl tų „Technopolio“ ir visų užstatymų, tai atlikta galimybių studija padėta į stalčių ir niekas apskritai nevyksta. Net nelabai aišku, kas čia kam dabar gresia ir nuo ko ginamasi. Viskas tvarkingai stovi vietoje ir niekas nieko nedaro. Prieš ką tada būtent jie protestuoja? Kad mes kaip tik visada buvome už paveldo išsaugojimą ir prieš užstatymą gyvenamaisiais namais, puikiai žino ir R. Kupčinskas ir patys aviatoriai. Tiesiog toliau sąmoningai skleidžiamas melas“, - sakė ji.
Būdama taip pat ir Aleksoto seniūne ji tvirtino, kad jai tenka ir nuolat raminti aplinkinius gyventojus dėl aeroklubo vykdomų pilotažinių varžybų, nes jis esą keliąs triukšmą.
Z. Vegelevičius neigė informaciją, kad prieš aviatorius nusiteikusi Aleksoto bendruomenė. Pagal Kauno triukšmų žemėlapį, anot jo, Aleksotas laikytinas tyliąja zona. „Palyginkite su Savanoriu prospektu ir Laisvės bei suprasite, kad tai absurdas“, - tvirtino aviatorius.
Aviatorius, paklaustas apie tai, kokią viziją jis ir jo kolegos siūlo aerodromo ateičiai, atsakė, jog vizijos yra Vyriausybės reikalas. Anot jo, perimdama objektą savo žinion valstybės neįgalumą savo biudžeto pinigais įsipareigojo padengti ir savivaldybė, kuri esą nieko nedaro.
Aerodromo vadovybei, VšĮ valdybai ir aviatoriams nerandant bendros kalbos, tikėtina, kad neturėdami kitos išeities Kauno miesto tarybos nariai nuspręs atleisti direktorių bei valdybą ir parinkti naujus kandidatus į šiuos postus. Realu ir tai, jog iš postų bus pašalinti tik vienos šalies atstovai.