Finansų ministerijos atstovai įsitikinę, kad vairuotojo pažymėjimo naudojimas asmens tapatybei nustatyti valstybei pridėtų konkurencingumo, tuo tarpu Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos (FNTT) pareigūnai sako, kad be pilietybės duomenų asmens dokumente efektyviai valdyti rizikų finansų sistemoje neįmanoma.
Pasak Lietuvos banko, pripažinusi, kad vairuotojo pažymėjimas tinkamas asmens tapatybei nustatyti, Lietuva palengvintų Jungtinės Karalystės finansų startuolio „Revolut“ atėjimą.
Šią savaitę komitetas pritarė Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo pataisoms ir siūlo jas Seimui priimti. Pataisos, kurios įsigaliotų nuo kitų metų gegužės, numato, kad finansų įstaigos kliento tapatybės nustatymui galėtų naudoti asmens tapatybės dokumentus, kuriuose nėra nurodyta pilietybė.
Pasak pataisų autoriaus Andriaus Palionio, dabar Lietuvoje identifikuojant asmenį nuotoliniu būdu naudojami dokumentai, kur yra nurodyta pilietybė.
„Europos Sąjungos praktika rodo, kad valstybės pasiskirstė maždaug po lygiai – vieni reikalauja, kiti ne, kad tas dokumentas būtų su pilietybe“, – teigė jis.
FNTT Pinigų plovimo prevencijos valdybos viršininkas Vilius Pečkaitis komitete pareiškė, kad FNTT yra „griežtai prieš“ tokį siūlymą.
„Vairuotojo pažymėjimo saugumo lygiai visoje ES yra skirtingi. Neatlikta saugos lygio analizė, neaišku, ar išduodant tose valstybėse vairuotojo pažymėjimą, asmuo turi dalyvauti fiziškai, taip gali susidaryti situacija, kad tas asmuo iš viso nebuvo matytas“, – posėdyje aiškino FNTT atstovas.
Pasak jo, Latvijos ir Estijos pavyzdžiai rodo, kad didesnę riziką kelia nerezidentų patekimas į Lietuvos finansų sistemą, o pilietybės domuo yra būtinas ir nusikaltimų prevencijai, ir FNTT strateginėms analizėms.
„Mes nenorime, kad į Lietuvos finansų sistemą įeitų asmenys naudodami vairuotojo pažymėjimą, kuris tik patvirtina teisę vairuoti transporto priemonę (...) Paklauskime savęs, kodėl į lėktuvą nėra įleidžiama su vairuotojo pažymėjimu, o reikalingas pasas ar ID (asmens tapatybės kortelė – BNS)“, – tvirtino V. Pečkaitis.
Jo teigimu, Latvijoje asmens tapatybę galima nustatyti tik pagal pasą arba ID, o Estijoje galima atsidaryti sąskaitą pateikus vairuotojo pažymėjimą, tačiau šių valstybių nereikėtų laikyti geru pavyzdžiu ir dėl nerezidentų skaičiaus, ir buvusių skandalų. Jis pabrėžė, kad daugiausia finansų sistemoje asmenų identifikacijos rizikų yra būtent Estijoje, Latvijoje ir Danijoje.
Finansų ministerijos Finansų rinkų politikos departamento vadovo Sigito Mitkaus teigimu, leidimas pagal vairuotojo pažymėjimą nustatyti asmens tapatybę, prisidėtų prie Lietuvos konkurencingumo didinimo. Pasak jo, tai padėtų konkuruoti su Latvija ir Estija pritraukiant investicijas ir verslus.
Lietuvos banko Priežiūros tarnybos Finansinių paslaugų ir rinkų priežiūros departamento juriskonsultė Rūta Merkevičiūtė sako, kad Lietuvai pripažinus, kad vairuotojo pažymėjimas tinka asmens tapatybei nustatyti, palengvintų „Revolut“ atėjimą.
„Dalis klientų identifikuojami pagal vairuotojo pažymėjimą, nes tai galima pagal Jungtinės Karalystės teisę“, – teigė R. Merkevičiūtė.
Vairuotojo pažymėjimas tinkamas asmens tapatybei nustatyti ir sąskaitą banke atsidaryti Didžiojoje Britanijoje, Estijoje, Danijoje, Islandijoje, Švedijoje, Čekijoje, Maltoje.