Užsuki į kavinę, parduotuvę ar kitą įstaigą, išsitrauki išmanųjį telefoną, visiems praneši, kur atėjai, ir už tai gauni nuolaidą arba kokią staigmeną.
Įžanginis sakinys – turbūt paprasčiausias apibūdinimas, kaip veikia tokios geolokacinės programos kaip „Foursquare“, „Facebook Places“. Vakaruose tai jau seniai ne naujiena, mat kasdien milijonai vartotojų viešai bendrauja per tą pačią „Foursquare“. Lietuvoje ši paslauga dar tik mina pirmuosius žingsnius.
Registravimosi savaitė
Visame pasaulyje balandžio 16-oji yra „Foursquare“ diena. Todėl Velykų savaitę Vilniuje vyko „Foursquare“ savaitė, kurios tikslas – atkreipti dėmesį ir parodyti jos teikiamą naudą vartotojams, paslaugų tiekėjams.
Anot akcijos organizatoriaus Domanto Širvinsko, šalies sostinėje yra daug potencialių „Foursquare“ naudotojų: daugiau nei 40 proc. jaunesnių nei 50 metų vilniečių vasarį turėjo arba planavo pirkti išmanųjį telefoną ir beveik 800 jų buvo susikūrę „Foursquare“ paskyras, tačiau retai jomis naudojosi. Susidarė užburtas ratas – vartotojai retai registruotis, nes niekas nesiūlo nuolaidų, o parduotuvės, barai ar kitos įstaigos to nedaro, nes yra per mažai norinčiųjų.
„Akcijos metu ne tik atsirado nemažai naujų naudotojų, bet ir senesnieji aktyviau ėmė atlikti šį prisiregistravimo ritualą. Tai buvo daroma ne tik tose vietose, kur suteikiamos premijos, todėl galime daryti išvadą, kad žmonėms buvo įdomu ne tik dėl dovanų“, – savaitės rezultatus apibendrino D. Širvinskas.
Akcijoje dalyvauti sutiko beveik 20 sostinėje veikiančių barų, kavinių, pasilinksminimo vietų ar parduotuvių, kurios už buvimo vietos nurodymą siūlė nuolaidų, nemokamų gėrimų ar kvietimų.
Vardija naudą
„Tai savotiška lojalumo kortelė telefone. Viskas veikia tokiu pat principu, tik paliekama daugiau vietos įvaizdžiui formuoti, suteikiama daugiau technologinių galimybių“, – sakė D. Širvinskas.
Jis įžvelgia trejopą realią geolokacija grįstos rinkodaros naudą: lojalumo ugdymas, rekomendacinė sistema ir naujų klientų pritraukimo galimybė. Kiekvieną kartą naudotojas, apsilankęs „Foursquare“, „Facebook Places“ ar kitoje panašioje programoje, apie apsilankymą praneša ir savo draugams. Verslo atstovai, ugdydami klientų lojalumą, nuolaidas ar kitas premijas siūlo ne iš karto. Pavyzdžiui, norint gauti nemokamą alaus bokalą bare „Cozy“, per savaitę reikėjo palikti pėdsaką apie save dešimt kartų, o „McDonald's“ nemokamą pyragėlį siūlė tik tuo atveju, jei užsiregistravus buvo dar ir perkama kavos.
Ekspertai abejoja
Tiesa, užsienio ekspertai sako negalintys nusakyti realios geolokacija pagrįsto verslo naudos, nes trūksta informacijos.
„Dideli žaidėjai, tokie kaip „Google“, pateikia šiek tiek duomenų, tačiau ne taip aiškiai, kad suprastume, kas vyksta. Mažieji žaidėjai informacijos visai nepateikia. Nėra jokio duomenų ar atgalinio ryšio rinkimo mechanizmo, reikalingo verslui, kad šis žinotų, jog geolokacija pagrįstos paslaugos yra gera idėja“, – BBC teigė tyrimų bendrovės „CCS Insight“ atstovas Martinas Garneris.
Jis sutiko, kad šis verslo modelis neįsibėgėjo taip greitai, kaip visi tikėjosi. Tačiau jis turi daug potencialo, kuris turėtų pasireikšti, kai kam nors pavyks atrasti itin pelningą modelį, kaip išnaudoti geolokaciją.
Esmė – ne pinigai
„Šią priemonę naudojame ne dėl apčiuopiamo pardavimo didinimo, kurį būtų galima matuoti kaip komerciškai didelę naudą. Darome tai, nes mums įdomu, nauja. Nemaža dalis klientų turi išmaniuosius telefonus, todėl bandome pritaikyti pusiau žaidimo principą. Mano manymu, „Foursquare“ labiau yra geolokacinis žaidimas“, – aiškino „Coffee Inn“ tinklo bendraturtis Nidas Kiuberis. Būtent jo kavinės buvo vienos pirmųjų Lietuvoje, kurios pradėjo už pasižymėjimą klientams siūlyti premijas.
Anot jo, pagrindinė „Foursquare“ ir kitų panašių programų nauda – viešinimas ir vardo skleidimas: „Žmonės linkę atskleisti savo lankymosi vietas. Nemažai jų „Foursquare“ yra sujungę su savo paskyromis „Facebook“ ir „Twitter“, todėl, pažymėję savo buvimo vietą, pasidalija informacija ir su ten esančiais draugais.“
„Coffee Inn“ geolokacijos ateityje nežada atsisakyti. „Bandysime sujungti „Magic Card“ (tinklo nuolaidų kortelę – aut. past.) su geolokacija, kad gautume konkrečius duomenis, rodančius, kas vyksta. Tuomet klientui galėtume pateikti tikslinių pasiūlymų. Jei prie to pridėtume ir nekontaktinius atsiskaitymus – tai jau ateitis“, – dėstė N. Kiuberis.
Galima apgauti
Norint pasižymėti, nebūtina apsilankyti bare ar parduotuvėje – tai galima daryti tiesiog einant pro šalį. „Visiškai techniškai apsisaugoti nuo to sunkoka, nes geolokacija neveikia centimetro tikslumu. Norėtųsi daugiau pasitikėti žmonėmis, o jie atsidėkos tuo pačiu. Aišku, visada atsiras tokių, kurie norės tik pasipelnyti“, – sakė D. Širvinskas.
Tačiau to galima nesunkiai išvengti: pasiūlyti akcijas, kurios nesuteikia didelės premijos už kelis pasižymėjimus, siūlyti premiją tik nurodžius buvimo vietą ir ką nors nusipirkus, kviesti ateiti tam tikrą valandą ar kartu atsivesti dar kelis draugus.
Penki faktai apie „Foursquare“
Pernai „Foursquare“ naudotojai nurodė buvimo vietą visose pasaulio šalyse. Pastaroji šalis buvo Šiaurės Korėja.
Daugiausiai vietos nurodymų sulaukusi traukinių stotis yra Niujorko „Penn“. Antroje ir trečioje vietoje atsidūrė Tokijo „Shibuya“ ir „Shinjuku“ stotys.
Jono Stewarto ir Stepheno Colberto surengtas „Rally to Restore Sanity“ sutraukė didžiausią „Foursquare“ minią – 30,5 tūkst. žmonių.
Daugiausiai „Foursquare“ naudotojų pernai sulaukusios muzikos pasiklausymo vietos: Niujorko „Terminal 5“, Los Andželo „Hollywood Bowl“ ir Niujorko „Mercury Lounge“.
„Foursquare“ naudotojai itin mėgsta populiarių filmų premjeras. Populiariausi pernai buvo „Haris Poteris ir Mirties relikvijos. 1 dalis“, „Užtemimas“ ir „Pradžia“.