Jau devynioliktą kartą kultūrinį sostinės rudens peizažą įvairinantis festivalis „Gaida“ tradiciškai pateikia itin gausų naujausios lietuvių muzikos derlių.
Kokius „vaisius“ mūsų autoriai sunokino šiais metais? Bene daugiausiai apie tai sužinos atėjusieji į spalio 29 d. festivalio koncertą Taikomosios dailės muziejuje. Čia „Kaskadų trio“, Vilniaus kvartetas ir choras „Jauna muzika“ (vad. Vaclovas Augustinas) pateiks net penkis lietuvių kompozitorių kūrinius su vieninteliu „egzotišku“ akcentu – XX a. klasiko, japono Toru Takemitsu Fortepijoniniu trio „Between Tides“ („Tarp potvynių ir atoslūgių“).
Vis dėlto, seniai pastebėta, kad lietuvių kultūrą ir Japonijos meną sieja tam tikri nenusakomi ryšiai – panaši pasaulėjauta, pustonių estetika, net tam tikra melancholija. Tad „Kaskadų trio“ rengiamam poetiškam T. Takemitsu kūriniui (kurio premjerą, beje, 1993 m. Berlyne atliko „žvaigždžių“ ansamblis – Pamela Frank, Yo Yo Ma ir Peteris Serkinas), greičiausiai, nuosekliai atlieps „Gaidos“ užsakymu sukurtas Vytauto Germanavičiaus trio „Byrančios arkos“, dedikuotas „vis dar savitą spindesį“ skleidžiančiai „griūvančiai ir nykstančiai Lietuvos miestų ir miestelių, dvarų ir pilių architektūrai“.
Vytautas Germanavičius (Gintaro Balionio nuotr.)
Tą vakarą pirmą kartą išgirsime ir Broniaus Kutavičiaus „Penkias Sigito miniatiūras“, skirtas kompozitoriaus bičiuliui poetui Sigitui Gedai atminti. Kūrinyje naudojama fonograma, kurioje skamba poeto, deklamuojančio savo eiles balsas, įrašytas 1991 m. (malda per šventą Bernardą į maloningąją mergelę, Dievo Motiną). Pasak kompozitoriaus, jo miniatiūrose panaudota Sigito Gedos balso intonacija ir ritmika.
Bronius Kutavičius (Dmitrijaus Matvejevo nuotr.)
Pagerbti išėjusiuosius skirtas ir Vytauto Laurušo Styginių kvartetas Nr. 3 „Kopų vėjas“ (2007), jo premjera nuskambėjo šviesios atminties muzikologės Onos Narbutienės rengtame Thomo Manno festivalyje Nidoje, tačiau kūrinį inicijavusi O. Narbutieneė jo jau nebeišgirdo...
Taip pat koncerte skambės Kaune gyvenančio kompozitoriaus Algimanto Kubiliūno Penkios pjesės styginių kvartetui bei Osvaldo Balakausko Kvintetas styginių kvartetui ir fortepijonui.
Su „šviežiausia“ Lietuvos kompozitorių muzika „Gaidos“ Post Scriptum koncerte spalio 31 d. Nacionalinėje dailės galerijoje publiką supažindins ir Šv. Kristoforo kamerinis orkestras, diriguojamas Donato Katkaus, drauge su pianistu Petru Geniušu.
Įdomu, kad naujausius Vytauto Laurušo ir Anatolijaus Šenderovo kūrinius, parašytus festivalio užsakymu, nepaisant šių kompozitorių stilių skirtumų vienija jų paslaptingumas. V. Laurušas savo kūrinį pavadinio „Simfonija X“ („tai simfonija su nežinuomuoju“), o apie A. Šenderovo kūrinį viską sužinosime tik premjeros vakarą...
Anatolijus Šenderovas (Dmitrijaus Matvejevo nuotr.)
Koncerto metu sostinės publika pirmą kartą išgirs Klaipėdoje gyvenančio kompozitoriaus Remigijaus Šileikos Koncertą fortepijonui ir styginių orkestrui (2006), skirtą kompozitoriaus Zigmo Virkšo atminimui. Z. Virkšas labai vertino pianisto Petro Geniušo talentą, tad natūralu, kad R. Šileikos koncertas dedikuotas šiam charizmatiškam pianistui. Kūrinio premjera įvyko 2006 m. Lvovo naujosios muzikos festivalyje „Aksomitnaja kurtyna“ („Aksominė uždanga“), kiek vėliau jis skambėjo Kijeve ir Klaipėdoje. „Gaidoje“ bus atlikta naujoji kūrinio versija (2009), o P. Geniušas improvizuos solinę kadenciją.
Programą papuoš Henryko Mikolajaus Góreckio neoklasicistinis Koncertas klavesinui (1980 m. jo premjerą skambino žymioji lenkų klavesinistė Elżbieta Chojnacka) bei dirigento Donato Katkaus temperamentą bene taikliausiai atliepianti garsios dabarties JAV kompozitorės Julia‘os Wolfe kompozicija „Degalai“.