• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Ironiška, tačiau už kiekvienos stulbinančios inovacijos slypi pakankamai paprasta ir lengvai paaiškinama istorija. Tą patį pasakytų ir Frankas Mohnas - jaunas ir talentingas „Daimler“ koncerno inžinierius, kuris sukūrė sistemą, leidusią išgelbėti milijonus gyvybių. Frankas Mohnas buvo tas žmogus, kuris sukūrė elektroninę stabilumo sistemą.
Franko karjera „Daimler“ koncerne prasidėjo departamente, kuriame vyras su kolegomis kurdavo ir tobulindavo „Mercedes Benz“ variklius. Praėjus penkeriems metams, Frankas sulaukė pasiūlymo prisijungti prie kolegų, kurie buvo atsakingi už „ABS“ sistemų tobulinimą. Vis dėlto, savo tikrąjį pašaukimą Frankas suras praėjus dar dvejiems metams.
1989 metų žiemą, Frankas kartu su savo kolegomis iškeliavo į Švedijoje esantį bandymų poligoną. „Mercedes Benz“ norėdama automobilius išbandyti atšiauriomis sąlygomis, visuomet keliaudavo į tą patį bandymų poligoną Švedijoje. Vykdami į bandymų poligoną, Frankas susidūrė su viena problema - kelio danga buvo padengta ledu. Už vairo sėdėjęs Frankas neišsigando, stipriau spustelėjo akceleratoriaus pedalą ir buvo įsitikinęs, jog jam pavyks „prasmukti“ pro gamtos iškrėstą išdaigą.
Vis dėlto, kelio danga buvo slidesnė negu galvojo Frankas. Po keletos akimirkų automobilis nuslydo nuo kelio dangos ir atsidūrė griovyje. Kol kolegos juokėsi iki nukritimo, Frankas į šį įvykį pažiūrėjo tradicinio vairuotojo akimis - „O jeigu automobilio greitis būtų buvęs didesnis? O jeigu aš būčiau trenkęsis į atvažiuojantį vilkiką?“ Šis įvykis ne tik apvertė Franko gyvenimą aukštyn kojom. Šis įvykis visiems laikams pakeitė automobilių industriją.

Ironiška, tačiau už kiekvienos stulbinančios inovacijos slypi pakankamai paprasta ir lengvai paaiškinama istorija. Tą patį pasakytų ir Frankas Mohnas - jaunas ir talentingas „Daimler“ koncerno inžinierius, kuris sukūrė sistemą, leidusią išgelbėti milijonus gyvybių. Frankas Mohnas buvo tas žmogus, kuris sukūrė elektroninę stabilumo sistemą.
Franko karjera „Daimler“ koncerne prasidėjo departamente, kuriame vyras su kolegomis kurdavo ir tobulindavo „Mercedes Benz“ variklius. Praėjus penkeriems metams, Frankas sulaukė pasiūlymo prisijungti prie kolegų, kurie buvo atsakingi už „ABS“ sistemų tobulinimą. Vis dėlto, savo tikrąjį pašaukimą Frankas suras praėjus dar dvejiems metams.
1989 metų žiemą, Frankas kartu su savo kolegomis iškeliavo į Švedijoje esantį bandymų poligoną. „Mercedes Benz“ norėdama automobilius išbandyti atšiauriomis sąlygomis, visuomet keliaudavo į tą patį bandymų poligoną Švedijoje. Vykdami į bandymų poligoną, Frankas susidūrė su viena problema - kelio danga buvo padengta ledu. Už vairo sėdėjęs Frankas neišsigando, stipriau spustelėjo akceleratoriaus pedalą ir buvo įsitikinęs, jog jam pavyks „prasmukti“ pro gamtos iškrėstą išdaigą.
Vis dėlto, kelio danga buvo slidesnė negu galvojo Frankas. Po keletos akimirkų automobilis nuslydo nuo kelio dangos ir atsidūrė griovyje. Kol kolegos juokėsi iki nukritimo, Frankas į šį įvykį pažiūrėjo tradicinio vairuotojo akimis - „O jeigu automobilio greitis būtų buvęs didesnis? O jeigu aš būčiau trenkęsis į atvažiuojantį vilkiką?“ Šis įvykis ne tik apvertė Franko gyvenimą aukštyn kojom. Šis įvykis visiems laikams pakeitė automobilių industriją.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA


Frankas pradėjo analizuoti situaciją ir ieškoti būdų kaip su tokiomis vairavimo sąlygomis susidūrę vairuotojai galėtų išvengti nelaimingų atsitikimų. Į pagalbą pasitelkęs kompiuterines moduliavimo sistemas, jis nusprendė, jog į automobilį įdiegta sistema turėtų padėti stabilizuoti pradėjusį slysti ratuotį. Teorijoje - tai atrodė puiki, ideali mintis, tačiau netradicinę koncepciją reikėjo išbandyti realiomis sąlygomis.
Gabus inžinierius kelis mėnesius iš eilės keliaudavo į „Daimler“ koncerno vadovybės kabinetus ir nuolatos aiškindavo kas tai per išradimas, kodėl jo reikia ir kaip jis veikia. Po ilgų ir varginančių įtikinėjimų, Frankas gavo finansavimą ir leidimą suburti savo komandą, kuri dirbtų prie elektroninės stabilumo sistemos pirmtako.
Prie šio projekto inžinieriai dirbo dvejus metus. Iki tol visi bandymai buvo atlikti tik kompanijos gamykloje, šiltnamio sąlygomis. 1991 metų žiemą, automobilių gamintojos vadovai paprašė, jog dvejus metus trukusios sistemos kūrimas įgautų didesnį pagreitį.
Frankui ir jo komandai atlikus paskutinius patobulinimus, gausus inžinierių ir vadovų būrys nuvyko į Švediją. Su savimi jie pasiėmė tik vieną prototipą, kuriame buvo įdiegta elektroninė stabilumo sistema. Tai buvo garsusis „W124“ sedanas.

REKLAMA


Iš pradžių automobilį bandžiusi komanda elgėsi atsargiai, stebėjo kaip sistema elgsis pajutusi, jog galiniai ratai pradeda slysti arba prasisukti. Minutėms bėgant, komandos pasitikėjimas sistema nuolatos augo, kol galiausiai už prototipo vairo sėdėjęs komandos narys nusprendė, jog atėjo metas spausti akceleratoriaus pedalą iki dugno ir pasižiūrėti kaip sistema elgiasi kritinėje situacijoje.
Pirmieji bandymai praėjo neįtikėtinai sklandžiai. Prototipą išbandę valdybos nariai buvo sužavėti ir paskatino komandą šią sistemą pritaikyti prabangiausiam kompanijos modeliui - „S600“. Būtent šiame modelyje, 1995 metais pirmą kartą buvo įdiegta elektroninė stabilumo sistema.
Ši „kuklus“ išradimas per savo trumpą egzistencinį laikotarpį išgelbėjo milijonus gyvybių. Todėl nenuostabu, jog paskui „Mercedes Benz“ pradėjo eiti ir kiti didieji automobilių gamintojai. Be to, elektroninė stabilumo sistema tapo standartine naujų automobilių įrangos dalimi.
Frankas Mohnas - elektroninė stabilumo sistemos tėvas, iki šiol dirba „Daimler“ koncerne. Šiuo metu inžinierius pluša prie autonominių automobilių ir jiems skirtų technologijų.

REKLAMAAutobilis.lt
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
rekomenduojame
  • Šventiniai atradimai su VILVI

TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų