• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Šiauliuose 2012-aisiais sukurtas elektromobilis, kurio kokybė nenusileidžia gamykliniams, o kaina – kelis kartus mažesnė. Duris laužia būsimi pirkėjai. Automobilio kūrėjas – Donatas Skulskis ir jo įmonės darbuotojai. „Pats Dievas davė mums elektromobilį važinėti mieste“, – sako D. Skulskis.

REKLAMA
REKLAMA

Mažas, bet galingas

Šiauliečių bendrovė „PB Group“ verslo ir pasiekimų parodoje „Šiauliai-2012“ pristatė elektra varomą automobilį „Electron Twingo“. Iš pažiūros tai paprastas „Renault Twingo“, tačiau jo „širdis“ varoma elektra, o ne benzinu.

REKLAMA

Automobilio kūrėjo, bendrovės vadovo Donatas Skulskio kabinetas užverstas įvairiomis detalėmis. Tarp jų – elektros variklis, kurį kone kiekvienas vyras pakels viena ranka. Panašus 15 kilovatų galingumo agregatas varo ir mažąjį „Twingo“.

Šis elektros variklis ir 300 kilogramų pakrautų akumuliatorių jus nugabens iki elektros lizdo, esančio už 70–80 kilometrų. Automobilio greitis – 80 kilometrų per valandą.

REKLAMA
REKLAMA

Akumuliatoriai visiškai pakraunami per keturias valandas, įkišus šakutę į paprastą elektros lizdą. Tai reiškia, kad tokio automobilio savininkui „degalinių“ tinklas – pats didžiausias pasaulyje. Vienas įkrovimas išnaudoja elektros už 4–5 litus. Automobilio kaina – ne daugiau kaip 30 tūkstančių litų. Pirmiesiems pirkėjams – 5 tūkstančių litų nuolaida. Bendrovė planuoja serijinę tokių automobilių gamybą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kosminis laivas?

D. Skulskis tvirtina, kad automobilio kaina iš principo negali kilti. Jei ji pasieks 40 ar 50 tūkstančių, tuomet už tiek bus galima įsigyti mažytę ekonomišką benzinu ar dyzelinu varomą mašiną. Būtų sunku konkuruoti.

– Ar daug žmonių domisi jūsų elektromobiliu?

– Skambina kasdien. Yra pirkėjų, kurie mums jau laužia duris, – nori kuo greičiau įsigyti. Stebisi, iš kur taip pigiai? Daug dirbome. Išbandėme daugybę variklių, akumuliatorių ir kitų detalių. Gamintojai juk rašo vienaip, o realybėje – visai kitaip. Net kartu su manimi dirbę vyrai sakė: nieko nebus.

REKLAMA

Naudojame švino akumuliatorius. Jie sunkesni, tačiau patvaresni ir pigesni už ličio. Variklį ir jį valdantį kontrolerį įsigijome pigiau. Didieji gamintojai su mumis kalbasi – tai svarbus pasiekimas, kurio dėka mes už prieinamą kainą pirksime tobulus prancūziškus kontrolerius ir amerikietiškus variklius.

REKLAMA

– Kodėl „Twingo“?

– Keliame kepurę prieš šio automobilio autorius. Visas kėbulas pagamintas taip, kad niekur neįmanoma nuimti nė kilogramo skardos. Nebent kapotą iš anglies pluošto pagamintume, tačiau tai kainuotų dar 2000 litų. Neradome dar vieno tokio varianto, kad 700 kilogramų sverianti konstrukcija vežtų 300 kilogramų baterijų ir dar du keleivius.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

– Kaip žmonės vertina tokią transporto priemonę?

– Gaila, kad dauguma į šį automobilį žiūri tarsi į kosminį laivą, kurio nė už ką nevairuotų. Bijo. Taip pat stebina mūsų „praktiškas“ požiūris. Žmogus rimtai svarsto, ar jam pirkti gamyklinį elektromobilį už 120 tūkstančių. Toks neatsipirks niekada. Taip pat akivaizdu, kad žmogus nepersės prie elektromobilio tol, kol jis neatrodys kaip paprasta normali mašina.

REKLAMA

Jei sukursi kažką kad ir labai gero, bet futuristiško – niekam nebus įdomu. Bandėme kurti kapsulę, bagį. Nepavyko. Reikalai pajuda tik tada, kai žmogus pamato kažką įprasto. Atsisėdi, įsijungi, važiuoji ir apie nieką negalvoji. Būtent tokį automobilį mes ir sukūrėme.

REKLAMA

Skaičiai

– O jūsų „Elektron“ atsipirks?

– Nuvažiavus 12 tūkstančių kilometrų atsipirks 5000 litų kainavusios baterijos. Nuo tada galite skaičiuoti vien benzino ir elektros kainų skirtumą. Galima sakyti, kad baterijų kaina „pabrangina“ nuvažiuotą kilometrą septyniais centais. Mūsų apskaičiavimu, baterijas bus galima krauti 1200 ciklų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Jei krausite po truputį, krovimų gali būti kelis kartus daugiau. Su tomis pačiomis baterijomis tikrai nuvažiuosite 84 tūkstančius kilometrų. Baterijų gamintojai deklaruoja 1800 ciklų, tačiau mes realistai – trečdalį nuimam. Vėliau, supirksime iš jūsų atgyvenusias baterijas. Nusipirksite naujas – ir vėl į kelią.

REKLAMA

– Gal elektromobilio eksploatacija brangesnė?

– Nieko panašaus. Jums nereikės keisti tepalų ar žiemą „pašildyti“ variklio. Jokių gerinančių priedų, pilamų į kurą ar tepimo sist¬mą. Tiesa, baterijos bus šiek tiek šildomos specialiais kilimėliais. Tai į naudą patiems akumuliatoriams. Išsiaiškinome, kad elektros variklis patikimiausiai aušinasi oru, todėl ir antifrizo jums nereikės.

REKLAMA

Taip pat jums niekada nesudils ir sankaba, nes jos čia praktiškai nėra. Bėgiai persijungia tiesiog atleidus greičio pedalą, nes elektros variklis, priešingai nei benzininis, visiškai sustoja.

– Ar nusipirkęs tokį automobilį būsi teisėtas eismo dalyvis?

– Esame jau pusiaukelėje į sertifikavimą. Galima sertifikuoti kiekvieną tokį automobilį atskirai. Manau, kad iš pradžių taip ir darysime. Taip pat galima sertifikuoti gaminį smulkiai serijinei gamybai. To Lietuvoje dar niekas nedarė. Pastaruoju atveju dėl leidimo teks tartis su „Renault“ dileriu arba pačia gamykla.

REKLAMA
REKLAMA

Dievo dovana miestui

– Tai kokie elektromobilio pliusai be to, jog daug kartų pigiau važiuoti?

– Aš pats mielai nusipirkčiau tokį automobiliuką ne tik sau, bet ir įmonei. Kiek problemų atkristų.

– O kiek galima nuvažiuoti užmiestyje ir kiek mieste? Gal mieste nespėsime krauti?

– Pats Dievas davė mums elektromobilį važinėti mieste. Logika sako, kad mieste kuro reikia daugiau, tačiau su elektromobiliu yra kiek kitaip. Variklis mažiau kaista, kai dirba su pertraukomis. Prie kiekvieno šviesoforo baterijos šiek tiek atsigauna. Tokios mažos pertraukos elektromobiliui – pasaka. Mieste vienu įkrovimu galite nuvažiuoti daugiau nei užmiestyje. O jei baigėsi „kuras“, pastovėkite ramiai dešimt minučių. Baterijos vėl atsigaus ir nuvažiuosite dar 3-5 kilometrus.

– O jei suges automobilis?

– Mes daugiausia užsiimame padangomis. Turime autoservisų tinklą visoje Lietuvoje. Tuo pačiu be problemų aptarnausime ir savo elektromobilius. Daugybė elektromobilių gamintojų bankrutavo, nes bandė uždirbti tik iš vienos veiklos. Gauti pelną iš elektromobilių yra labai sunku, o išlaidų būna vos pradėjus veiklą.

– Tai dabar dirbate iš idėjos?

– Nėra nei vieno verslo, kur galima pjauti nieko nepasėjus. Dabar mes sėjame ir tikimės, kad kažkas užaugs. Pasaulyje vyksta kasdienis žmonių terorizavimas. Rodos, valdžia stengiasi viską kuo labiau pabranginti, nes nuo to bus surenkama daugiau mokesčių. O juk žmogus yra laimingesnis, kai išgali nusipirkti norimą daiktą ar nuvažiuoti kur tik užsimano.

Alvydas Januševičius

 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų