• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Suformuotas 2013 m. valstybės biudžetas, ekspertų nuomone, geresnis nei tikėtasi, tačiau Valstybės kontrolė ne vieną programos punktą vadina optimistišku, o kai kuriuos įvardija kaip praktiškai neįgyvendinamus.

Suformuotas 2013 m. valstybės biudžetas, ekspertų nuomone, geresnis nei tikėtasi, tačiau Valstybės kontrolė ne vieną programos punktą vadina optimistišku, o kai kuriuos įvardija kaip praktiškai neįgyvendinamus.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Makroekonominės prielaidos, pagal kurias buvo formuojamas 2013-ųjų valstybės, leidžia manyti, kad pietinės Europos valstybės įtakos eksportui ir importui nedarys kitais metais nedarys. „Neigiamos įtakos iš pietų bus atsvertos iš aplinkos“, – teigia Marius Dubnikovas, Lietuvos verslo konfederacijos Mokesčių komisijos pirmininkas, Finansų maklerių asociacijos prezidentas.

REKLAMA

Saugi ekonominė aplinka

Lietuva yra sparčiai augančių šalių apsuptyje, kurios yra itin svarbios šalies eksportui. Sakant kaimynės, turima omenyje Baltijos šalis, Lenkiją, Vokietiją bei Skandinavijos šalis. Rusijos M. Dubnikovas pranešime nepaminėjo dėl ne tokio spartaus ekonomikos augimo, tačiau pabrėžia, kad kaimynė išlieka viena svarbiausių Lietuvos eksporto rinkų.

REKLAMA
REKLAMA

„Pietų šalių problemos neturėtų dar labiau įsisiūbuoti, todėl galima teigti, kad turime tvirtą pagrindą po kojomis, kurio anksčiau neturėjome“, - sakė M. Dubnikovas. Ekonominės projekcijos Didelis infliacijos augimas kitais metais nenumatomas Infliacijos lygio 2013–2015 metais didėjimas iki 3–3,5 proc. galimas dėl maisto produktų ir energetikos išteklių brangimo. Dėl infliacijos ir kitų ekonominių rodiklių vartojimas kitąmet mažės. Pasak M. Dubnikovo, tai bus vienas didžiausių iššūkių ekonomikai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Infliacijos augimą gali paspartinti „pigių pinigų“ pasiūla. Paskolos už rekordiškai mažas palūkanų normas, anot M. Dubnikovo, yra nemažas rizikos faktorius. „Kadangi esame maža ekonomika, infliacijos staigaus augimo neištvertume“, - sakė jis. 2016-aisiais didėsiančias palūkanų normas turės įvertinti tiek verslas, tiek namų ūkiai. Nors nedarbas mažėja ganėtinai nuosekliai, problema yra ilgalaikis nedarbas, kuris sudaro beveik pusę visų bedarbių. Socialinės programos bus dar vienas iššūkis kitų metų biudžetui. Taip pat nerimą kelią itin aukštas jaunimo nedarbas – apie 27 proc. Planuojama, kad iki 2015 m. užimtumas padidės 3 proc.

REKLAMA

Investicijos – trims sritims

Prognozuojamos nacionalinio biudžeto pajamos 28,8 mlrd. litų. Benrdras biudžetas yra didinamas 2,3 proc. ES parama numatoma 7,5 mlrd. litų. Planuojant, kad ekonomika augs 3 proc., mokesčių ketinama surinkti 5,3 proc. daugiau mokesčių nei pernai – per 9 mlrd. litų. Bendras darbo užmokesčio fondas turėtų didėti 4 proc. Svarbiausiomis valstybės investicijų programos, kuri sudaro 5 mlrd. litų, sritimis 2013 m. numatomos trys sritys. Transportui ir ryšiams bus skiriama 651 mln. litų, švietimui – 490 mln litų, aplinkos apsauga – 460 mln. litų. ES paramos lėšos investicijų programoje sudaro 3,5 mlrd. litų.

REKLAMA

Per daug optimizmo

Danguolė Krištopavičienė, LR valstybės kontrolės specialistė teigia, kad biudžeto programa daugelyje punktų yra pernelyg optimistinė.

Naujas biudžeto projekte atsirado nuostata, kad savivaldybės yra įpareigojamos iš valstybės biudžeto gautas ir nepanaudotas bendrosios dotacijos kompensacijas grąžinti finansų ministerijai. Valstybės kontrolės nuomone tokios nuostatos įgyvendinti yra visiškai neįmanoma dėl sunkiai įsivaizduojamo lėšų panaudojimo sekimo. Skolinimasis biudžete įvertintas realistiškai, tačiau specialistė atkreipia dėmesį į būstų draudimą, kuriam suplanuota suteikti 60 mln. litų paskolą. „Tai nėra tokia „grandionzinė“ suma, tačiau turint omenyje, kad šiai bendrovei 2010 m. įstatinis kapitalas buvo didinamas 110 mln. litų, suteikiamos išskirtinės sąlygos, vertėtų apmąstyti tokios paskolos skyrimo tikslingumą“, - sakė D. Krištopavičienė. Anot jos, nepaisant to, kad bendrovė vykdo socialinę veiklą, ji turėtų skolinti rinkos sąlygomis.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Akcizų prognozės, valstybės kontrolės nuomone, yra optimistinės ir daugiau šių mokesčių didinti nereikėtų. PVM prognozė (9355,6 mln. Lt ) taip pat yra ganėtinai optimistinė, tačiau reali. GPM suplanuotas gana realiai ir tas, kas numatyta turėtų būti įvykdyta. Valstybės kontrolė pastebi, kad biudžete nesuplanuotos ministerijų išlaidos, taip pat pajamos ne visada yra suplanuotos laikantis klasifikacijos.

Valstybės kontrolės atstovė sukritikavo naujos valdžios blogą praktiką – neįtrauktus 128 mln. litų išlaidų į asigbžanvimus. „Nereikėtų tikėtis, kad tų pinigų gali prireikti, o gali ir ne. Biudžetas turi būti planuojamas atsargiai“, - sakė ji.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
rekomenduojame
  • Šventiniai atradimai su VILVI

TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų