Per pusmetį Europos Sąjungos (ES) valstybės privalės pateikti siūlymų, kaip kontroliuos oro vežėjus, kad šie nekvailintų keleivių dėl jų teisių, pranešė LTV „Panorama“.
Jei siūlymų valstybės nepateiks, Europos Komisija sako kelsianti joms bylas. Lietuvoje už ES reglamento dėl keleivių teisių vykdymą atsakinga Civilinės Aviacijos administracija.
Milijonai keleivių kasmet ES oro uostuose patiria nepatogumų dėl atidėtų ar panaikintų skrydžių. Tie, kurie yra girdėję, jog jų teises gina ES, rašo laiškus EK, kuri piliečių skundus registruoja.
„Kasmet užregistruojame apie 700 skundų. Dažnai – dėl ilgam atidėtų skrydžių ir netilpimo į lėktuvą, kai parduota per daug bilietų. O ypač skundžiamasi, kad oro bendrovės nesuteikia jokios pagalbos – nei viešbučio, nei maisto, nei gėrimo, nei piniginės kompensacijos. Skundų vis daugėja“, – teigė EK Energetikos ir transporto generalinio direktorato atstovas Heinas Bolensas.
Nors ES reglamentas, nustatantis kompensacijų dydį ir kitas keleivių teises, galioja jau dvejus metus, Komisija konstatavo, jog keleiviai yra mažai girdėję apie savo teises, nors jos ir iškabintos oro uostų stenduose.
EK taip pat konstatavo, jog oro kompanijos tik labai abstrakčiai savo taisyklėse užsimena apie keleivių teises, nors turėtų pateikti labai aiškią informaciją keleiviui registruojantis. Ypač turėtų būti akcentuojami šie dalykai: keleiviams priklauso kompensacija iki 600 eurų, jei lėktuve neliko vietos, nors bilietą jūs turite; jei skrydis atidėtas ilgiau nei 5 valandoms ir nusprendėte nebeskristi, jums turi būti grąžinti pinigai už bilietą; jei skrydis panaikintas, jums priklauso finansinė kompensacija arba pasiūlytas kitas skrydis panašiu laiku; avialinijos privalo jums pasiūlyti maisto, nakvynę ir kompensaciją, jei kelionė sutriko dėl aviakompanijos kaltės.
Nustatyta, jog avialinijos visaip gudrauja, panaikintus skrydžius vadindamos ilgam atidėtais ir taip išvengdamos kompensacijų, taip pat dažnai nepagrįstai teisinasi objektyviomis kliūtimis, kaip skrydžio saugumas ar oras.
Šiuo metu tik Danijoje, Jungtinėje Karalystėje ir Belgijoje už keleivių teisių pažeidimą aviakompanijų darbuotojams gresia ne administracinė, o baudžiamoji atsakomybė, net kalėjimas.