Dar vasarą ekspertai prognozavo, kad rudenį degalų kainos gali pasiekti 4,5 lito už litrą ribą, tačiau ši prognozė nepasitvirtino. Kas mūsų laukia ateityje?
Kurį laiką degalinėse brangę degalai šiek tiek atpigo. Kaip rodo tinklalapio kurokaina.lt duomenys, litras populiariausio A95 benzino spalio pabaigoje vidutiniškai kainavo 4,05 lito.
Benzinas pigo
Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidento Luko Vosyliaus teigimu, viena priežasčių, kodėl atpigo benzinas, buvo kai kurių degalinių organizuotos akcijos. Anot pašnekovo, jos buvo vienkartinės ir nesusietos su didesniu degalų kainų pokyčiu.
„Tai buvo pavienių degalinių vadinamieji kainų karai. Per juos degalų kainos buvo mažinamos įmonių sąnaudų sąskaita ir taip siekiama pritraukti daugiau klientų. Finansiškai, manau, tai jokios naudos nedavė“, – aiškino L. Vosylius.
Tai, kad degalų kainos iš tiesų sumažėjo, patvirtino ir „ORLEN Lietuva“ atstovas spaudai Jacekas Janas Komaras. Jo nuomone, šiuo metu degalų rinkoje įsivyravusi tam tikra stabilizacija, tačiau numatyti, kaip degalų kainos keisis artimiausiu metu, sudėtinga.
„Prieš keletą savaičių buvo tikimasi, kad JAV ir Azijos rinkos rodys atsigavimo ženklus, tačiau kol kas jų nematome, dėl to nafta nebrangsta. Kas bus artimiausiu metu, sunku spėlioti. Šįmet ruduo šiltas, todėl jei nepadidės degalų paklausa, galima tikėtis, kad keletą dienų ar savaičių kainos bus daugmaž tokios pat. Bet jeigu oras atvės, kainos gali ir kilti“, – svarstė jis.
„Naftos produktų kainos yra kaip amerikietiški kalneliai: prognozuoti jų praktiškai neįmanoma, nes bet kokie pasauliniai įvykiai joms gali turėti įtakos“, – pusiau juokais, pusiau rimtai konstatavo L. Vosylius.
Dyzelino kainos gali kilti
J. J. Komaro teigimu, benzino kainoms įtakos gali turėti ir padėtis Prancūzijoje. Džiugi naujiena, kad šioje šalyje siautę streikai degalų rinką paveikė mažiau nei tikėtasi. „ORLEN Lietuva“ atstovas pabrėžė, kad Prancūzijai greitai susitvarkius su esama padėtimi, degalų kainos neturėtų smarkiai kilti.
J. J. Komaras mano, kad artimiausiu metu degalų kainos neturėtų staigiai šokti į viršų, tačiau Finansų analitikų asociacijos prezidentės Daivos Rakauskaitės prognozėmis, kainų kilimo neabejotinai galima tikėtis ateityje.
„Degalų kainos šiuo metu yra nukritusios, todėl reikėtų susitaikyti su tuo, kad ateityje, senkant naftos ištekliams, jos didės. Dėl to gamintojai po truputį ir pereina prie alternatyvių energijos šaltinių, aktyviai diskutuojama apie elektros variklius ir stengiamasi sukurti efektyvius pakaitalus“, – dėstė ekspertė.
Jai pritarė ir L. Vosylius: „Kadangi turime laikytis Europos Sąjungos nustatyto akcizo minimumo dydžio, nuo 2011 metų sausio 1 dienos tikrai brangs dyzelinas. Prognozuoti, kaip sausį atrodys pasaulinės naftos produktų kainos, sudėtinga. Pagal šių dienų tendencijas dyzelinas turėtų brangti apie 12 centų“, – teigė Naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentas.
Automobilių neatsisakoma
Anot L. Vosyliaus, dėl brangstančių degalų smarkiai mažėja automobilių pardavimas, tačiau lietuviai nenoriai su jais atsisveikina.
„Nepaisant ekonominės padėties, lietuviai neatsisako pomėgio vairuoti, – pastebėjo pašnekovas. – Jie ieško pigesnių alternatyvų. Jau dabar kai kurios degalinės siūlo benziną, skiestą etanoliu, kuris yra pigesnis. Drąsesni žmonės jau renkasi šią alternatyvą. Kiti ieško pigesnių degalų pas kaimynus valstybėse“.
„ORLEN Lietuva“ atstovas J. J. Komaras pripažino, kad brangstantys degalai turėjo įtakos ne tik degalinių pelnui, bet ir vairuotojų įpročiams.
„Pernai degalų pardavimas iš tiesų krito dėl ekonominės padėties, žmonės bijojo toli važinėti, kad neprarastų darbo, sutaupytų pinigų. O šįmet labai suintensyvėjo degalų kontrabanda iš kaimyninių šalių“, – skundėsi J. J. Komaras.
Finansų ekspertė D. Rakauskaitė pabrėžė, kad, remiantis statistika, žmonių, besinaudojančių viešuoju transportu, Lietuvoje mažėja, o šeimų, turinčių daugiau nei vieną automobilį, daugėja. Tai, anot pašnekovės, rodo, kad nepaisant krizės ir brangstančių degalų lietuviai nekeičia įpročio į darbą vykti automobiliu.