Ir vis dėlto, kodėl triukšmingas ir orą teršiantis aliuminio gabalas, kuriuo keliones sau leisti galėjo tik galintieji pasigirti dosniomis banko sąskaitomis, išlieka populiarus iki šių dienų? „Tai buvo inžinerinis stebuklas, tobulesnis už „Apollo 11”, nuskraidinusį žmogų į mėnulį“, – BBC pasakojo ilgiausiai „Concorde“ piloto kėdėje sėdėjęs Jockas Lowe‘as, kuris be kita ko ilgus metus vadovavo Karališkajai aeronautikos bendrijai.
„Nė vienas karinis lėktuvas net iš tolo neprilygo šiam orlaiviui – neišpasakytas manevringumas ir galia, kuri stebindavo naikintuvų pilotus, – žymųjį lėktuvą prisimena buvęs pilotas. – Kuomet dalyvavome Toronto tarptautinėje orolaivių parodoje, mūsų lėktuvą pažiūrėti susirinko 750 tūkst. žmonių.“
Aukščiau ir ilgiau
Nors J. Lowe‘as kuklinasi, jis yra elitinio klubo narys. Daugiau žmonių yra buvę kosmose nei pilotavę „Concorde“ lėktuvus, tašo BBC.
Pastebima, kad technine prasme „Concorde“ buvo lyg tikra revoliucija. Tai buvo pirmasis orlaivis, kurio variklius kontroliavo kompiuteriai ir nors dabar tai atrodo norma, tuomet tai buvo milžiniškas šuolis aviacijoje.
Kompiuterinė oro padavimo sistemos kontrolė leido 1600 km/h greičiu į variklius plūstantį orą sulėtinti vos 4,5 metro ilgio cilindre – naudojant paprastą technologiją šie būtų tiesiog sprogę.
Negana to, „Concorde“ buvo pirmieji lėktuvai su anglies pluošto stabdžiais – technologija, kuri dabar įprasta, septintajame dešimtmetyje buvo tikras techninis stebuklas, keliais dešimtmečiais pranokęs savo laiką.
Nori sugrąžinti į dangų
Nors praėjo jau geri 10 metų, dar yra nemažai žmonių kurie nesutinka su „British Airways“ ir „Airbus“ sprendimu panaikinti viršgarsinio keleivinio lėktuvo veiklą.
BBC teigimu, meilė „Concorde“ lėktuvams niekur nedingo – vos tik buvo nutraukta šių eksploatacija atsirado aibės kompanijų, siekiančių sugrąžinti greituosius lėktuvus į padangę.
Viena grupė, pasivadinusi „išsaugokime „Concorde“ lėktuvus“ (SCG) siekia, kad „British Airways“ vykdytų atminimo skrydžius arba perduotų lėktuvus tiems, kurie užsiimtų tokia veikla. Jungtinės Karalystės oro paslaugų tiekėjui vis dar priklauso 8 „Concorde“ lėktuvai, laikomi muziejuose visame pasaulyje.
„Vienintelė šių lėktuvų atšaukimo priežastis – politika. Ir tai yra vienintelė problema šiems sugrįžti į padanges“, – mano SCG narys Benas Lordas. Pastarasis teigė esąs tikras, kad norint pakelti viršgarsinius lėktuvus į padangęs užtektų 20 mln. svarų sterlingų (80 mln. litų), o šiuos galėtų skirti seras Richardas Bransonas, kuris visai neseniai yra teigęs, kad ant savo stalo vis dar laiko elitinio lėktuvo modelį.
Viršgarsiniai konkurentai
Nepaisant kuro sąnaudų „Concorde“ buvo itin pelningas „British Airways“. J. Lowe‘o teigimu, iki lėktuvo avarijos Paryžiuje 2000 metais, jis kompanijai per metus anešdavo maždaug 30 mln. svarų sterlingų pelno. Taigi per visą gyvavimo laikotarpį lėktuvas kompanijai uždirbo 500 mln. svarų sterlingų. Net po lėtktuvo eksploatacijos nutraukimo jis dar nešė pelną, bet labai mažai šansų, kad jis vėl pakils į padanges.
Nei „Airbus“, nei „Boeing“ neplanuoja artimiausiu metu kurti viršgarsinių lėktuvų. Visgi horizonte šmėžuoja nauji konkurentai.
Seras R. Bransonas žada, kad kitąmet į atvirą kosmosą pradės skraidinti jo kompanijos lėktuvas „Virgin Galactic“. Jo planuose taip pat yra lėktuvai, kurie iš Sidnėjaus iki Londono keleivius nuskraidins per kelias valandas ir turės tik mažą įtaką gamtai.