Prieš metus Saulėlydžio komisijos pirmininku paskirtas Valentinas Milaknis tuomet žadėjo, kad saulėlydis bus, tačiau ir dabar dar nežino kada.
Apie tai rašo "Balsas.lt savaitė".
Rezultatai mizeriški
Komisijos narys, parlamentaras, atstovaujantis Tėvynės sąjungai- Lietuvos krikščionims demokratams (TS-LKD), Kęstutis Masiulis savaitraščiui „Balsas.lt savaitė“ teigė nematąs priežasčių džiaugtis saulėlydžio procesu. Jis pripažino, kad konkretūs sprendimai, atsižvelgiant į komisijos rekomendacijas, priimti dėl dviejų valstybės tarnybų – Tautinių mažumų ir išeivijos departamento (TMID) bei Kvalifikacijų tarnybos prie Vyriausybės likvidavimo.
Tiesa, numatomas šių įstaigų veiklos optimizavimas įvyks tik 2010 metais. Kiek konkrečiai dėl to bus sutaupyta valstybės pinigų, nei K. Masiulis, nei komisijos pirmininkas V. Milaknis pasakyti negalėjo, nors pirmasis veiklos tikslas, skelbiamas Vyriausybės interneto svetainėje, nurodomas kaip tik šių metų biudžeto išlaidų mažinimas.
Savaitraščio „Balsas.lt savaitė“ žiniomis, net minėtą TMID reorganizaciją lydėjo ne tik nesusipratimai bei biurokratinis nerangumas, bet ir kiek komiška kova dėl vieno valstybės tarnybos etato.
Premjeras Andrius Kubilius iš pat pradžių viešai žadėjo, kad tautinių mažumų, kurios sudaro apie 16 proc. gyventojų, reikalais rūpinsis departamentas prie Kultūros ministerijos. Komisija, siekdama taupyti daugiau, pasisakė už tai, kad būtų pasitenkinta ministerijos skyriumi. Nenorėta net steigti papildomo ministerijos departamento, nes tam reiktų 9, o skyriui pakatų 8 etatų. Po daugelio Tautinių bendrijų tarybos narių demaršų išeitis buvo rasta – vieną etatą, perkeldama iš kito padalinio, sutiko atrasti Kultūros ministerija. Spendimo priėmimas truko bemaž pusmetį.
Geras diskusijų klubas
Anot K. Masiulio, vykstant komisijos posėdžiams tvyro gana karšta ginčų atmosfera ir esą reikia tik džiaugtis, kad diskutuojant gimsta tiesa. „Gal ką nors ir būtų galima kitaip organizuoti komisijoje, bet iš esmės tai visai neblogas diskusijų klubas“, – tvirtino parlamentaras.
Jo manymu, pagrindinės kliūtys atsiranda Vyriausybėje ir Seime. Kaip ryškiausią pavyzdį jis nurodė kovą dėl Valstybinės alkoholio ir tabako kontrolės komisijos (VTAKT) likvidavimo. Tam pasipriešinta Seime, spaudžiant visuomenininkams, kovojantiems už blaivybę. Ilgai politikai galiausiai taip ir nenuėjo komisijos siūlytu keliu, nes pabūgo kaltinimų, esą tarnauja degtinės ir alaus gamintojams bei prekeiviams. Nutarta tarnybą sujungti su Narkotikų kontrolės departamentu.
„Kiekvieną kartą, kai tik ką nors pajudiname, kyla interesų konfliktų. Už buldozerinį tautos išblaivinimą kovojančioms organizacijoms VTAKT gal ir atrodo reikalinga. Vyskupas Motiejus Valančius pasiekė gerų rezultatų sakydamas, kad gerti nelietuviška, ir agituodamas, o ne klijuodamas banderoles ir įvesdamas apribojimus“, – šaipėsi K. Masiulis.
Parlamentaras teigė manąs, kad pasirinktoji saulėlydžio koncepcija yra netobula. „Stengiamės mažinti biurokratiją arba kurdami naujus reglamentus, arba laikydamiesi senų, turime mokėti milžiniškas išeitines kompensacijas likviduojamų institucijų vadovams ir darbuotojams“, – guodėsi K. Masiulis.
Procesas stabdomas
Komisijos pirmininkas V. Milaknis „Balsas.lt savaitei“ sakė nesureikšminąs atskirų kolegų pastabų ir teigė esąs visiems dėkingas už kritišką nuomonę. Jis pripažino, kad komisijai trūksta patirties ir išmanymo. „Aš pats nesu toks geras valdymo specialistas kaip K. Masiulis. Daug ko neišmanau, tačiau mėginu suorganizuoti protus, kad būtų priimti tinkami sprendimai“, – savo vaidmenį paaiškino V. Milaknis.
Pirmininkas siūlė nesitikėti greitų rezultatų, nes teisiniai spendimai esą lėti, o viskam reikia Vyriausybės, o neretai ir Seimo pritarimo. Labiausiai jis sakė besiorientuojąs į ilgalaikę naudą. „Mums reikia perimti kitų šalių patirtį, kai institucijos likviduojamos, jei nustatoma, kad jos nepasiekia tikslų, kurie yra deklaruojami jas steigiant“, – svarstė vyriausiasis saulėlydininkas.
TIK FAKTAI
Saulėlydžio komisijai Vyriausybė pavedė:
1. Artimiausiu laikotarpiu atlikti valstybės institucijų funkcijų ir veiklos peržiūrą, siekiant didinti jų veiklos efektyvumą, ir sumažinti 2009 metų valstybės biudžeto išlaidas.
2. Teikti Vyriausybei pasiūlymų dėl šių pirmaeilių valstybės valdymo pertvarkos priemonių.
3. Teikti Vyriausybei pasiūlymų valstybės valdymo esminės pertvarkos srityje dėl strateginio planavimo tobulinimo, valstybės institucinės sąrangos, teritorinio valdymo pertvarkos, vietos savivaldos institucinio valdymo modelio tobulinimo, valstybės tarnybos valdymo modelio tobulinimo, administracinės naštos gyventojams ir verslui mažinimo.
Rezultatai?