„Žmonės, kurie turi kalbos dovaną, kurie sugeba patraukliai perteikti savo mintis, kurie akimirksniu prikausto klausytojų dėmesį savo kalbos jėga, yra daug pranašesni už tuos, kurie galbūt žino daugiau, bet nemoka sklandžiai ir iškalbingai perteikti savo žinių.“
Norint, kad darbai būtų atlikti, neišvengiamai teks bendrauti su žmonėmis, dirbančiais kartu. Be žodžių − ištartų ar užrašytų − nepadarysi jokio darbo. Tačiau ar mūsų žodžiai paskatins norimus veiksmus, lemia ne tik tai, ką sakome, bet ir tai, kaip sakome.
Šiais laikais bendravimas − tai, ką sakote ir kaip sakote, − gali nulemti, ar jums pasiseks, ar ne. Šį įgūdį, būdingą daugeliui didžiausią pasisekimą pelniusių profesionalų, verslo vadovų ir valdžios lyderių, galite išsiugdyti ir jūs. Reikia tik valios ir ryžto.
Šiame, trijų dalių straipsnių cikle pristatysime keletą esminių bendravimo pamokų, kurios pravers jums darbe, karjeroje bei santykiuose. Ciklas paremtas nuostabia Džosepo Murfio (Joseph Murphy) parašyta knyga „Pasąmonės galia darbe ir versle“.
Geram pokalbiui reikia pasirengti
Nesvarbu, ar kalbėsite klausytojų grupei, ar bendrausite su vienu žmogumi, turite iš anksto apgalvoti, ką ir kaip ketinate pasakyti.
Kartais būna labai mažai arba išvis nebūna laiko pasirengti, ir viską reikia sugalvoti jau pokalbio metu. Tačiau dažniausiai, kai jūs kviečiamas ko nors aptarti, netgi iš anksto neįspėtas, tikrai galite pasirengti.
Turite išmanyti apie ką kalbate
Darbe su aplinkiniais paprastai tenka bendrauti tokiais klausimais, kurie jums puikiai žinomi: pareigos, kurias atliekate, klausimai iš jūsų kompetencijos arba su kompanijos veikla susiję reikalai.
Tačiau vis tiek reiktų peržvelgti faktus, kad būtumėte tikras, jog gerai orientuojatės visoje turimoje informacijoje ir esate pasirengęs atsakyti į bet kokį klausimą.
Retkarčiais jūsų gali paprašyti parengti ataskaitas apie reikalus, su kuriais nesate susipažinęs. Pavyzdžiui, galbūt jūsų įmonė ketina pirkti naujo modelio kompiuterių įrangą ir prašo jūsų pasidomėti. Toliau rasite keletą patarimų, nuo ko reiktų pradėti tvarkyti tokias užduotis.
Kuo daugiau sužinokite apie reikalą. Sukaupkite kur kas daugiau žinių, nei, jūsų nuomone, reikia pristatymui. Užsirašykite visus „už“ ir „prieš“ ir kitas svarbias su pirkiniu susijusias pastabas. Nesvarbu, kas klausys jūsų ataskaitos, būkite pasirengęs atsakyti į visus galimus klausimus.
Atsižvelkite į savo auditoriją
Bendraujant pusę sėkmės lemia tai, ar susikalbate su auditorija. Net labiausiai patyrusių oratorių kalba gali nepasiekti klausytojų, jeigu šie jos nesupras. Rinkitės tokius žodžius, kuriuos auditorija lengvai suvoks.
Kita vertus, nenuvertinkite klausytojų. Didelė kompanija pasamdė žmoniškųjų santykių teisininką Bernardą R. supažindinti gamyklos vadovus su naujausiais lygių galimybių užtikrinimo darbo srityje įstatymais ir reglamentais.
Bernardas pamanė, kad vadovai nieko nežino apie įstatymus ir visą rytą dėsite pagrindus. Teisininkas pastebėjo dalyvius nuobodžiaujant, esant nedėmesingus. Per pietų pertrauką Bernardas sužinojo, kad neseniai jie išklausė teisės seminarą ir tikėjosi, kad jis paaiškins daug painesnius aspektus ir patars, kaip juos taikyti.
Žinoma, jį pasamdęs vadovas turėjo apie tai perspėti, bet geri pranešėjai, kad bendravimas būtų kuo veiksmingesnis, patys stengiasi kuo daugiau sužinoti apie klausytojų išsilavinimą ir kaip gerai jie išmano pranešimo temą.
Kitoje straipsnių ciklo dalyje pristatysime kūno kalbos bei aktyvaus klausymosi svarbą bendravime.
Žilvinas Jogėla