Po kelerius metus trukusių derybų Baltijos valstybės įsteigė bendrą įmonę, kuri kuruos iki 18 mlrd. litų vertinamą transeuropinės geležinkelio vėžės projektą „Rail Baltica“. Lietuvos, Latvijos ir Estijos įmonių, lygiomis dalimis valdysiančių įmonę „RB Rail“, atstovai antradienį Rygoje pasirašė akcininkų sutartį.
„Mes pradedame statyti geležinkelių jungtis. Tai svarbus geopolitinis ir ekonominis žingsnis. (...) Esu tikras, kad po dešimties metų mūsų sostinės ir mūsų žmonės bus daug arčiau vienas kito“, - oficialiame sutarties pasirašyme antradienį teigė Latvijos transporto ministras Anrijas Matisas.
Lietuvos susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius padėkojo Estijai ir Latvijai, kad šalys sutiko su Lietuvos noru prie „Rail Baltica“ prijungti Vilnių. Būtent šis reikalavimas sukėlė daugiausia diskusijų ir užvilkino sutarties pasirašymą.
„Dėkoju savo kolegoms ministrams, kad jie suprato mūsų sostinės Vilniaus prijungimo prie projekto naudą ir norėčiau pranešti, kad „Aecom“ atlikta studija parodė, jog ši jungtis duos naudos projektui“, - sakė R.Sinkevičius.
Anksčiau planuota akcininkų sutartį pasirašyti rugpjūtį, tačiau tuomet Estija nebuvo įsteigusi „Rail Baltic Estonia“, kuri turėjo tapti bendros įmonės dalininke. Estijos transporto ministrė Urve Palo tikino, jog svarbiausia, kad sutartis pagaliau pasirašyta.
„Manau, svarbu, kad kompanija įkurta. (...) Sunku pasakyti, mes dirbome, vyko procesas, iš tikro nematau, kad būtų atidėta, tai buvo normalus procesas, nieko rimto“, - teigė U.Palo, paklausta, kodėl buvo atidėtas įmonės steigimas.
Už transportą atsakingas eurokomisaras Siimas Kallasas (Simas Kalasas) vaizdo sveikinime teigė, jog „Rail Baltica“ - pirmas tokio dydžio bendras Baltijos valstybių projektas.
„Tai bus didžiausias jungtinis infrastruktūros projektas mūsų istorijoje“, - sakė S.Kallasas.
Artimiausias įmonės „RB Rail“ darbas - iki vasario 26 dienos Europos Komisijai pateikti paraišką dėl „Rail Baltica“ finansavimo. Bendros įmonės dalininkės „Rail Baltica statyba“ vadovas Dainius Budrys žurnalistams Rygoje teigė, kad kol kas neaišku, kokios finansinės paramos bus prašoma. Pasak jo, įsteigus įmonę, ji spręs, kurioms trasos dalims šiame etape prašyti finansavimo.
D.Budrys aiškino, jog laikinai „RB Rail“ vadovaus Latvijos geležinkelių „Latvijas Dzelzcels“ valdybos narys Edvinas Berzinis.
„Bus skelbiamas vadovo konkursas, o kol kas laikinuoju vadovu bus Edvinas Berzinis“, - antradienį Rygoje teigė „Rail Baltica statybos“ vadovas.
Bendra įmonė „RB Rail“ veiks Rygoje, jos pradinis įstatinis kapitalas sieks 1,95 mln. eurų (6,732 mln. litų), įmonė turės 6 stebėtojų tarybos narius - po du iš kiekvienos valstybės. Visos 3 įmonės valdys po trečdalį įmonės akcijų.
Daugiau nei 60 puslapių sutarties detalės neviešinamos.
Dėl bendros įmonės akcininkų sutarties derybininkai galutinai sutarė dar birželio mėnesį.
Bendras „Rail Baltica“ trasos ilgis Lietuvoje turėtų siekti apie 360 kilometrų, Latvijoje - kiek daugiau nei 300 kilometrų, Estijoje - apie 300 kilometrų. Įvairiais skaičiavimais, bendra projekto vertė turėtų siekti 13-18 mlrd. litų, tikimasi,kad EK finansuos 85 proc. projekto vertės.
Europinės vėžės geležinkelis sujungs Helsinkį, Taliną, Rygą, Kauną, Vilnių ir Varšuvą, pratęsiant jį iki Berlyno. „Rail Baltica“ projektą nuo Lietuvos-Lenkijos sienos iki Talino planuojama užbaigti iki 2024 metų.
Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.