Stambiausius pasaulio transporto priemonių gamintojus užklupusios finansinės nesėkmės neaplenkė ir Lietuvoje įsikūrusių žinomų kompanijų padalinių bei nuomos sektoriaus.
Iki ekonominio sunkmečio tvirčiausiu valstybių ramsčiu buvę ir didžiausiais mokesčiais papildydavę valstybių biudžetus, dabar net didieji pasaulio automobilių gamintojai laukia malonės iš valstybių. Prancūzijos ir Italijos Vyriausybės jau paskelbė planus, kaip gelbės į finansinę bedugnę krentančius transporto pramonės magnatus.
Uždaromi padaliniai
Lietuvoje padėtis ne ką geresnė. Skirtumas tik tas, kad čia automobilių verslo valstybė negelbsti. Milžiniškus nuostolius patiriančios kompanijos yra priverstos atleisti armijas darbuotojų, kurie papildo šalies bedarbių gretas, arba iš viso uždaryti šalyje veikusius padalinius.
Praėjusių metų gruodį tokį sprendimą priėmė Vokietijoje pagamintus „Volkswagen“ automobilius į Lietuvą importavusi kompanija „Auto Group Baltic“. Optimizuojant veiklą, nuspręsta uždaryti Lietuvoje ir Estijoje veikusius padalinius, atleisti darbuotojus. Visoms Baltijos šalims palikta tik Rygoje veikianti minėtos bendrovės atstovybė.
Uždarytas ir Vilniuje veikęs „Yamaha“ motociklais prekiavęs salonas. Šaltinių teigimu, bendrovės išlaidoms kone triskart pradėjus viršyti pajamas, nuspręsta šios veiklos atsisakyti.
Sunkumai neaplenkė ir „Subaru“ gamintojų, kurių automobiliai iki šiol Lietuvoje buvo nesunkiai parduodami dėl ganėtinai žemų naujų mašinų kainų, palyginti su kitų žinomų gaminių verte. Pabrangus Japonijos jenai, ūgtelėjo ir japoniškų automobilių kainos, tad šios markės mašinos šiandien nebėra taip graibstomos kaip anksčiau.
Todėl automobilių pardavėjai priversti griebtis šiaudo. Daugeliui iš jų šiandien svarbiausias tikslas - parduoti kuo daugiau automobilių, tiksliau atsikratyti. Už stovinčius automobilius, kuriuos verslininkai užsipirko tikėdamiesi greitai parduoti ir uždirbti, bankams vis vien kapsi pinigai.
Tad vis daugėja originalių akcijų. Pavyzdžiui, pirkėjai viliiojami pirkti du automobilius, o trečią gauti už dyką. Tokiais reklaminiais šūkiais pas save kurį laiką užsukti kvietė Vilniaus Ozo gatvėje, netoli „Siemens“ arenos, įsikūrę automobilininkai.
Nuomos verslas merdi
Apie sunkumus, nors ir nenoriai, tačiau kalba ir automobilių nuoma besiverčiantys verslininkai. Limuzinų nuomos įmonės „SalManGod“ vadovas Miroslavas Salmanovičius tikino, jog klientų mažėjimo dėl krizės nejaučia.
„Tiesa, į vestuves kviečiama mažiau svečių, tačiau vestuvės vis tiek rengiamos, o ir svita nemažėja – yra tiek pulkas, tiek jaunieji. Tačiau vestuvių skaičius tiesiogiai proporcingas limuzinų poreikiui - būtent pabroliams, pamergėms ir jauniesiems užsakomi limuzinai“, - aiškino verslininkas.
Jo teigimu, taupantys klientai visuomet rinkosi pigesnius, paprastesnius automobilius. Pasiūla nemaža – kam reikia pigesnio, tas randa.
Pardavimai smuko beveik penkiskart
Vien per šių metų sausį naujų automobilių lizingo rinka smarkiai smuko, o lyderiai prarado pozicijas.
„AutoTyrimų“ duomenimis, sausį Lietuvoje parduota 741 naujas lengvasis automobilis. Tai yra net 72 proc. mažiau, palyginti su praėjusių metų tuo pačių laikotarpiu, kuomet nupirktos 2668 transporto priemonės.
Asmeninių automobilių pardavimai smuko 72 proc. (iki 628 vienetų)., o lengvųjų komercinių transporto priemonių – 73 proc. (iki 113). Daugiausiai pirkėjų sulaukė „Mitsubishi“ (111 vnt.), „Ford“ (92 ) ir „Volkswagen“ (68 ) automobiliai, tačiau pirmųjų dviejų markių nemaža dalis automobilių greičiausiai buvo eksportuota.
Tyrimo duomenimis, išsimokėtinai įsigytų naujų lengvųjų automobilių dalis šiemet smarkiai smuko. Praeitą mėnesį ji siekė tik 43 proc., kai pernai sausį sudarė 59 proc.. Praeitą mėnesį lizingu iš viso parduota vos 318 automobilių - net 4,9 karto mažiau, palyginti su tuo pačiu 2008-ųjų laikotarpiu, kuomet lizingu pirkta 1568 automobilių.
Atbaidė brangusios lizingo paslaugos
Ekspertų nuomone, tokia prasta padėtis automobilių lizingo rinkoje susidarė dėl kelių priežasčių. Pirma, lizingo paslaugos smarkiai pabrango, nes jų teikėjai neteko ilgą laiką turėtų pigių kreditinių išteklių.
Antra, lizingo bendrovės labai sugriežtino finansavimo sąlygas, nes sukaupė daugybę nemokių klientų dar iš tų nesenų laikų, kuomet išsimokėjimo sąlygos buvo išties liberalios ir daugeliui nesunkiai įvykdomos.
Trečia, šalyje prasidėjus ekonominei krizei, sumenko ir vartotojų lūkesčiai. Tokia padėtis skatina didesnį žmonių atsargumą. Ir, jei vis dėlto ryžtamasi pirkti automobilį, pirkiniui ieškoma nuosavų lėšų, užuot skolinusis iš bankų, rodo „AutoTyrimai“ duomenys.