Nuo 2020 metų kiekvienam gamintojui kasmet nustatomi konkretūs išmetamųjų teršalų kiekio tikslai, kurie yra sudaromi atsižvelgiant į kasmet pagaminamų automobilių skaičių, jų svorį ir kitus parametrus.
Gamintojams, kurie nepasiekia užsibrėžto tikslo, gresia 95 eurų bauda už kiekvieną gramą viršyto CO2 kiekio nuo kiekvieno įregistruoto automobilio.
Didžiausią baudą sumokėjo „Suzuki“
Kuomet 2020-aisiais įsigaliojo griežtesni reikalavimai, „Volkswagen Group“ ir „Jaguar Land Rover“ koncernai turėjo kaip reikiant ištuštinti savo banko sąskaitas.
„Volkswagen Group“ koncernas sumokėjo daugiau nei 100 mln. eurų už tai, kad 2020 metų CO2 vidurkis viršijo vos 0,75 g/km. Tuo tarpu „Jaguar Land Rover“ numatytą CO2 vidurkį viršijo 3 g/km ir už tai turėjo sumokėti 40 mln. eurų.
Nustatytų tikslų pasiekti nepavyko ir kitiems gamintojams: „Suzuki“, Subaru“, „Bentley“, „DR Motor“, „Lamborghini“, „McLaren“ ir „SsangYong“.
Remiantis ES duomenimis, „Suzuki“ nustatyta taršos norma buvo viršyta 10,4 g/km CO2. Kadangi „Suzuki“ tais metais pardavė 160 570 automobilius, japonų gamintojas turėjo sumokėti 160 mln. eurų baudą.
„Subaru“ nustatytą taršos normą viršijo 34 g/km CO2. Nors bendrovė Europoje 2020-aisiais pardavė tik 16 176 automobilius, tačiau baudos dydis siekė net 52 mln. eurų.
Gamintojai buriasi į vieną krūvą
Europos Sąjunga automobilių gamintojams yra suteikusi galimybę palengvinti savo naštą. Priklausomai nuo poreikių ir norų, automobilių gamintojai gali susiburti į taršos mažinimo grupes.
Pavyzdžiui, „Jaguar Land Rover“ žinodama, jog nesugebės savo jėgomis pasiekti nustatytų teršalų kiekio vidurkio, gali kreiptis į daug elektromobilių pagaminančią „Tesla“. Susibūrus į bendrą taršos mažinimo grupę, „Jaguar Land Rover“ pagamintų automobilių tarša kompensuojama nuline „Tesla“ elektromobilių emisija.
Būtent tai 2021 metais padarė „Jaguar Land Rover“ ir „Honda“. Šios dvi markė sudarė taršos mažinimo grupę su „Tesla“. „Volkswagen Group“ sujungė jėgas su Kinijos „SAIC“ koncernu, kuris Europoje parduoda „MG“ elektromobilius.
Automobilių gamintojams į pagalbą pasitelkus taršos mažinimo grupes ir iš tinklo įkraunamus hibridus, 2021-aisiais gamintojai sugebėjo išvengti baudų. Europos aplinkos apsaugos agentūros duomenimis, 2021-aisiais buvo surinkta tik 10 mln. eurų baudų, o nusidėjėlių sąraše buvo tik „Ferrari“ ir „Bugatti“.
2022-ųjų išmetamųjų teršalų kiekio tikslai:
- Tesla-Honda-JLR - Nustatytas CO2 vidurkis (137 g/km) - Užfiksuotas CO2 vidurkis (50 g/km)
- KIA - Nustatytas CO2 vidurkis (112 g/km) - Užfiksuotas CO2 vidurkis (100 g/km)
- Hyundai - Nustatytas CO2 vidurkis (113 g/km) - Užfiksuotas CO2 vidurkis (101 g/km)
- Stellantis - Nustatytas CO2 vidurkis (118 g/km) - Užfiksuotas CO2 vidurkis (103 g/km)
- Renault-Mitsubishi-Nissan - Nustatytas CO2 vidurkis (1110 g/km) - Užfiksuotas CO2 vidurkis (105 g/km)
- BMW - Nustatytas CO2 vidurkis (127 g/km) - Užfiksuotas CO2 vidurkis (105 g/km)
- Mercedes-Benz - Nustatytas CO2 vidurkis (127 g/km) - Užfiksuotas CO2 vidurkis (112 g/km)
- Ford - Nustatytas CO2 vidurkis (123 g/km) - Užfiksuotas CO2 vidurkis (113 g/km)
- Mazda-Subaru-Suzuki-Toyota - Nustatytas CO2 vidurkis (119 g/km) - Užfiksuotas CO2 vidurkis (114 g/km)
- Volkswagen - Nustatytas CO2 vidurkis (122 g/km) - Užfiksuotas CO2 vidurkis (119 g/km)
Sekantis žingsnis – sudėtingesnis
2020-2024 m. buvo nustatyta, jog vidutinė CO2 emisijos norma, kurios nebuvo galima viršyti – 120 g/km, tačiau nuo 2025 iki 2029 metų automobilių gamintojams bus liepta šį rodiklį sumažinti iki 93,6 g/km.
Nuo 2030 m. šis rodiklis sumažės dar labiau – iki 49,5 g/km, o nuo 2035 m. Europos Sąjungoje bus galima prekiauti tik naujais automobiliais, kurių CO2 emisija siekia absoliutų nulį.