Gavo raštelį su kainomis
Nors lietuviai save vadina taupiais ir itin pinigus skaičiuojančiais žmonėmis, su tuo nesutikti verčia pirkėjų eilės ir krepšeliai parduotuvėse – tą itin dažnai primena skeptikai. Visgi, paramos ir labdaros akcijose lietuviai dalyvauja taip pat aktyviai.
Kaip sako ir portalo tv3.lt skaitytoja, pykčio nekeltų pats pinigų aukojimo faktas, jeigu tai nebūtų paversta prievartiniu dalyku. Kaip nutiko ir šiuo atveju – internetą apskriejo įkelta raštelio nuotrauka, kurioje nurodyta Pirmosios Komunijos kaina.
„Ši kaina nurodyta už sakramento suteikimą Marijampolės Šv. Vincento Pauliečio bažnyčioje. Komentare kita mama rašė, kad Mokolų bažnyčioje dar didesni mokesčiai.
Lapelius, kiek žinau, vaikams išdalino tikybos mokytoja, kuri ir veda tas pamokėles. Žinoma, ji vykdo savo darbą.
Aš suprantu, kad reikia juos išlaikyti. Bet man pikčiausia tai, kad dar spalio pradžioje kalbėjome su kitais tėveliais, jog tos pamokėlės vyktų mokykloje, klasėje. Ir mokytoja aiškiai pasakė, kad su tuo bažnyčia kategoriškai nesutinka – vaikai turi būti bažnyčioje.
Bet jie ten nebūna. Man grįžęs vaikas pasakė, kad jų pamokėlės senelių namuose vyksta. Tai už ką tada mokame? Be to, kadangi mes stengiamės kiekvieną sekmadienį į bažnyčią nueiti, pastebėjau, kad vaikas elementarių taisyklių nemoka iki šiol.
Dar svarsčiau pati, ar leisti vaiką iš tiesų, nes skeptiškai žiūrėjau po visų tokių niuansų. Mane pakirto ta neteisybė, kad jie net ne bažnyčioje sėdi, juolab, tas vežiojimas atskiras, viską galėjo daryti mokykloje. Nes pati idėja atrodė graži ir aš pritariau, kad bažnyčioje vyktų, bet tai buvo melas.
Atrodo, surašytų kainas, žinai viską ir gerai. Bet dar ta priverstinė auka, keistai atrodo. Ir dar ta galimybė dalimis susimokėti.
Man čia yra šikšnosparnių cirkas. Dar kai kunigas per mišias aiškina apie dalinimąsi, apie lygybę, nesipuikavimą, o kai žinai, su kokiu automobiliu jis atvažiavo, tai nežinau, komedija“, – neslėpė nusivylimo kalbinta moteris.
Mažų miestų problema
Lietuvos Vyskupų Konferencija buvo atnaujinusi dar 2001-aisiais patvirtintą dokumentą, aptariantį tikinčiųjų aukas ir jų paskirstymą. Tuomet buvo aiškinama, kad bendras normas kiekvienas vyskupas pritaikys savo vyskupijos situacijai ir pateiks kunigams.
Tvirtinama, kad šiame dokumente nebuvo kainų nurodyta, o tik rekomendacijos. Taip teigė ir Vilniaus Šv. apaštalų Petro ir Povilo parapijos kunigas Kęstutis Ralys.
„Šio dokumento beveik niekas nenaudojo mūsų vyskupijoje, kadangi turi būti auka ir nereikia nustatinėti sumas. Nes jeigu jau vadintume kainomis, tai turėtų ir čekiai būti. Kitose vyskupijose, girdėjau, kad buvo svarstomas, bet nežinau ar kažką pasiekė su juo.
Nemačiau ten parašytų konkrečių kainų už religinius patarnavimus, kaip yra Lenkijoje – aiškios kainos surašytos. Ten buvo parašytos gairės, kad kreipti dėmesį į tai, kiek žmonės gali paaukoti. Kad nebūtų nei bažnyčia, nei žmogus nuskriausti.
Pas mus viskas yra aukos pagrindu. Tiek už mokymą, tiek už prisidėjimą šventoms mišioms. Nėra nurodyta konkreti suma ir aukos dydis, tikrai ne.
Aš galiu pasakyti, kodėl mažesni miestai taip daro – problema yra ta, kad jie neturi iš ko pragyventi. Juolab, kad didžiosios vyskupijos pasiima didesnes dalis valstybinių finansavimų. Provincijoje yra kitaip, sudėtingiau kunigams.
Pasikartosiu, mano manymu visur turėtų būti tik auka. O jeigu jau nustatoma kaina, tai turėtų būti išleistas ir pasirašytas dokumentas bent jau vyskupijos“, – įsitikinęs K. Ralys.
Komentatoriai internete netruko pasidalinti savo nuomonėmis ir pastebėjimais, kad toks bažnyčios tarnų elgesys nutolina ir atstumia žmones. Kaip ir bet kuris kitas prievartinis reikalavimas.
Neįžvelgia skandalo vertos problemos
Su minėtos bažnyčios klebonu nepavyko susisiekti nė vieną dieną. Kaip prasitarė Vilkaviškio vyskupijos vyskupas Rimantas Norvila, klebonas nėra linkęs bendrauti su žiniasklaida. Tačiau vyskupas su portalu tv3.lt sutiko pasidalinti nuomone.
„Kiekvienas klebonas savo klebonijoje tvarkosi pats. Bet galiu pasakyti, kad neturime priėmę vienos tvarkos ar dokumento, kokios turėtų būti aukos. Apskritai, primename laikas nuo laiko klebonams, kad negali būti prievolės, kalbant apie aukas.
Visgi, nieko nėra keisto, kad Pirmosios Komunijos rengimui prašoma paaukoti. Juk su vaikais dirba tikybos mokytoja, skiria savo laiką, tai nematau nieko blogo, jeigu žmogui šiek tiek aukojama už darbą.
Kiek žinau, su šeimomis, kurios negali leisti sau sumokėti visų pinigėlių už pamokėles, yra bendraujama, tariamasi ir siūloma pagal išgales paaukoti. Nėra prievartos būdu spaudžiama.
Dėl patalpų, kuriose vyksta užsiėmimai, tai tikrai įmanoma susitarti, kad jie būtų rengiami mokykloje ir tai priklauso nuo susitarimo. Juolab, ne visos bažnyčios turi tinkamas parapijos sales ar tinkamas susirinkimams patalpas.
Kalbant apie šį atvejį, tai prie bažnyčios yra globos namų pastatas, kurio dalis yra bažnyčios reikmėms priskirta ir naudojama – ten vyksta repeticijos, susirinkimai.
Aš didelio kriminalo nematau šioje situacijoje, kaip ir visur – suveikia žmogiškieji faktoriai, kažkas ne taip suprato, kažkas ne taip išgirdo.
Galbūt nebuvo ir klebono aiškaus paaiškinimo apie šią situaciją ir tų pinigėlių panaudojimą. O gal ta mama retai bažnyčioje lankosi ir nežino, kaip viskas vyksta“, – aiškino vyskupas R. Norvila.
Penktadienį vyskupas pranešė, kad kalbėjosi šv. Vincento Pauliečio parapijos klebonu.
„Pasiteiravau, ar mokykloje mokytoja platino lapus su nurodytomis pinigų sumomis. Klebonas atsakė, jog ir jį pasiekė kalbos apie šį atvejį ir tvirtino, jog aiškinosi bei suprato, kad lapai buvo išdalinti parapijos patalpose, bet kažkas iš mokinių juos atsinešė į mokyklą ir ten aptarinėjo.
Jei taip yra tada mokykloje jie buvo platinami ir mokytojos dėl to nereikėtų skubėti užsipulti", – teigė R. Norvila.
Dėl „aukos“ susimokėjimo dalimis – pasipiktinimą išreiškė ne vienas istoriją skaitęs ir komentavęs žmogus. Tai vienareikšmiškai kelia dvejones ir abejones, ar tikrai taip turėtų būti. O gal, kaip sako dvasininkai, reikia tik aiškaus situacijos išaiškinimo?
Juk vis dar pagal įstatymą religinių bendruomenių, bendrijų ir centrų dvasininkų bei religinių apeigų patarnautojų ir aptarnaujančio personalo pajamos, gautos kaip išlaikymo lėšos, priskiriamos neapmokestinamoms pajamoms, tad gyventojų pajamų mokestis nemokamas.