Vargu ar kas nors iš „Cupra“ vadovų tikėjosi, jog „Formentor“ metinių pardavimų suma perkops 100 tūkst. ribą, tačiau tai jis sugebėjo padaryti vos per dvejus metus, o ir parduotų automobilių augimo tempas buvo kone įspūdingas. Jeigu 2021-aisiais „Cupra“ sugebėjo parduoti 58 863 „Formentor“ modelius, sekančiais metais jų buvo parduota beveik dvigubai daugiau – 105 568 vnt, o praėjusiais metais šis rodiklis išaugo jau iki 120 tūkst.
Natūralu, jog varomąja jėga tapęs „Formentor“ šiandien atlieka itin svarbų vaidmenį. Juk būtent šio modelio sėkmė paklojo pamatus ateities plėtrai, kurios vaisius išvysime jau netolimoje ateityje, tačiau čia, šiandien ir dabar, „Cupra“ savo pozicijas nori sustiprinti su modernizuota savo bestselerio versija.
Cupra Formentor verdiktas akimirksniu
- Privalumai: galimybė rinktis iš keletos skirtingų variklių, praktiškas ir universalus, sklandžiai veikiančios technologijos
- Trūkumai: garso izoliacija galėtų būti geresnė, Lietuvos kelių nemylinti pakaba, išaugusi kaina
Cupra Formentor dizainas
Skirtingai nei daugelis kitų, panašaus pobūdžio „Volkswagen Group“ sukurtų automobilių, „Forementor“ bandė vienu metu įtikti kelioms, bet įnoringoms pirkėjų grupėms, pirmiausiai pabrėžiant vairavimo malonumą.
Kad ir kaip skirtingai suprastume „vairavimo malonumo“ sąvoką, tačiau žvelgiant per asmeninę prizmę, tokie automobiliai dažniausiai būna aptakūs ir prigludę prie žemės, tačiau „Cupra“ specialistų pasirinkta SUV forma buvo savotiškas kompromisas tiems, kas turi šeimas.
Vis dėlto, net ir pasirinkus praktišką ir universalią formą, kuri privalo turėti aukštą stogo liniją ir grybautojų klystkeliams tyrinėti tinkamą kėbulo prošvaisą, „Cupra“ dizaineriai neatsispyrė pagundai sukurti savitos išvaizdos automobilį, galintį išsiskirti ne tik iš kitų SUV.
Šiemet Lietuvoje debiutavęs atnaujintas „Cupra Formentor“, panašu, stengsis labai stipriai sėkmingo recepto nesugadinti. Automobilio proporcijos ir lengvai atpažįstamas siluetas niekur nepradingo, tačiau priekyje pastebėsite keletą naujovių: trikampio formos LED žibintus, žemiau jų – gerokai platesnės, ryklio žiotis primenančios radiatoriaus grotelės. Be to, „Cupra“ ženkliuką dabar matysite ne ant radiatoriaus grotelių, o viršutinėje priekinio buferio dalyje, šalia variklio dangčio.
Keletą papildomų pokyčių galima įžvelgti ir kitur. Štai, atnaujintą modelį puošia naujo dizaino lengvo lydinio ratlankiai bei subtiliai patobulinti galiniuose žibintuose matomi šviečiantys elementai. Be to, tamsiu paros metu iš galo važiuojantys vairuotojai galės žavėtis šviečiančiu „Cupra“ logotipu.
„Cupra Formentor“ išmatavimai:
- Ilgis (mm): 4 451
- Plotis (mm): 1 839
- Aukštis (mm): 1 520
- Ratų bazės ilgis (mm): 2 679
- Kėbulo prošvaisa (mm): 170
- Automobilio svoris (kg): 1 407
- Apsisukimo spindulys (m): 11,4
Cupra Formentor interjeras
Subtilių pokyčių tema tęsiama ir ten, kur teks praleisti daugiausiai laiko – už vairo. Tai yra normali ir visuotinai pripažinta praktika automobilių industrijoje, tačiau vietoje bandymų pritaikyti visiškai naujus, radikalius sprendimus, ispanų gamintojas šį kartą laiko tam, jog išspręstų ankstesnio modelio trūkumus. Aišku, ne visus, bet labiausiai pastebimus.
Iš pirmo žvilgsnio – viskas it kaip buvę. Saloną, vis dar, juosia stilinga LED juosta, kuri veikia kartu su aklosios zonos įspėjimo sistema. Priešais vairuotoją – ergonomiškos formos, perforuota oda padengtas vairas, ant vairo – tuzinas mygtukų, padedančių greitai pasiekti norimą funkciją. Patogu ir nepretenzinga.
Vis dėlto, pažvelgus į vidinę priekinių durelių dalį, netrukus pastebėsite, jog ten atsirado papildomas garsiakalbis ir ne bet kokios, o pasaulyje gerai vertinamos „Sennheiser“. Pastarųjų komponentai pakeitė iki tol naudotus, geriausiu atveju vidutiniškai skambėjusius „Beats By Audio“ analogus, tad net nepradėjus važiuoti, atnaujintas modelis jau yra pranašesnis už savo pirmtaką.
Nedidelį, bet mažą pranašumą galima rasti skaitmeniniame prietaisų skydelyje. Jame išvysite naują grafinę sąsają su šiek tiek greičiau veikiančia programine įranga, siūlančia daugiau konfigūravimo galimybių. Gali pasirodyti, jog prietaisų skydelyje pakoreguotas stilius ir šriftas yra menkniekis, tačiau kuomet „Cupra“ siekia save atskirti nuo „Seat“ – tai gana svarbus pareiškimas, nurodantis, jog „Cupra“ bus savarankišku gamintoju.
Atnaujintame modelyje „Cupra“ taip pat skyrė labai daug dėmesio tvarumui. Nuo šiol atnaujintame „Formentor“ bus galima rasti sėdynes, kurių medžiaginiai apmušalai bus pagaminti iš 73 proc. perdirbtos veganiškos tekstilės, o vientisos, labiau kūną prilaikančios sėdynės taip pat apibūdinamos kaip „tausojančios aplinką“.
Kokybės ir jutiminių pojūčių atžvilgiu – tai tipinis „Volkswagen Group“ produktas. Įmantraus stiliaus prietaisų skydelio medžiagos yra malonios liesti ir žiūrėti, tačiau salone taip pat netrūksta apdailos elementų, kurių, tiesą sakant, tokios klasės automobilyje nesinorėtų matyti. Kita vertus, tai nėra taip svarbu, nes „Formentor“ sugeba pasiūlyti gerą kasdieninio praktiškumo ir universalo kokteilį, kurio ir reikalaujama iš tokio tipo automobilio.
„Cupra Formentor“ praktiškumas:
- Bagažinės tūris (l): 450 - 1505
- Maksimali leistina apkrova (kg): 593
- Maksimali stogo apkrova (kg): 75
- Maksimalus leistinas automobilio svoris (kg): 2 000
- Triukšmo lygis važiuojant 80 km/val. (dB(A): 69
- Triukšmo lygis važiuojant 120 km/val (dB(A): 72
Cupra Formentor technologijos
Technologijų arsenalas prieš tai gamintame modelyje tikrai nebuvo skurdus, tačiau atnaujintas modelis gamintojui suteikė galimybė šią kartelę šiek tiek kilstelėti.
Kaip ir kituose „Volkswagen Group“ modeliuose, atnaujintas „Formentor“ turi didesnės įstrižainės, aukštesnės raiškos multimedijos ekraną, per kurį reikia valdyti praktiškai 95 proc. automobilio funkcijų. Naujas ekranas ir didesnė raiška yra tie pokyčiai, apie kuriuos dažnai kalba „Apple“ atstovai kasmet pristatydami naują „iPhone“, tačiau „Cupra Formentor“ atveju – už šių priedų slypi gerokai daugiau pokyčių.
Pirmiausiai – multimedijos sistema naudoja našesnį procesorių, kuris dabar gali geriau susitvarkyti su jam paskirtomis užduotimis. Ar naršant po skirtingus „Meniu“ punktus, keičiant nustatymus ar tiesiog naudojantis navigacijos sistema. Didžiulį postūmį suteikė ir nauja programinė įranga, kurios veikimo greitis ir funkcionalumas visokeriopai lenkia savo pirmtaką.
Naudojimosi patogumą palengvina galimybė susikurti keletą trumpųjų nuorodų, įtraukiant dažniausiai naudojamas funkcijas, o ir nuo šiol tamsiu paros metu nebereikės ieškoti kur ir kurioje vietoje yra lietimui jautrūs valdikliai, atsakingi už garso ir klimato kontrolės valdymą. Išklausius ankstesnių savininkų nusiskundimų, nuo šiol apatinėje dalyje esantys lietimui jautrūs valdikliai tamsiu paros metu bus apšviesti.
„Cupra“ taip pat pagalvojo apie dar vieną smulkmeną, kuri erzins visus nuo 2025 m. pagamintų automobilių savininkus. Pagal numatytą Europos Sąjungos reikalavimą, eismo juostos palaikymo ir apie greičio viršijimą įspėjanti sistema turi būti įjungta sulig kiekvienu variklio užvedimu.
„Cupra“ norėdama ištiesti pagalbos ranką, šių sistemų išjungimo mygtuką sumontavo ant vairo. Paspaudžiate jį, prietaisų skydelyje atsidaro reikiamas meniu, išjungiate šias sistemas ir galite leistis į tolimesnę kelionę.
Iš vairuotojui, iš tiesų, skirtų technologijų arsenalo, labiausiai reikėtų išskirti dvi: automatinę avarinio stabdymo sistemą ir adaptyvią atstumo ir juostos palaikymo kontrolę.
Palyginus su prancūziškais ar itališkais automobiliais, automatinė avarinio stabdymo sistema „Cupra“ automobilyje yra šiek tiek jautresnė į aplinkui zujančius objektus, tačiau sistemos veikimo efektyvumas – vienas geresnių. Pavyzdžiui, sistema gerokai anksčiau užfiksavo pamažu iš už kitų automobilių išnyrantį pėsčiąjį, kuris nesugebėdamas paeiti 30 metrų bandė kirsti gatvę. Iš pradžių automobilis apie kliūtį ir pavojų įspėjo garsiniu signalu, bet vėluojant sureaguoti automobilis pradėjo stabdyti pats.
Kaip ir daugelyje „Volkswagen Group“ automobilių, naujausia atstumo ir eismo juostos palaikymo sistema veikia žymiai geriau negu anksčiau. Dabar jos iš vėžių neišmuša nei blogas oras, nei prastesnis kelio žymėjimas, o ir pagaliau automobilis gali sklandžiai ir tiksliai įveikti aštresnį posūkį, arba su minimaliomis korekcijomis, arba be vairuotojo įsikišimo.
Cupra Formentor saugumo įranga:
- Saugumo įranga bazinėje įrangoje: Nuovargio stebėjimo sistema, avarinio stabdymo sistema, eismo juostos palaikymo sistema, kelio ženklų atpažinimo sistema, atstumo jutikliai priekyje ir gale
- Euro NCAP reitingas: 5 žvaigždutės
- Vaizdo kamerų konfigūracija: Priekyje, veidrodėliuose, gale
- Oro pagalvių skaičius: 7
- „Android Auto“ ir „Apple CarPlay“ sąsaja: Belaidė
Cupra Formentor dinamika
Pastarųjų metų pavyzdžiai parodė, jog automobilių gamintojams jaučiant vis siaurėjančią kilpą ant sprando, iš modelių gamos išnyksta taršesnės variklių versijos. Kai kurie netgi nebesiūlo dyzelinių variklių, tačiau „Cupra Formentor“, bent jau kol kas, siekia įtikti visiems.
Kaip ir anksčiau, „Formentor“ gamos viršūnėje rasite 333 arklio galias išvystantį vijurką, kuris atsižvelgiant į šio modelio stilių ir sportišką prigimtį, jam tinka labiausiai, tačiau šiandien šios modifikacijos kaina – didesnė.
Lietuvoje „Cupra“ atstovai taip pat siūlo iš tinklo įkraunamo hibrido versiją, dabar galinčia elektros režimu nuvažiuoti maždaug 100 kilometrų, tačiau į mūsų bandymų poligoną pateko pati racionaliausia ir įperkamiausia „Formentor“ modifikacija, su 1,5 litro benzininiu varikliu.
Norėtųsi pabrėžti, jog šį variklį reikėtų rinktis vadovaujantis racionalumu, o ne emocijomis. Skirtingai nei gerokai galingesnis 2,0 litrų analogas, kuris iššaukia šypseną, emociją ir troškimą mėgautis automobiliu, „Mild-Hybrid“ technologiją turinti 1,5 litro širdis yra gerokai ramesnė ir tai juntama praktiškai kiekvienoje gyvenimiškoje situacijoje.
Priekinių varomųjų ir nežymiai elektrifikuoto benzininio variklio kombinacija geriausiai išnaudojama mieste: ten kur greitis nėra labai didelis, kur greitis nuolatos keičiasi arba tiesiog stovite spūstyse, tačiau tam tikrose situacijose „Mild-Hybrid“ pavara elgiasi keistokai. Pavyzdžiui, riedant link sankryžos ir pasiekus tam tikrą greitį variklis išjungiamas, o sustojus prie sankryžos – vėl užvedamas. Toks pavaros elgesys iš pradžių skatino patikrinti ar kelionės pradžioje išjungta „Start/Stop“ sistema iš tikrųjų yra išjungta, tačiau akivaizdu, jog taip buvo daroma siekiant sumažinti CO2 emisijas.
Jeigu mieste „Mild-Hybrid“ variklio sklandumas, tolygus veikimas ir bendra kryptis link ekonomiškumo yra tos savybės, kurios praverčia, užmiestyje ar greitkelyje šiam varikliui trūksta papildomo postūmio, kuri neleistų jaustis, jog paskui save tempi priekabą.
Žiūrėdami į sausas, tokį patį variklį turinčių „Golf“ ir „Formentor“ modelių charakteristikas išvysite, jog kompaktiškas hečbekas iki 100 km/val. įsibėgėja 0,6 sekundės greičiau ir tai yra gana aiški indikacija kokią įtaką „Formentor“ dinaminėms savybėms daro papildomas svoris, didesnio skersmens ratlankiai ir „Bridgestone“ padangos, kurių riedėjimas pasipriešinimui nėra pats geriausias.
Cupra Formentor dinamika ir degalų sąnaudos:
- Variklio tipas: 1,5 litro, keturių cilindrų, su turbokompresoriumi
- Variklio galia: 150 arklio galių esant 5 000 aps/min.
- Didžiausias sukimo momentas: 250 Nm esant 1 500-3 500 aps/min.
- Pavarų dėžės tipas: 7 laipsnių automatinė pavarų dėžė su dviguba sankaba (DSG)
- 0 - 100 km/val. (gamintojo/bandymo metu užfiksuotas laikas): 9 / 9,1 sek.
- Akceleracija nuo 60 iki 100 km/val: 6,5 sek.
- Akceleracija nuo 80 iki 120 km/val: 11,6 sek.
- Maksimalus greitis: 205 km/val.
- Degalų sąnaudos testo metu (mieste/užmiestyje/greitkelyje) (l/100km): 9,2, 6,1, 7,4
- Degalų bako talpa (l): 50
- Vidutinis nuvažiuojamas atstumas su pilnu degalų baku (km): 600
- CO2 emisija: 131-139 g/km
Cupra Formentor valdymas
Stebukladariai slypėję už „Formentor“ važiuoklės tobulinimo prieš tai gamintame modelyje buvo nusipelnę atskirų pagyrų. Pasinaudoję kitų „Volkswagen Group“ automobilių komponentais ir įgauta patirtimi, „Formentor“ pasiūlė tai, ko trokšta kiekviena, entuziastingiau nusiteikusi šeimos galva – universalumo, dvilypio charakterio, su kuriuo galėtų susigyventi ne tik kiti šeimos nariai, bet ir automobilio savininkas.
Atnaujintas modelis šioje srityje didelių staigmenų nepateikė. Tai – vis dar gerai subalansuotas automobilis, kuris siūlo lengvą, smegenų neapkraunantį paprastumą ir intuityvumą. Kaip pasakytų liaudies išmintis – sėdi ir važiuoji.
O važiuoti su juo gana smagu. Skirtingai nei daugelis šios klasės atstovų, „Formentor“ leidžia vairuotojo sėdynę nuleisti labai žemai, tad, iš dalies, save galima apgauti, jog sėdi putlesniame „Leon“ universale.
Užtikrintumo suteikia ir kitos, bet malonios smulkmenos: galimybė plačiai reguliuoti vairo kolonėlės poziciją, patogi pasostė kairei kojai, vairo mechanizmas sugeba pasiūlyti ganėtinai gerą balansą tarp tikslumo ir lengvo valdymo. Netgi apsisukimo spindulys yra mažesnis už „Volkswagen Tiguan“.
Esminius dalykus „Cupra“ išpildė gerai, tačiau bandytąjį modelį norisi kritikuoti dėl pernelyg standžios pakabos mūsų šalies keliams. Aišku, automobilio pakabos standumą išryškina žemo profilio padangos ir didesnio skersmens ratlankiai, tačiau ši kombinacija racionaliausiai „Formentor“ versijai nėra tinkama.
Grubesni sujungimai, keliuose esančios įdaužos ir kitos kliūtys tiesiog nemaloniai purto patį automobilį, tad šioje situacijoje pirmoji rekomendacija būtų vengti 19 colių ratlankių ir juos iškeisti į 18 ar netgi 17 colių analogus.
Cupra Formentor techninės charakteristikos:
- Automobilio komponuotė: priekiniai varomieji ratai
- Pakabos konstrukcija: Priekyje – „MacPherson“, gale – daugiasvirtė
- Vairo stiprintuvas – elektrinis
- Padangų išmatavimai bandytame modelyje: 245/40 R19
Cupra Formentor Eksploatacija
Kone geriausią kainos, išskirtinio stiliaus ir dinamikos santykį prieš keletą metų debiutavęs „Cupra Formentor“ sieks šią savybę išlaikyti. Nors kaip ir daugelis naujų automobilių „Formentor“ nesugebėjo išvengti nežymaus kainų ūgtelėjimo, tačiau šį skirtumą gamintojas siekė kompensuoti šiek tiek gausesne standartine komforto įranga.
Pavyzdžiui, anksčiau naudotą „Beats“ 9 garsiakalbių sistemą pakeitė „Sennheiser“ analogas su 11 garsiakalbių. Taip pat anksčiau visuose „Formentor“ modeliuose LED matricos žibintai buvo papildomos įrangos dalis, tačiau atnaujintame modelyje jie tapo standartinės įrangos dalimi „VZ Extreme“ modifikacijoje.
Apskritai, pradinė atnaujinto modelio „Cupra Formentor“ modelio kaina Lietuvoje prasideda nuo 33 900 eurų (su 1,5 litro benzininiu varikliu). Ganėtinai ryškų kainos šoktelėjimą pajusite norėdami įsigyti galingesnę benzininę (333 AG) arba iš tinklo įkraunamą hibridinę versijas – jų kainos prasideda atitinkamai nuo 42 200 ir 47 500 eurų.
Verta pažymėti, jog Baltijos šalyse „Cupra“ siūlo tik pačią galingiausią iš tinklo įkraunamą hibridinę versiją. Štai Vokietijoje galima rinktis iš dviejų modifikacijų, išvystančių 204 arba 272 arklio galias. Vokietijoje taip pat „Cupra“ atstovybėje galima pasirinkti netgi dyzelinį variklį, kuris, tikėtina, Lietuvoje sulauktų pernelyg mažai susidomėjimo.
Cupra Formentor kaina, aptarnavimo kaštai:
- Pigiausio modelio kaina: 33 900 eur
- Bandyto modelio kaina: 40 246 eur
- Garantinis laikotarpis: 5 metų, 150 000 km
- Preliminari išliekamoji vertė po 5 metų, nuvažiavus 100 000 km: 35-36%
- Planinių aptarnavimų kaina po 5 m metų, nuvažiavus 100 000 km): 1 105 eur
- Planinių aptarnavimų dažnumas: kas 2 metus arba kas 30 000 km.
- Atstovybių tinklas: Vilniuje ir Kaune