• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Vienas iš labiausiai patyrusių ir tituluočiausių dykumų ralio lenktynininkų Lietuvoje. Iki 2015 metų Antanui Juknevičiui priklausė geriausias Dakaro ralio rezultatas tarp visų Baltijos šalių ekipažų.
Puikiai visoje Lietuvoje žinomas lenktynininkas iš viso Dakaro ralyje startavo 4 kartus, ir net 5 kartus šiame maratone vadovavo tarptautinėms komandoms. Tačiau tai dar ne viskas.
Dykumų ralio specialisto gyvenimo aprašyme išvystumėte :


  • UAE Dubai Rally 2005“ – 9 vieta absoliučioje įskaitoje

  • „PHARAONS Rally Egypt 2006“ – 7 vieta absoliučioje įskaitoje

  • „24 Heures de FRANCE 2006“ – 4 vieta absoliučioje įskaitoje

  • „Oman Desert Challenge 2006“ – 2 vieta absoliučioje įskaitoje

  • „BAJA (BY) 2006“ – 1 vieta absoliučioje įskaitoje

  • „Optic Tunis 2006“ – 8 vieta absoliučioje įskaitoje

  • „BAJA (LT) 2007“ – 1 vieta absoliučioje įskaitoje

  • „BAJA (LV) 2007“ – 2 vieta absoliučioje įskaitoje

  • „Libya Desert Challenge 2008“ – 1 vieta absoliučioje įskaitoje

  • „Dakar series“ / „Silk Way Rally 2009“ – 10 vieta absoliučioje įskaitoje

  • „Abu Dhabi Desert Challenge 2011“ – 6 vieta absoliučioje įskaitoje ir pirma vieta klasėje


Nesuskaičiuosime kartų kiek kartų esi buvęs Dakaro ralyje. Šiose prestižinėse varžybose dalyvavai ne tik kaip lenktynininkas, bet ir kaip komandos vadovas. Tu taip pat esi vienas iš tų žmonių, kuris galėtų papasakoti kaip Dakaro ralis per daugelį metų evoliucionavo. Kaip manai, kuria linkme šis maratonas eina ir kokių pokyčių galime tikėtis ateityje?
- Galiu tik pasidžiaugti, jog buvome vieni iš tų, kurie dar spėjo paragauti to „tikrojo“ Dakaro, kai varžybas galėjome įveikti be pagalbinio automobilio, tačiau dabar tokie dalykai būtų neįmanomi. Net ir motociklų klasės dalyviams.
- Anksčiau neoficialias atsarginių detalių pervežimu užsiimdavo sunkvežimių klasės dalyviai. Pavyzdžiui, „KAMAZ“ komandos nariai mums padėjo pervežti tam tikrą atsarginių detalių kiekį nemokamai, tuo tarpu kitiems dalyviams reikėdavo sumokėti kelis tūkstančius eurų.
- Jeigu sugrįžtume prie pačio Dakaro. Mane iki šiol žavi šio ralio atsiradimo istorija. Šio ralio ištakos siekia 1977 m. ralį Abidžanas–Nica. Jame dalyvavęs Thierry Sabine pasiklydo Tenerės dykumoje, bet jam šis įvykis paliko neišdildomą įspūdį, jis nusprendė, jog ralis per dykumas labai puiki idėja. 1978 m. gruodį Paryžiuje prie starto linijos stojo 182 transporto priemonės, bet finišą už 10 000 km Dakare pasiekė vos 74-ios. 

- Dakaro ralis buvo tikrai sudėtingas, ištvermės reikalaujantis ralis. Būdavo ir taip, kad stabdydavo šias lenktynes, ir visi dalyviai vienas kitam padėdavo, skubėdavo į pagalbą. Anksčiau nebuvo jokių GPS sistemų, nebuvo jokių elektroninių pagalbinių sistemų, tai jeigu patyrei avariją, turėjai susitvarkyti pats. Galbūt tai ir buvo šių lenktynių draivas.

Vienas iš labiausiai patyrusių ir tituluočiausių dykumų ralio lenktynininkų Lietuvoje. Iki 2015 metų Antanui Juknevičiui priklausė geriausias Dakaro ralio rezultatas tarp visų Baltijos šalių ekipažų.
Puikiai visoje Lietuvoje žinomas lenktynininkas iš viso Dakaro ralyje startavo 4 kartus, ir net 5 kartus šiame maratone vadovavo tarptautinėms komandoms. Tačiau tai dar ne viskas.
Dykumų ralio specialisto gyvenimo aprašyme išvystumėte :


  • UAE Dubai Rally 2005“ – 9 vieta absoliučioje įskaitoje

  • „PHARAONS Rally Egypt 2006“ – 7 vieta absoliučioje įskaitoje

  • „24 Heures de FRANCE 2006“ – 4 vieta absoliučioje įskaitoje

  • „Oman Desert Challenge 2006“ – 2 vieta absoliučioje įskaitoje

  • „BAJA (BY) 2006“ – 1 vieta absoliučioje įskaitoje

  • „Optic Tunis 2006“ – 8 vieta absoliučioje įskaitoje

  • „BAJA (LT) 2007“ – 1 vieta absoliučioje įskaitoje

  • „BAJA (LV) 2007“ – 2 vieta absoliučioje įskaitoje

  • „Libya Desert Challenge 2008“ – 1 vieta absoliučioje įskaitoje

  • „Dakar series“ / „Silk Way Rally 2009“ – 10 vieta absoliučioje įskaitoje

  • „Abu Dhabi Desert Challenge 2011“ – 6 vieta absoliučioje įskaitoje ir pirma vieta klasėje


Nesuskaičiuosime kartų kiek kartų esi buvęs Dakaro ralyje. Šiose prestižinėse varžybose dalyvavai ne tik kaip lenktynininkas, bet ir kaip komandos vadovas. Tu taip pat esi vienas iš tų žmonių, kuris galėtų papasakoti kaip Dakaro ralis per daugelį metų evoliucionavo. Kaip manai, kuria linkme šis maratonas eina ir kokių pokyčių galime tikėtis ateityje?
- Galiu tik pasidžiaugti, jog buvome vieni iš tų, kurie dar spėjo paragauti to „tikrojo“ Dakaro, kai varžybas galėjome įveikti be pagalbinio automobilio, tačiau dabar tokie dalykai būtų neįmanomi. Net ir motociklų klasės dalyviams.
- Anksčiau neoficialias atsarginių detalių pervežimu užsiimdavo sunkvežimių klasės dalyviai. Pavyzdžiui, „KAMAZ“ komandos nariai mums padėjo pervežti tam tikrą atsarginių detalių kiekį nemokamai, tuo tarpu kitiems dalyviams reikėdavo sumokėti kelis tūkstančius eurų.
- Jeigu sugrįžtume prie pačio Dakaro. Mane iki šiol žavi šio ralio atsiradimo istorija. Šio ralio ištakos siekia 1977 m. ralį Abidžanas–Nica. Jame dalyvavęs Thierry Sabine pasiklydo Tenerės dykumoje, bet jam šis įvykis paliko neišdildomą įspūdį, jis nusprendė, jog ralis per dykumas labai puiki idėja. 1978 m. gruodį Paryžiuje prie starto linijos stojo 182 transporto priemonės, bet finišą už 10 000 km Dakare pasiekė vos 74-ios. 

- Dakaro ralis buvo tikrai sudėtingas, ištvermės reikalaujantis ralis. Būdavo ir taip, kad stabdydavo šias lenktynes, ir visi dalyviai vienas kitam padėdavo, skubėdavo į pagalbą. Anksčiau nebuvo jokių GPS sistemų, nebuvo jokių elektroninių pagalbinių sistemų, tai jeigu patyrei avariją, turėjai susitvarkyti pats. Galbūt tai ir buvo šių lenktynių draivas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Antanas Juknevičius (2)


Bet čia buvo tais laikais, kai Dakaro ralyje dalyvavo tokie automobilių gamintojai kaip „Citroen“ ar „Porsche“?
- Šios linksmybės buvo dar iki didžiųjų gamintojų atėjimo, tačiau augant šių lenktynių populiarumui, augo ir susidomėjimas iš automobilių gamintojų. Juk šiose varžybose dalyvavo ir „Citroen“, ir „Peugeot“, ir „Porsche“, ir „Jaguar“, ir „Rolls-Royce“. Jose dalyvavo tik kas netingėjo ir turėjo tam tikrų resursų. Tačiau taip buvo anuomet.
- Bet kaip ir kiekvienas didžiulis renginys - jis evoliucionuoja.
O kada įvyko pirmasis rimtasis Dakaro ralio lūžis? Dar prieš varžyboms persikeliant į Pietų Ameriką?
- Pabandysiu pateikti truputėlį kitokį pavyzdį - Varnių festivalį. Pamenu laikus, kai į šį festivalį atvykdavo ne daugiau nei 1000 dalyvių. Tuomet nebuvo jokių muštynių, jokių šiukšlinimų, visi bendravo taip, lyg būtų patys geriausi draugai. Kai į šį festivalį grįžau po maždaug 12 metų - likau labai nemaloniai nustebęs. Net nesupratau kuo šis festivalis tapo. Trumpai tariant - jis tiesiog tapo komerciniu.
- Tą patį galima pasakyti ir apie Ladogos bekelės varžybas. 1999 metais buvo pirmasis lietuvis sudalyvavęs šiose varžybose ir tai buvo gal tik ketvirtos Ladogos varžybos. Tačiau vėliau Ladoga išsigimė taip, kad šakės. Nors šios varžybos net ir dabar turi labai daug draivo, tačiau jos pasikeitė neatpažįstamai. Viskas sudėliota labai aiškiai, trasos sutrumpintos, organizatoriai net nesistengia įdėti daugiau pastangų. Vardas yra - dabar reikia didesnių startinių mokesčių ir daugiau dalyvių. Apie Dakarą galima pasakyti tą patį. Taip ir prasideda pasaka apie auksinę žuvelę, kai tik paprastos geldos neužtenka.
- Daugelis bekelės varžybų dalyvių iki šiol mano, jog Dakaras niekada neturėjo palikti Afrikos. Vienas iš jų Jeanas Louisas Schlesseras, kuris žiniasklaidai yra papasakojęs ne vieną įdomią istoriją.
- J.L.Schlesseras yra ne vieną kartą sakęs, jog Dakaro ralis turi likti Afrikoje. Juk niekas neprieštaravo prieš tolimesnį šių varžybų organizavimą Afrikoje. Šis lenktynininkas ne vieną kartą teigė, jog tai buvo komercinis susitarimas su „Volkswagen“, o ir aš tikiu, jog jo pasakymuose yra labai daug tiesos. „Volkswagen“ reikėjo tik du kartus laimėti Dakaro ralį Argentinos žemėje, jog milžiniškų investicijų pareikalavusi gamykla atsipirktų.

REKLAMA

Antanas Juknevičius (3)


Kiek kartų dalyvavai Pietų Amerikoje vykusiose Dakaro varžybose? 
- Pirmą kartą Pietų Amerikoje vykusiose varžybose dalyvavome 2009 metais. Vėliau 2014, 2015 ir 2016. Tai iš viso - keturis kartus.
Kokie didžiausi skirtumai tarp Argentinos ir Afrikos? 
- Kiekvienas turi savų pliusų ir minusų, tačiau Pietų Amerikoje vykstančios varžybos turi vieną didžiulį pliusą - didžiulę auditoriją, kuri tave palaiko. Vienu metu tai vargina, vienu metu tai padeda. Tačiau didžiulė auditorija labai padeda, kai reikia labai greitai sutvarkyti automobilį. Užtenka paprašyti rakto, vandens ar dar kokių nors smulkmenų. Galima gauti viską, nes jie tiesiog pakvaišę dėl šio ralio.
- Trūkumai? Didžioji dauguma greičio ruožų vyksta vietose, kuriose gyvena žmonės. Afrikoje vykstančiose varžybose gyvybės retkarčiais nepavyktų rasti kelių tūkstančių kilometrų atstumu, tad jeigu tokioje vietoje pradeda gesti automobilis, gali tekti atsisveikinti su galimybe pasiekti finišą.

REKLAMA
REKLAMA

Antanas Juknevičius (4)


- Jeigu atsižvelgtume į greičio ruožus, tai Pietų Amerikoje vykstančiose varžybose smėliu padengtų ruožų yra labai mažai. Kadangi šiame žemyne kopos buvo įtrauktos į saugomų teritorijų sąrašą, nereikėtų stebėtis, jog didžioji dauguma greičio ruožų priminė ne Dakaro ralį, bet didžiulį ir ilgą pasaulio ralio čempionato etapą. Daugelis dalyvių, ir aš, manome, jog po penkių ar dešimties metų Dakaro ralis bus panašus į ilgą WRC etapą.
Kokia kryptimi žengia lenktynėms skirtų bolidų kūrėjai? Daugelis apsistos ties „MINI“ automobilių tipo bagiais? 
- Viskas priklauso nuo pačių gamintojų, technikos kūrėjų. Jeigu atsiras bent vienas išsišokėlis, norintis sukelti revoliuciją - jis ją padarys. Puikus pavyzdys galėtų būti „BMW“ ir „MINI“ pasirodymas Dakaro ralyje. Už kardinalų bolidų pasikeitimą reikėtų dėkoti „BMW“ koncerno inžinieriams, kurie pristatė naują dyzelinį variklį su dvejomis turbinomis. Į pagalbą pasitelkę senąjį „BMW X3 X-Raid“ bolidą ir sumontavę naująjį dyzelinį variklį, vokiečiai parodė, jog Dakaro ralyje galima dalyvauti ne tik su benzinu varomais bolidais.
- „BMW“ per labai trumpą laikotarpį sugebėjo patekti į greičiausiųjų penketuką ir netgi laimėti vieną sudėtingiausių maratonų pasaulyje. Nuo tada daugelio požiūris į dyzelinius motorus pasikeitė kardinaliai.
- O „MINI“ bolidai, iš pradžių, nieko nesiskyrė nuo iki tol naudoto „X3 X-Raid“. Aišku, dabar jis labai stipriai evoliucionavo, bet pirmieji „MINI“ bolidai mažai kuo skyrėsi nuo „BMW X3 X-Raid“.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Antanas Juknevičius (5)


Pakalbėkime apie įvairių komponentų resursą. Kiek gali atlaikyti viena pavarų dėžė? 
- Pavarų dėžės buvo sukurtos taip, jog galėtų atlaikyti maždaug 3500 kilometrų. Mes, pavyzdžiui, su viena, ta pačia pavarų dėže galime nuvažiuoti du Dakaro ralio maratonus. Norint išvengti įvairiausių netikėtumų ir nemalonių situacijų, nuolatos reikia skaičiuoti kiek kilometrų buvo nuvažiuota per testus, kiek per treniruotes, kiek per varžybas Lenkijoje ar Ispanijoje. Tai labai aktualu turbinoms, nes pasiekus tam tikrą ribą, komponentas iškart siunčiamas atgal gamintojui. Ne viena didesnė komanda nenori rizikuoti.
Šiemet Dakaro ralyje dalyvavote su labai konkurencingu bolidu. Ar turite galimybę tobulinti ir modifikuoti „Toyota Hilux“? 
- Teoriškai - galima, tačiau realistiškai - labai sudėtinga. Pasaulyje yra labai mažai aukštos kvalifikacijos specialistų, kurie turėtų tam tikras sąlygas pagerinti ir taip gerai išbaigtą visureigį. Net ir patys talentingiausi meistrai Lietuvoje anksčiau ar vėliau atsirems į tam tikras ribas. Dar vienas trūkumas - tokio automobilio tobulinimas yra labai, labai brangus.

REKLAMA

Antanas Juknevičius (7)


Jeigu reikėtų įvardinti didžiausią dabartinio automobilio trūkumą, koks jis būtų? 
- Varikliui trūksta didesnio sukimo momento. Dyzeliniai ir naujos kartos benzininiai šio trūkumo neturi, tuo tarpu mūsų automobilyje esančiam motorui trūksta sukimo momento. Jo trūkumas pasireiškia aukštumose. Apskritai - esame patenkinti pirkiniu. Reikia tik įgauti daugiau patirties ir mokytis iš savų klaidų.
Įsivaizduokime - pagauni blyną, apsiverti, partrenki karvę. Ką tokiu atveju darai? Lauki pagalbos ar bandai pats tvarkytis automobilį?
-  Jeigu tu gali - krapštai pats, bet viskas priklauso nuo tavo kvalifikacijos. Taip pat reikėtų atsižvelgti nuo automobilio gedimo ir ar tu turi reikiamą detalę. Mes su savimi visada vežamės tas detales, kurios turi polinkį dažniausiai sulūžti. Turiu omenyje - pakabos detalės, davikliai, lambda zondas.
- Jeigu automobilio kompiuteris išmeta klaidą, mes iškart siunčiame kodą mūsų komandoms nariams ir jie tada pasako kur šuo pakastas. Jeigu situacija yra sudėtingesnė, kreipiamės į „Overdrive“ specialistus.
- Visus pusašius ir kitus komponentus treniruojamės keisti patys. Jeigu dirbtuvėse vieną darbą galima atlikti per 10 ar 15 minučių, tai Dakare automobilio tvarkymo darbai prailgsta iki 30 ar net 60 minučių.

12716314_10153967274867174_1389074639644183143_o

REKLAMAAutobilis.lt
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų