Bet čia buvo tais laikais, kai Dakaro ralyje dalyvavo tokie automobilių gamintojai kaip „Citroen“ ar „Porsche“?
- Šios linksmybės buvo dar iki didžiųjų gamintojų atėjimo, tačiau augant šių lenktynių populiarumui, augo ir susidomėjimas iš automobilių gamintojų. Juk šiose varžybose dalyvavo ir „Citroen“, ir „Peugeot“, ir „Porsche“, ir „Jaguar“, ir „Rolls-Royce“. Jose dalyvavo tik kas netingėjo ir turėjo tam tikrų resursų. Tačiau taip buvo anuomet.
- Bet kaip ir kiekvienas didžiulis renginys - jis evoliucionuoja.
O kada įvyko pirmasis rimtasis Dakaro ralio lūžis? Dar prieš varžyboms persikeliant į Pietų Ameriką?
- Pabandysiu pateikti truputėlį kitokį pavyzdį - Varnių festivalį. Pamenu laikus, kai į šį festivalį atvykdavo ne daugiau nei 1000 dalyvių. Tuomet nebuvo jokių muštynių, jokių šiukšlinimų, visi bendravo taip, lyg būtų patys geriausi draugai. Kai į šį festivalį grįžau po maždaug 12 metų - likau labai nemaloniai nustebęs. Net nesupratau kuo šis festivalis tapo. Trumpai tariant - jis tiesiog tapo komerciniu.
- Tą patį galima pasakyti ir apie Ladogos bekelės varžybas. 1999 metais buvo pirmasis lietuvis sudalyvavęs šiose varžybose ir tai buvo gal tik ketvirtos Ladogos varžybos. Tačiau vėliau Ladoga išsigimė taip, kad šakės. Nors šios varžybos net ir dabar turi labai daug draivo, tačiau jos pasikeitė neatpažįstamai. Viskas sudėliota labai aiškiai, trasos sutrumpintos, organizatoriai net nesistengia įdėti daugiau pastangų. Vardas yra - dabar reikia didesnių startinių mokesčių ir daugiau dalyvių. Apie Dakarą galima pasakyti tą patį. Taip ir prasideda pasaka apie auksinę žuvelę, kai tik paprastos geldos neužtenka.
- Daugelis bekelės varžybų dalyvių iki šiol mano, jog Dakaras niekada neturėjo palikti Afrikos. Vienas iš jų Jeanas Louisas Schlesseras, kuris žiniasklaidai yra papasakojęs ne vieną įdomią istoriją.
- J.L.Schlesseras yra ne vieną kartą sakęs, jog Dakaro ralis turi likti Afrikoje. Juk niekas neprieštaravo prieš tolimesnį šių varžybų organizavimą Afrikoje. Šis lenktynininkas ne vieną kartą teigė, jog tai buvo komercinis susitarimas su „Volkswagen“, o ir aš tikiu, jog jo pasakymuose yra labai daug tiesos. „Volkswagen“ reikėjo tik du kartus laimėti Dakaro ralį Argentinos žemėje, jog milžiniškų investicijų pareikalavusi gamykla atsipirktų.
Kiek kartų dalyvavai Pietų Amerikoje vykusiose Dakaro varžybose?
- Pirmą kartą Pietų Amerikoje vykusiose varžybose dalyvavome 2009 metais. Vėliau 2014, 2015 ir 2016. Tai iš viso - keturis kartus.
Kokie didžiausi skirtumai tarp Argentinos ir Afrikos?
- Kiekvienas turi savų pliusų ir minusų, tačiau Pietų Amerikoje vykstančios varžybos turi vieną didžiulį pliusą - didžiulę auditoriją, kuri tave palaiko. Vienu metu tai vargina, vienu metu tai padeda. Tačiau didžiulė auditorija labai padeda, kai reikia labai greitai sutvarkyti automobilį. Užtenka paprašyti rakto, vandens ar dar kokių nors smulkmenų. Galima gauti viską, nes jie tiesiog pakvaišę dėl šio ralio.
- Trūkumai? Didžioji dauguma greičio ruožų vyksta vietose, kuriose gyvena žmonės. Afrikoje vykstančiose varžybose gyvybės retkarčiais nepavyktų rasti kelių tūkstančių kilometrų atstumu, tad jeigu tokioje vietoje pradeda gesti automobilis, gali tekti atsisveikinti su galimybe pasiekti finišą.
- Jeigu atsižvelgtume į greičio ruožus, tai Pietų Amerikoje vykstančiose varžybose smėliu padengtų ruožų yra labai mažai. Kadangi šiame žemyne kopos buvo įtrauktos į saugomų teritorijų sąrašą, nereikėtų stebėtis, jog didžioji dauguma greičio ruožų priminė ne Dakaro ralį, bet didžiulį ir ilgą pasaulio ralio čempionato etapą. Daugelis dalyvių, ir aš, manome, jog po penkių ar dešimties metų Dakaro ralis bus panašus į ilgą WRC etapą.
Kokia kryptimi žengia lenktynėms skirtų bolidų kūrėjai? Daugelis apsistos ties „MINI“ automobilių tipo bagiais?
- Viskas priklauso nuo pačių gamintojų, technikos kūrėjų. Jeigu atsiras bent vienas išsišokėlis, norintis sukelti revoliuciją - jis ją padarys. Puikus pavyzdys galėtų būti „BMW“ ir „MINI“ pasirodymas Dakaro ralyje. Už kardinalų bolidų pasikeitimą reikėtų dėkoti „BMW“ koncerno inžinieriams, kurie pristatė naują dyzelinį variklį su dvejomis turbinomis. Į pagalbą pasitelkę senąjį „BMW X3 X-Raid“ bolidą ir sumontavę naująjį dyzelinį variklį, vokiečiai parodė, jog Dakaro ralyje galima dalyvauti ne tik su benzinu varomais bolidais.
- „BMW“ per labai trumpą laikotarpį sugebėjo patekti į greičiausiųjų penketuką ir netgi laimėti vieną sudėtingiausių maratonų pasaulyje. Nuo tada daugelio požiūris į dyzelinius motorus pasikeitė kardinaliai.
- O „MINI“ bolidai, iš pradžių, nieko nesiskyrė nuo iki tol naudoto „X3 X-Raid“. Aišku, dabar jis labai stipriai evoliucionavo, bet pirmieji „MINI“ bolidai mažai kuo skyrėsi nuo „BMW X3 X-Raid“.
Pakalbėkime apie įvairių komponentų resursą. Kiek gali atlaikyti viena pavarų dėžė?
- Pavarų dėžės buvo sukurtos taip, jog galėtų atlaikyti maždaug 3500 kilometrų. Mes, pavyzdžiui, su viena, ta pačia pavarų dėže galime nuvažiuoti du Dakaro ralio maratonus. Norint išvengti įvairiausių netikėtumų ir nemalonių situacijų, nuolatos reikia skaičiuoti kiek kilometrų buvo nuvažiuota per testus, kiek per treniruotes, kiek per varžybas Lenkijoje ar Ispanijoje. Tai labai aktualu turbinoms, nes pasiekus tam tikrą ribą, komponentas iškart siunčiamas atgal gamintojui. Ne viena didesnė komanda nenori rizikuoti.
Šiemet Dakaro ralyje dalyvavote su labai konkurencingu bolidu. Ar turite galimybę tobulinti ir modifikuoti „Toyota Hilux“?
- Teoriškai - galima, tačiau realistiškai - labai sudėtinga. Pasaulyje yra labai mažai aukštos kvalifikacijos specialistų, kurie turėtų tam tikras sąlygas pagerinti ir taip gerai išbaigtą visureigį. Net ir patys talentingiausi meistrai Lietuvoje anksčiau ar vėliau atsirems į tam tikras ribas. Dar vienas trūkumas - tokio automobilio tobulinimas yra labai, labai brangus.
Jeigu reikėtų įvardinti didžiausią dabartinio automobilio trūkumą, koks jis būtų?
- Varikliui trūksta didesnio sukimo momento. Dyzeliniai ir naujos kartos benzininiai šio trūkumo neturi, tuo tarpu mūsų automobilyje esančiam motorui trūksta sukimo momento. Jo trūkumas pasireiškia aukštumose. Apskritai - esame patenkinti pirkiniu. Reikia tik įgauti daugiau patirties ir mokytis iš savų klaidų.
Įsivaizduokime - pagauni blyną, apsiverti, partrenki karvę. Ką tokiu atveju darai? Lauki pagalbos ar bandai pats tvarkytis automobilį?
- Jeigu tu gali - krapštai pats, bet viskas priklauso nuo tavo kvalifikacijos. Taip pat reikėtų atsižvelgti nuo automobilio gedimo ir ar tu turi reikiamą detalę. Mes su savimi visada vežamės tas detales, kurios turi polinkį dažniausiai sulūžti. Turiu omenyje - pakabos detalės, davikliai, lambda zondas.
- Jeigu automobilio kompiuteris išmeta klaidą, mes iškart siunčiame kodą mūsų komandoms nariams ir jie tada pasako kur šuo pakastas. Jeigu situacija yra sudėtingesnė, kreipiamės į „Overdrive“ specialistus.
- Visus pusašius ir kitus komponentus treniruojamės keisti patys. Jeigu dirbtuvėse vieną darbą galima atlikti per 10 ar 15 minučių, tai Dakare automobilio tvarkymo darbai prailgsta iki 30 ar net 60 minučių.