Mechanika svarbiau už technologijas
Jeigu technologijos veržiasi į visas gyvenimo sritis, kas čia keista, jei jos taikomos ir keturračiuose? Atrodytų atvirkščiai – iki pat dabar pardavinėjami brangiausi modeliai su mechaniniais ciferblatais ar nedideliais nespalvotais skaitmeniniais skydeliais rodo šios transporto priemonių kategorijos tam tikrą technologinį konservatyvumą.
Reikalas tas, kad keturratis – nišinė transporto priemonė, dažniausiai naudojama darbui arba laisvalaikiui. Ją vietoje kito transporto pirkėjai renkasi paprastai dėl neįtikėtinai didelį pranašumą suteikiančių konstrukcinių ypatybių. Nedidelė, santykinai lengva transporto priemonė su trumpa ratų baze, visų varančiųjų ratų pavara ir galingu varikliu gali nukakti į tokias vietas, kurių nepasiektų joks visureigis, ir pajėgia gabenti daugiau krovinio nei motociklas.
Žmonės į keturračius žiūri kaip į priemones funkcijai atlikti, tad papildomos technologijos niekada jiems nesuteikdavo pridėtinės vertės. O rimti bekelės ekspertai, keturračiais neriantys į giliausias pelkes ir dalyvaujantys pravažumo varžybose, į bet kokius priedus, kurie nėra mechaniniai komponentai, žiūri kreivai.
„Sunkioje bekelėje joks ekranas nereikalingas: jis bus iš karto sulaužytas, išpurvintas ar paskandintas, nes keturračiai iš tiesų gali giliai važiuoti. Kad ir ką jis rodytų, vis vien nieko per jį nepamatytum, nes pirštinė, su kuria valysi tą ekraną, pati bus aplipusi purvu“, – sako bekelės sporto profesionalas, keliautojas Audrius Sutkus.
Keturračiai rado platesnę nišą
Visai neseniai Europoje populiariausias gamintojas „CFMoto“ kai kuriuos savo gamos modelius pradėjo komplektuoti su dideliais spalvotais jutikliniais ekranais, GPS davikliais ir kitomis elektroninėmis funkcijomis. Tai kodėl dabar technologijos skinasi kelią į keturračius?
Nes jie, pasak A. Sutkaus, nebėra naudojami vien tik sunkiajai bekelei, žmonės juos perka kasdieniams darbams sodybose, ūkyje. Papildomi priedai, pavyzdžiui, priekabos, greideriai, žoliapjovės, sniego peiliai, leidžia šias nedideles transporto priemones naudoti vietoje traktoriaus, jos – manevringesnės miškingose teritorijose, o nusiėmus papildomus padargus galima turėti laisvalaikio susisiekimo priemonę.
Su ja nebūtina ieškoti giliausių pelkių, juolab kad Lietuvoje ne keliu važiuoti su motorine transporto priemone yra draudžiama. Taigi jei neplanuojama dalyvauti varžybose, keturratis įvairius turus po pamirštus ir apleistus vieškelius įveiks, tikėtina, gana lengvai ir santykinai švarus atveš į tokius gamtos užkaborius, prie kurių nepavyks prieiti ar privažiuoti su kita transporto priemone.
„Esu pastebėjęs, kad dabar žmonės perka keturračius kaip katerius: nes nori turėti, nori ramiai po mišką pasivažinėti nelįsdami į bekelę, kartais neaišku, ar tiems pirkėjams iš viso reikia visų varomų ratų. Bet juos domina ekranai, galimybė naviguoti, nusikrauti važiavimo istoriją“, – kalba A. Sutkus.
Kuo ypatinga nauja elektronika?
Bekelės varžybose aktuali tik stipri mechanika, o kasdienį naudojimą palengvina ir naujos technologijos. Iš pradžių keturračiuose ėmė plisti komfortą gerinančios technologijos, tokios kaip elektroninis vairo stiprintuvas, leidžiantis lengviau valdyti transporto priemonę siauruose keliuose.
Dabar „CFMoto“ į galingiausią savo modelį „CForce 1000 Touring“ pradėjo montuoti net reguliuojamą vairo stiprintuvą, kuris leidžia keisti vairo sunkumą priklausomai nuo važiavimo sąlygų. Taip pat tokiuose keturračiuose pasirodė ir visureigiuose dažnai aptinkamos nuokalnės stabdymo sistemos, kurios už vairuotoją pasirūpina, kad keturratis išlaikytų tiesią trajektoriją ir ramų judėjimo greitį riedant nuo sudėtingų šlaitų. Ne ką mažiau verti dėmesio ir geri LED žibintai, leidžiantys saugiau jaustis važiuojant nakčia.
Į savo keturračius tokias technologijas tiek standartiškai, tiek už papildomą kainą dabar diegia didžioji dalis gamintojų, įskaitant „Polaris“, „Can-Am“, „Yamaha“. Tačiau vienas didžiausių pasaulyje keturračių gamintojų „CFMoto“ inovacijų srityje žengė kiek toliau ir pradėjo siūlyti tokias funkcijas, kokias rasime geros komplektacijos automobilyje.
Štai gamintojo flagmano „CForce 1000 Touring“ įrangos sąraše yra ne tik jau anksčiau išvardytos technologijos, bet ir įdiegtas „Apple CarPlay“ funkcionalumas, 8 colių spalvotas jutiklinis ekranas bei „T-Box“ sistema su 4G moduliu, kaupianti išplėstinius kelionės duomenis.
Sujungimas su telefonu spalvotame ekrane leidžia atsisiųsti bekelės žemėlapių programėles ir sekti nuorodas ieškant geriausio privažiavimo iki norimos vietos. Važiuojant keturračiu, telefoną geriau laikyti saugiai, atokiau kišenių, nes, užkliuvus kojai, kyla pavojus jį pažeisti arba tiesiog pamesti. Telefoną galima pasidėti į dėtuvę, o galimybę naudotis žemėlapiais ar bendrauti suteiks keturračio multimedijos sistema.
Keliauninkams įdomi turėtų būti „T-Box“ sistema su 4G moduliu, kuri realiuoju laiku matuoja visus važiavimo duomenis. Juos galima peržiūrėti programėlėje išmaniajame telefone. Visų pirma, telefone visuomet rodoma keturračio vieta, tad dingsta pavojus paklysti miške, be to, tai gera prevencinė priemonė įvykus vagystei. Antra – po pasivažinėjimo galima peržvelgti nuvažiuotą maršrutą, pasiektą maksimalų greitį ir kitą statistinę informaciją.
Nors tikriems keturračių fanams, sunkiosios bekelės mėgėjams modernios technologijos neprideda didelės vertės, tačiau, keturračiams populiarėjant kaip darbo ar lengvo laisvalaikio priemonėms, šios inovacijos taps svarbios vis didesnei pirkėjų auditorijai. Ateityje šiose transporto priemonėse turėtų būti diegiama dar daugiau technologijų.