JAV prezidento Franklino Ruzvelto žmona Eleonora Ruzvelt kadaise yra pasakiusi, kad geras lyderis – tas, kuris įkvepia kitus žmones juo pasitikėti. Puikus lyderis – įkvepia žmonių pasitikėjimą savimi.
Sėkmingai vadovauti komandai, kai kompanija patiria tiek sėkmės, tiek išbandymų laikotarpius, gali būti vienas didžiausių iššūkių, su kuriais susiduria kiekvienas savą verslą kuriantis žmogus.
Pasak lyderystės paslapčių žinovo Johno Maxwello, lyderystė yra viena iš sričių, kurią dauguma verslininkų pamiršta.
„Verslininkai sunkiai dirba kurdami savo produktus, sprendžia finansines dilemas, skiria laiko produkto savireklamai, garsinimui ir nedaugelis pagalvoja, kaip svarbu yra skirti dėmesio savo komandai ir geriausių darbuotojų paieškai“, – entrepreneur.com sakė J. Maxellas.
Pateikiame Jums 10 sėkmingos verslo lyderystės paslapčių, kurios pasirodo gali būti labai paprastos ir pasiekiamos kiekvienam, kuris turi valios ir noro.
1. Skirkite laiko komandos suformavimui
Jūsų darbuotojai turi būti atsidavę jums ir jūsų verslo vizijai. Sėkmingi verslininkai turi turėti ne tik socialinių bei pardavimo įgūdžių, bet ir žinoti, kaip efektyviai samdyti darbuotojus, pataria lyderystės mokytojas Harvey Mackay. „Neužtenka vien pamatinės verslo idėjos, turite išsiugdyti gebėjimą atpažinti, pritraukti ir išlaikyti darbuotojus – talentus, kurie padėtų jūsų verslui sužydėti“, – sako lyderystės guru.
Renkantis darbuotojus į savo komandą, svarbu atkreipti dėmesį, ar jų vertybės ir tikslai sutampa su jūsų puoselėjama verslo vizija, pataria lyderystės konsultantė ir knygų apie lyderystę autorė Suzanne Bates. Bendrumai tarp darbuotojų, anot jos, padeda susivienyti ir dirbti bendro tikslo vardan.
2. Bendraukite
Net jeigu kolektyvą sudaro penki ar dešimt darbuotojų, gali būti sunku susirinkti informaciją, kaip kiekvienas iš jų dirba. S. Bates pataria: kartais situaciją apibendrinti gali padėti savaitiniai naujienlaikraščiai, siunčiami el. paštu kiekvienam iš darbuotojų. Tokia komunikacija gali padėti darbuotojams pasijusti komandos dalimi ir matyti, koks yra kiekvieno indėlis į bendrą darbą.
3. Nedarykite išvadų iš anksto.
Valdant nedidelį verslą, gali susidaryti įspūdis, kad jūsų darbuotojai supranta jūsų verslo idėją ir tikslus. Gali būti, kad tai tiesa. Tačiau ne visada yra būtent taip. Todėl būtina kartas nuo karto priminti, kur link jūsų kompanija žygiuoja, ir kaip viskas atrodys, kai išsikelti tikslai bus pasiekti. Jūsų darbuotojai gali paklausti: o kokia man asmeniškai nauda bus iš to? Svarbu kiekvienam iš jų nupiešti viziją, kokį indėlį jie atneša jūsų verslui, kaip kiekvienas prisideda tam, kad jie suprastų, vardan ko jie dirba.
„Verslininkai nuolat turi vizijų, energijos, idėjų, tačiau galvojant apie savo komandos narius jie linkę iš anksto daryti išvadas, kad darbuotojai lygiai taip pat supranta visą verslo esmę, – sako Beverly Flaxington, verslo konsultantė. – Kartais gali atrodyti, kad verslininko entuziazmas savaime spinduliuojamas į aplinką ir persiduoda darbuotojams, tačiau taip nėra. Būtina savo komandai parodyti siektiną tikslą ir nuolat aktyviai su jais kalbėtis apie tai“.
4. Būkite savimi
Geri lyderiai savo verslui pritaiko geriausias savo asmenines savybes, kuria verslą iš savo įsitikinimų ir vertybių, neabejoja B. Flaxington. „Jeigu būsite savimi ir nesistengsite kopijuoti kitų, apsupsite save žmonėmis, kuriems yra priimtinos jūsų vertybės, bus žymiai didesnė tikimybė, kad jūsų verslas suklestės“, – sako verslo konsultantė.
Anot jos, kiekvienas verslas yra skirtingas, nes jį kuria skirtingų asmenybių žmonės. Tie, kurie versle nebijo būti savimi, sugeba pritraukti tinkamus žmones į savo komandą – tiek darbuotojus, tiek reikiamus klientus.
5. Įvardykite kliūtis.
Dauguma verslininkų optimistiškai žvelgia į ateitį ir savo veiklą grindžia tikslais, kurių tikisi pasiekti. B. Flaxington įspėja, kad lyderis, kuris neskiria laiko būsimų verslo kliūčių apsibrėžimui, yra siauro matymo lyderis.
„Turite žinoti, kokios problemos ateityje jums gali iškilti ir turite būti pasirengę planą, kaip jas spręsite. Naivu tikėtis, kad visas kliūtis įveiksite vien pasitelkdami savo entuziazmą ir energiją. Žymiai apdairiau numatyti kelis žingsnius į priekį ir pasirengti netikėtumams“, – sako ji.
6. Sukurkite savo komandos chartiją
„Labai daug komandų išyra dar prieš suvokdamos, kas jos yra, kur link eina ir kokius tikslus nori pasiekti“, – atkreipia dėmesį knygų apie lyderystę autorius Kenas Blanchardas. Pasak jo, vien komandos surinkimas draugėn ir pasakymas, ką jie dirbs, nenuves kompanijos į sėkmę.
„Svarbu aiškiai apibrėžti tam tikrus susitarimus tarp komandos narių, kad jie suvoktų, kokį darbą dirbs, kodėl jų darbas svarbus ir kaip komanda dirbs drauge tam, kad būtų pasiekti norimi rezultatai“, – aiškina K. Branchardas.
Taip vadinamuose kompanijos darbuotojų įstatatuose arba chartijoje, gali būti pateiktas bendras susitarimų protokolas, kuris verslui augant ir keičiantis komandos poreikiams gali būti keičiamas.
7. Tikėkite savo žmonėmis
Verslininkai privalo padėti savo darbuotojams savimi pasitikėti, ypatingai tai svarbu daryti sunkiu kompanijai laiku. Kaip kartą yra pasakęs garsus karžygys Napoleonas Bonapartas: „Lyderiai yra tikėjimo pardavėjai“. Lyderystės paslapčių žinovas J. Maxwellas pateikia vieną pavyzdžių: „Apie savo komandos narius galvoju kaip apie dešimtukininkus mokykloje, aš leidžiu jiems suprati, kad jų darbą vertinu dešimtuku, savo ruožtu jie ir stengiasi pasirodyti kaip verti šio pažymio“. Tačiau lyderystės mokytojas atkreipia dėmesį, kad vien tikėti savais žmonėmis neužtenka, reikia padėti jiems išmokti laimėti.
8. Dalinkite pasitikėjimo kreditus
Kitas lyderystės mokytojas H. Mackay primena, kad geras vadybininkas neabejotinai žino, kad saldžiausias žodis, skambantis kito lūpose, yra tavo paties vardas. Tačiau dauguma verslininkų mano, kad versle toks principas naudos neduoda.
„Didelė dalis verslininkų yra tiek įsimylėję savo paties idėjas, kad nemoka pagirti kitų, arba kitaip tariant dalinti savo pasitikėjimo kreditų. Geras žaidėjas visada suteiks progą ir kitam pasirodyti“, – pabrėžia ekspertas.
9. Nepamirškite savo komandos suvienyti bendram darbui
Puikūs lyderiai visada suteiks savo komandai iššūkių ir privers ją norėti juos įveikti kartu, – sako dar vienas lyderystės specialistas ir knygų rašytojas Stephenas Covey. Jis papasakojo istoriją apie vieną mažą picerijos tinklą, kuris savo pardavimais stipriai lipo ant kulnų žymiai didesniam. To priežastis buvo mažos picerijos vadovo požiūris į savo darbuotojus.
„Kiekvieną savaitę mažos picerijos vadovas, surinkęs savo darbuotojus, mesdavo jiems iššūkį, klausdamas, ką galime padaryti su picų pardavimais, ko dar nesame darę anksčiau. Jis uždegdavo juos noru laimėti. Darbuotojai, paskatinti savo darbdavio, ėmėsi iniciatyvos, picas kepė savo draugams pagal jų skonio pageidavimus, ėmėsi picas išvežioti motoroleriais ir pardavinėti jas tiesiog gatvėje ir pan.“, – pasakojo S. Covey.
10. Išlikite ramūs
Vadovas turi mokėti išlikti ramus tuomet, kai jo komanda pernelyg audringai reaguoja į trumpalaikes situacijas, sako H. Mackay. Tai ypatingai svarbu ekonominių sunkumų metu.
„Žiniasklaidoje dar nuo 2008 metų nuolat gausu juodųjų žinių, tačiau pasižiūrėkite į visas tas kompanijas, kurios kūrėsi sunkmečiais ir šiuo metu gali pasigirti tokiais žymiais prekiniais ženklais, kaip „iPod“, „General Electric“ ar „Federal Express“, – į ateitį šviesiai siūlė žvelgti lyderystės guru.