Vyrams skirtuose žurnaluose propaguojama vyriškumo kultūra sukėlė naują ligą – nervinę atletiką.
Tai nesuvaldoma fizinių pratimų manija.
Naujas mokslininkų tyrimas atskleidė, kad žurnalų, ant kurių viršelių puikuojasi moterų kūnai (buvo manoma, kad tai padės išvaduoti skaitytojus nuo politinio korektiškumo), skaitymas gali sukelti nesveiką rūpinimąsi savo paties kūnu, rašo britų žurnalas „Times“ (www.timesonline.co.uk). Kai kurie skaitytojai pradeda taip nerimauti dėl savo išvaizdos, kad puola vis daugiau ir daugiau mankštintis, valandų valandas praleisdami ant bėgimo takelio, baseine ar treniruoklių salėje. Jau pasitaikė atvejų, kai „athletica nervosa“ susirgdavo jaunos moterys, tačiau britų tyrėjai pirmą kartą ši fenomeną susiejo su vyrais.
„Mes nustatėme, kad kuo daugiau vyrai skaito tokius žurnalus, tuo didesnė tikimybė, kad jie nerimauja dėl savo išvaizdos“, - pareiškė Vinčesterio universiteto psichologas Davidas Giles‘as, venas šio tyrimo bendraautorių.
D. Giles‘as ir jo kolegė Jessica Close ištyrė ir apklausė 161 vyrą, kurių amžius siekė nuo 18 iki 36 metų. Psichologai norėjo sužinoti, kiek vyrams skirtų žurnalų jie skaito ir kaip ilgai. Taip pat siekta nustatyti tiriamųjų mitybos ypatumus, požiūrį į savo išvaizdą ir įprastą fizinių pratimų rinkinį.
„Vyrai, kurie daugiau už kitus skaito vyriškus žurnalus, perima juose kultivuojamą išvaizdos standartą, - sako Giles‘as. – Tokiuose žurnaluose spausdinamos nepaprastai patrauklių modelių nuotraukos, o jos gali priversti skaitytojus nerimauti dėl savo pačių išvaizdos.“
Žurnaluose vyrams pastaruoju metu skelbiamų straipsnių autoriai naudojasi stipriajai žmonijos pusei būdingomis baimėmis, pastebi „Times“. Pavyzdžiui, viename iš jų tvirtinama, kad „teisingas“ sportinis kostiumas gali paversti vyrą kur kas seksualesniu, o kitame tikinama, jog nepriekaištinga išvaizda – vienintelis būdas susirasti gražią draugę.
33 metų amžiaus viešųjų ryšių agentūros Londone savininkas Davidas Clarke‘as gimnastikos salėje lankosi 5 kartus per savaitę. „Kai pradėjau treniruotis, kreipiau dėmesį į kitų žmonių išvaizdą, tačiau mane daugiau domino tokie madingi žurnalai, kaip „GQ“, „Arena“ ir „Esquire“, o ne „Men‘s Health“, - sakė jis.
Pasak dienraščio, kitas tyrimas, atliktas prieš 2 metus Ilinojaus universitete (JAV), atskleidė, kad žurnalai apie kompiuterinius žaidimus net 8 metų amžiaus berniukus paskatino „pumpuoti raumenis“. „Žurnalų apie kompiuterinius žaidimus skaitymas gana stipriai įtakojo norą užsiauginti raumenis. Tokios leidybos produkcijos analizė parodė, kad paauglių noras užsiauginti įspūdingesnį raumenyną susijęs su domėjimusi žurnalais apie lengvąjį kultūrizmą ir sveikatą“, - konstatavo tyrimo autoriai Kristen Harrison ir Bradley Bondas.
Pasirodo, vieniši vyrai mažiau atsparūs tokiam poveikiui. „Poveikį patyrė visi šiuos žurnalus skaitę vyrai, tačiau vienišiems jis buvo stipresnis, nei turintiems nuolatinius santykius. Galbūt tai galima paaiškinti tuo, kad jei vyras turi nuolatinę partnerę, jis kreipia mažesnį dėmesį į savo išvaizdą arba tiesiog turi mažiau laiko lankytis sporto klube“, - sakė psichologas Davidas Giles‘as.
Penkis kartus per savaitę sporto klube besimankštinantis D. Clarke‘as tai patvirtina: „Aš – viengungis, ir mano draugai, dar neturintys poros, treniruojasi kur kas intensyviau, nei tie, kurie ją turi“.
„Supratimą, kaip turėtų atrodyti, žmonės perima iš žiniasklaidos, ir vyriškų bei moteriškų įvaizdžių kiekis sparčiai didėja. Niekas tam neturi imuniteto“, - pastebi psichologas.
Floridos universiteto (JAV) mokslininkai neseniai nustatė, kad jaunuolių suvokimas, koks turėtų būti idealus kūnas, per pastaruosius 20 metų pasikeitė. Dabar jų idealas gerokai raumeningesnis, rašo „Times“.
„Paaugliai vis dažniau būna nepatenkinti savo kūnu, pradeda netaisyklingai maitintis, vartoti anabolinius steroidus, dar neištirtus maisto papildus, kad užsiaugintų raumenų masę. Tai gali sukelti rimtų ir ilgalaikių pasekmių sveikatai“, - pabrėžia šio tyrimo autorė Magdala Peixoto Labre.
Nervinė atletika plinta nepaisant mažėjančios vyrams skirtų žurnalų rinkos, pastebi „Times“. Antai „Loaded“, praėjusio amžiaus 9-ojo dešimtmečio leidybinės sėkmės pavyzdys, 2007-ųjų antrąjį pusmetį jau buvo praradęs beveik 30 proc. savo auditorijos. Ji kasmet sumažėja 47 tūkstančiais. FHM prarado 56 tūkstančius skaitytojų, „Maxim“ – 53 tūkstančius. Tačiau „Men‘s Health“ pardavimai nesumažėjo, pastebi „Times“.
Tuo tarpu, pasak dienraščio, moterims skirti žurnalai ilgą laiką buvo kaltinami tuo, kad įpratina paaugles rūkyti ir laikytis dietos, kaip pavyzdį pateikdami nesveikas „nulinio dydžio“ kūno formas.
Pernai D. Britanijoje atliktas sveikatos švietimo mokyklose tyrimas atskleidė, kad 40 proc. 14 – 15 metų mergaičių nevalgo pusryčių. Daugelis neina ir pietauti.
Labdaros organizacija „Beat“ kaltina žiniasklaidą ir mados pramonę, kad jau 7 metų mergaitės pradeda nerimauti dėl savo išvaizdos – ji joms nepatinka. „Beat“ atstovai tvirtina, kad žurnalų redakcijos įžymybių nuotraukas retušuoja, kad jos atrodytų liesesnės, teigia „Times“.